Eksempler på personlige kompetencer: udadvendt, initiativrig, humoristisk, detaljeorienteret, energisk, positiv, nysgerrig, struktureret, grundig, beslutsom, god til at samarbejde osv. Eksempler på faglige kompetencer: retstavning, kundebetjening, div. IT-programmer, projektledelse, planlægning, god sælger osv.
Hvordan beskriver man sine kompetencer?
Sådan her kan du gribe en kompetenceafklaring an:
Grundlæggende skal der være plads til en række med personlige kompetencer og en række med faglige kompetencer. Tænk nu over hvilke ord du vil bruge til at beskrive dig selv. Det kan være ord som 'arbejdsom', 'venlig' eller 'altid klar på at hjælpe en kollega'.
Hvad er ens kompetencer?
En kompetence er en persons evne til eller færdighed i at udføre handlinger. I uddannelsesmæssig sammenhæng taler man om formelle eller faglige kompetencer (se fx gymnasial kompetence). Kompetencer erhverves ikke alene i uddannelsesmæssig sammenhæng.
Hvad er professionelle kompetencer?
Når man er fagligt kompetent, så er man i stand til at forene sin viden, erfaring og færdigheder og bringe dem i spil for at handle produktivt i en bestemt situation. Der skelnes mellem branche- og metodefaglige kompetencer.
Hvad er gode sociale kompetencer?
Det er først og fremmest 1) færdigheder mht. at skabe sociale kontakter og kunne håndtere sociale situationer, 2) kundskab om kulturer, grupper etc. og evne til at leve sig ind i andres perspektiv (se empati) samt 3) mening på et personligt plan som tilknytning, involvering og selvværd.
HVAD ER DINE KUNSKABER? (Det BEDSTE SVAR på dette SVÆRE interviewspørgsmål!)
Hvilke former for kompetencer findes der?
Tre typer af kompetencer
Kompetencer er altså den enkeltes viden, færdigheder og erfaringer omsat til konkret handling – det er det, vi gør. Når man taler om kompetencer, skelnes der typisk mellem faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.
Hvad er gode samarbejdsevner?
Det er meget bredt hvad der kan definere gode samarbejdsevner, men der er nogle universelle retningslinjer. F. eks. er det vigtigt at være god til at lytte til andres tanker og idéer, og ikke skyde dem ned med det samme, selv hvis man er uenig.
Hvad er mine ressourcer?
Hvad er mine ressourcer? Ressourcer kan være mange ting, lige fra personlighedstræk til faglig formåen, personlige relationer, steder, aktiviteter mm. Med andre ord er ressourcer de aspekter ved os selv og ved vores liv (både arbejdsliv og privatliv), som giver os en følelse af velvære, kompetence, tryghed og styrke.
Hvordan beskriver man sig selv som person?
- Gør din indledning relevant for lytterne. ...
- Sig hvad du gør, ikke hvad din titel er. ...
- Del interessante fakta om, hvorfor du er der. ...
- Vær original og mindeværdig. ...
- Vær følsom og opmærksom. ...
- Før lytterne frem til næste del af samtalen.
Hvad er mine styrker eksempler?
- Visdom. Kreativitet. Nysgerrighed. Dømmekraft. Videbegær. Perspektiv.
- Mod. Gejst. Tapperhed. Vedholdenhed. Ærlighed.
- Medmenneskelighed. Kærlighed. Venlighed. Social intelligens.
- Retfærdighed. Fairness. Samarbejde. Lederskab.
- Selvbeherskelse. Tilgivelse. Beskedenhed. Forsigtighed. Selvkontrol.
- Transcendens.
Hvad kan man være som person?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvordan vil dine kolleger beskrive dig?
Fortæl om, hvordan du har fået ting gennemført, hvilke resultater du tidligere har skabt. Fremhæv dine evner, interesser og særlig erfaring. Sig at du er overbevist om, at du vil kunne gøre en positiv forskel for virksomheden, og du vil være med til at skabe overskud, trivsel og resultater.
Hvilke kompetencer har en pædagog?
En pædagog skal kunne udvise nærvær, nænsomhed og handlekraft. En pædagog skal kunne igangsætte aktiviteter. En pædagog skal kunne iagttage, beskrive og reflektere kritisk. En pædagog skal kunne leve sig ind i andre menneskers levevilkår og handle ud fra et helhedsperspektiv.
Hvordan skriver man en præsentation af sig selv?
Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt. Ikke gå i detaljer. Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med. Stille spørgsmål – Dialogen giver dig mulighed for at give et mere grundigt indtryk af, hvem du er.
Hvad er dine svagheder?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvilke kompetencer har en god leder?
- Motiverende og engagerende.
- Evnen til at skabe et godt arbejdsmiljø
- God til kommunikation.
- Struktureret og har overblik.
- Gode samarbejdsevner.
Hvorfor skal vi ansætte dig?
Hvad svarer man på: "Hvorfor skal vi ansætte dig?" Det bedste du kan gøre i den situation er at fremhæve dine kompetencer og egenskaber, og forklare, hvorfor de er relevante, hvordan du har tænkt dig at udnytte dem, samt hvordan du ville kunne bidrage til både arbejdet og kulturen i virksomheden.
Er samarbejde en kompetence?
Samarbejde er et vilkår for alle arbejdspladser. For når flere forskellige kompetencer og perspektiver mødes i en gruppe, fører det oftest til bedre løsninger af opgaver. Det gode samarbejde skal ikke tages for givet, men kræver opmærksomhed, dialog og udvikling.
Hvad er personlige og sociale kompetencer?
I barnets alsidige personlige udvikling er fokus på det, der er individuelt – barnets følelser, forståelse af sig selv og måder at forholde sig til sin omverden på, og i sociale kompetencer er fokus på det sociale – hvor- dan barnet etablerer fællesskaber, udtrykker sig og indgår i relationer med andre.
Hvordan træner man sociale kompetencer?
- Lad dit barn lege med andre børn - vær god til at invitere med hjem.
- Træn dit barn i at lytte, genfortælle og svare på spørgsmål.
- Lær dit barn at vise hensyn og give plads til andre.
- Lær dit barn at lytte til andre uden at afbryde.
- Lær dit barn at overholde aftaler.
Hvilke svage sider kan man have?
- "Jeg har tendens til at fokusere på detaljer" ...
- "Jeg har svært ved at give slip på arbejdsopgaver" ...
- "Jeg har svært ved at sige nej" ...
- "Jeg bliver utålmodig, hvis opgaver tager længere tid end beregnet"
Hvad kan presse dig i dit arbejde?
Hvad kan presse dig i dit arbejde? Hvad har du tidligere gjort dig af erfaringer i at håndtere pres? Brug det gerne i samtalen. Giv eksempler på, hvornår du har følt dig presset, hvordan du håndterede situationen, samt hvad du har lært af det, så du kan handle anderledes i fremtiden.
Hvorfor vil du arbejde for os svar?
Hvorfor vil du arbejde for os? Tal ikke bare om hvad du vil uden at inddrage deres behov. Fortæl dem, at du gerne vil være en del af et specifikt projekt i virksomheden, du ønsker at løse et virksomhedsproblem, du kan bidrage til at nå et specifikt mål for virksomheden.
Hvad definere et godt menneske?
At være et 'Mensch' er at besidde ægthed, autenticitet, ærlighed, mod, venlighed, kærlighed og meget andet. Alt dette uden at overspille, uden at udnytte andre og dog alligevel fejle, som vi mennesker gør fra tid til anden.