I LokalMED er der et forpersonskab, som består af en forperson og en næstforperson. Arbejdspladsens øverste leder er forperson for LokalMED, mens udvalgets medarbejderrepræsentanter vælger en næstforperson iblandt sig.
Hvad er et lokal med?
Lokalt findes der MED-udvalg. Her arbejder medarbejdere og ledere sammen om i fællesskab at aftale retningslinjer om arbejdspladsens samarbejdsform, personalepolitik, uddannelsesmuligheder og arbejdsmiljø m.m.
Hvad skal drøftes i med?
I MED skal både ledelse og medarbejdere informere hinanden og drøfte spørgsmål, som vedrører arbejdsforhold, personale- forhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold. De mulige konsekvenser for arbejdsmiljøet skal med i overvejelserne ved alle emner, som drøftes i MED.
Hvad er en med aftale?
Formålet med MED-aftalen er at optimere arbejdsmiljøet og samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Målet er i sidste ende at skabe attraktive arbejdspladser og rum for faglig udvikling og samarbejde. Med MED-aftalen sætter vi en stor kulturforandring i gang.
Hvad er personalemøde med MED status?
Enheds-MED, Lokal-MED eller Personalemøde med MED-status træffer beslutninger om den enkelte afdeling/institutions udmøntning af retningslinjer, rammer og principper, sat af Hoved-MED, udar- bejder evt. lokale retningslinjer og drøfter øvrige spørgsmål i relation til afdelingens praksis.
Hvad er Localhost? | Forklaret
Hvad står med før?
Hvad er MED? MED står for medindflydelse og medbestemmelse. KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Kommunale Tjene- stemænd og Overenskomstansatte indgik i 1996 en rammeaftale om at fremme medindflydelse og medbestemmelse i det (amts)kommunale system.
Hvad skal et med udvalg?
MED-udvalgene skal sikre, at medarbejderne har medindflydelse på arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Det fremgår af kommunens lokale aftale, men også af 'Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse' for alle kommunale arbejdspladser.
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad er med struktur?
I MED-systemet er der gensidig informationsforpligt, som betyder at såvel ledelses- som medarbej- derrepræsentanterne har pligt til at informere hinanden og drøfte spørgsmål, som vedrører arbejds- forholdene.
Kan man komme ud af en aftale?
Du kan ikke fortryde et retligt bindende løfte. Du kan derfor ikke annullere en aftale.
Hvad er en LMU?
Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvad er en med uddannelse?
MED-grunduddannelsen sætter fokus på MED-samarbejdet som en aktivitet, der skal skabe værdi for samarbejdet om kerneopgaven og understøtte trivsel på arbejdspladsen. Deltagerne får en grundig og struktureret introduktion til det formelle aftalegrundlag for MED-samarbejdet og til MED-idéen.
Hvad er et trio møde?
En TRIO består i udgangspunktet af samar- bejdet mellem tre funktioner: Leder, tillids- repræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO'en kan mødes systematisk, men ofte uformelt og drøfte spørgsmål, der har betydning for hverdagens opgaveløsning og trivsel.
Hvad betyder med udvalget?
Hvad er et SU/MED-udvalg? På det offentlige er der indgået aftaler om: Samarbejde og samarbejdsudvalg i staten – forkortet SU-udvalg. Medbestemmelse og medindflydelse på det kommunale område - forkortet MED-udvalg.
Hvad er en TRs opgave?
TRs opgave er: at skabe dialog om medlemmernes interesser, være talsmand for kollegerne og kan overfor ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra kollegerne samt optage forhandling om lokale spørgsmål.
Hvem sidder i et samarbejdsudvalg?
Samarbejdsudvalget består af ledelsesrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter. Der skal oprettes et SU, når der er flere end 25 ansatte på en arbejdsplads. Hvis arbejdspladsen har under 25 ansatte, skal der ikke oprettes et SU, men der skal stadig samarbejdes efter aftalens principper.
Hvad er et hovedudvalg?
Hovedudvalget kan betragtes som ledelsen af MED-systemet i kommunen/regionen og det har rollen som ”øverste myndighed” for kommunens/regionens MED-system. Hovedudvalgets særlige opgaver er beskrevet i rammeaftalens § 9, stk. 2, og de kan ikke uddelegeres til andre MED-niveauer.
Hvad er Apsa?
Medindflydelse og medbestemmelse udøves inden for det ansvars– og kompetence- område, som formanden for MED-udvalget har i forhold til arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold (APSA).
Hvad består trio af?
Tillidsrepræsentant (TR)
TRIO består som udgangspunkt af leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO er ikke et formelt organ (som MED) og er hverken reguleret af lovgivning eller overenskomster.
Hvad står Trio?
En TRIO består i udgangspunktet af samarbejdet mellem tre funktioner: Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO'en kan mødes systematisk, men ofte uformelt og drøfte spørgsmål, der har betydning for hverdagens opgaveløsning og trivsel.
Hvad betyder en trio?
En gruppe på 3.
Hvad betyder et stående udvalg?
De faste udvalg kaldes også ”stående udvalg”, fordi de eksisterer, uanset om de har aktuelle sager at beskæftige sig med. De stående udvalg er beskrevet i Folketingets forretningsorden og nedsættes hvert folketingssamling. Ud over de stående udvalg er der også andre udvalg, underudvalg og delegationer i Folketinget.
Hvad bidrager du selv med til samarbejdet?
Et godt samarbejde bygger på gensidig respekt, tillid og forståelse, hvilket opnås ved at teammedlemmerne kan kommunikere åbent og ærligt med hinanden. På den måde er alle klar over, hvad der foregår, og kan bidrage med deres idéer og forslag.
Hvad handler samarbejde om?
Samarbejde betyder, at flere personer arbejder sammen om en fælles opgave eller et fælles mål. I et samarbejde er der altid flere mennesker involveret, og derfor handler samarbejde også om kommunikation, relationer og om den måde, man omgås hinanden på.
Hvorfor er det vigtigt at kunne samarbejde?
Samarbejde er et vilkår for alle arbejdspladser. For når flere forskellige kompetencer og perspektiver mødes i en gruppe, fører det oftest til bedre løsninger af opgaver. Det gode samarbejde skal ikke tages for givet, men kræver opmærksomhed, dialog og udvikling.