Ressourcer kan være mange ting, lige fra personlighedstræk til faglig formåen, personlige relationer, steder, aktiviteter mm. Med andre ord er ressourcer de aspekter ved os selv og ved vores liv (både arbejdsliv og privatliv), som giver os en følelse af velvære, kompetence, tryghed og styrke.
Hvad er mine personlige kompetencer?
Eksempler på personlige kompetencer: udadvendt, initiativrig, humoristisk, detaljeorienteret, energisk, positiv, nysgerrig, struktureret, grundig, beslutsom, god til at samarbejde osv. Eksempler på faglige kompetencer: retstavning, kundebetjening, div. IT-programmer, projektledelse, planlægning, god sælger osv.
Hvilke kompetencer er gode?
- Samarbejdsvillig. Evnen og viljen til at arbejde for at opnå fælles resultater. ...
- Tillidsvækkende. ...
- Fleksibel. ...
- Serviceminded. ...
- Ansvarsbevidst Evnen til at påtage sig et ansvar for at få løst en opgave, gøre en indsats, ...
- Engageret. ...
- Initiativrig. ...
- Udadvendt Evnen til at skabe kontakt til andre, både på tomandshånd og i grupper.
Hvordan finder jeg mine kompetencer?
- Udvælg de kompetencer, som er mest relevante for det job, du søger.
- Notér en af de kompetencer, du vil beskrive.
- Tænk på konkrete situationer, hvor du bragte kompetencen i spil. Skriv ned, hvordan kompetencen kommer til udtryk.
Hvad er gode samarbejdsevner?
Det er meget bredt hvad der kan definere gode samarbejdsevner, men der er nogle universelle retningslinjer. F. eks. er det vigtigt at være god til at lytte til andres tanker og idéer, og ikke skyde dem ned med det samme, selv hvis man er uenig.
Hvad er en ressource?
Hvad er mine færdigheder?
Færdigheder: dækker over, hvad en person kan gøre eller udføre og kan dække over forskellige typer af færdigheder som f. eks. praktiske færdigheder, kreative færdigheder, sociale færdigheder, kognitive færdigheder.
Hvad er færdigheder og kompetencer?
Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer.
Hvad er professionelle kompetencer?
Når man er fagligt kompetent, så er man i stand til at forene sin viden, erfaring og færdigheder og bringe dem i spil for at handle produktivt i en bestemt situation. Der skelnes mellem branche- og metodefaglige kompetencer.
Hvordan skriver man sine kompetencer?
- Tip 1. Kend forskel på personlige og faglige kompetencer. ...
- Tip 2. Drop de lange kompetencelister i dit CV. ...
- Tip 3. Prøv ”ikke testen” om dine kernekompetencer i CV'et. ...
- Tip 4. Kompetencer kan typisk bedst formidles som en anekdote eller en historie i dit CV.
Hvad er mine styrker eksempler?
- Visdom. Kreativitet. Nysgerrighed. Dømmekraft. Videbegær. Perspektiv.
- Mod. Gejst. Tapperhed. Vedholdenhed. Ærlighed.
- Medmenneskelighed. Kærlighed. Venlighed. Social intelligens.
- Retfærdighed. Fairness. Samarbejde. Lederskab.
- Selvbeherskelse. Tilgivelse. Beskedenhed. Forsigtighed. Selvkontrol.
- Transcendens.
Hvorfor er det vigtigt med sociale kompetencer?
Sociale færdigheder handler om, at børn er i stand til at være en del af fællesskabet, og at de er i stand til at skabe og vedligeholde fællesskaber med andre. Når børn har sociale færdigheder, kan de skabe og indgå i lege, og de kan samarbejde med andre børn om opgaver og vedligeholde og videreudvikle samarbejdet.
Hvad er faglige kompetencer sosu?
Faglige kompetencer
Viser ansvar for oprydning og rengøring. Kan selvstændig observere, vurdere, udføre og evaluere den elementære sygepleje. Kan efter oplæring i grundlæggende sygepleje opgaver udføre samt være medansvarlig for disse. Kan vurdere og videregive konkrete observationer til relevante samarbejdsparter.
Hvordan vil dine kolleger beskrive dig?
Fortæl om, hvordan du har fået ting gennemført, hvilke resultater du tidligere har skabt. Fremhæv dine evner, interesser og særlig erfaring. Sig at du er overbevist om, at du vil kunne gøre en positiv forskel for virksomheden, og du vil være med til at skabe overskud, trivsel og resultater.
Hvordan beskriver man sin motivation?
- Giv et eksempel på, hvad der har motiveret dig.
- Forklar, hvorfor du søger denne specifikke stilling.
- Fortæl, hvorfor du finder virksomheden interessant.
- Forklar din motivation for at søge stillingen ud fra dine evner.
Hvordan beskriver man sig selv som person?
- Gør din indledning relevant for lytterne. ...
- Sig hvad du gør, ikke hvad din titel er. ...
- Del interessante fakta om, hvorfor du er der. ...
- Vær original og mindeværdig. ...
- Vær følsom og opmærksom. ...
- Før lytterne frem til næste del af samtalen.
Hvad er hårde kompetencer?
Hårde færdigheder – Hvad er de? Hårde færdigheder er en målbar, testbar og verificerbar anvendt viden (vs. teoretisk viden). Det er noget, du har lært under din uddannelse eller via dit arbejde og indøvet ved at gøre det igen og igen.
Hvad er de sociale kompetencer?
Social kompetence handler basalt set om at kunne indgå i gensidigt givende og konstruktive relationer med andre mennesker og om at kunne udtrykke egne og aflæse andres følelser. Social kompetence kommer f. eks. i spil i samarbejds-, forhandlings- og konfliktløsningssituationer.
Hvad er bløde kompetencer?
Soft skills betyder bløde færdigheder og bliver brugt i forbindelse med CV-skrivning. Modsat de hårde færdigheder, som er målbare og baseret på anvendt viden, så er bløde færdigheder dine personlige egenskaber og adfærdsmønstre, som ikke er så nemme at måle.
Hvordan er man detaljeorienteret?
Er du typen der ikke kan lade være med at tjekke dit arbejde igennem, lige én ekstra gang? Så er du sandsynligvis detaljeorienteret. Alle mennesker vil have sans for detaljen til en vis grad, men nogle mennesker gør en dyd ud af at sørge for, at alt de laver og leverer er godt og grundigt tjekket igennem.
Hvad er dine svagheder?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvorfor skulle vi ansætte dig?
Hvad svarer man på: "Hvorfor skal vi ansætte dig?" Det bedste du kan gøre i den situation er at fremhæve dine kompetencer og egenskaber, og forklare, hvorfor de er relevante, hvordan du har tænkt dig at udnytte dem, samt hvordan du ville kunne bidrage til både arbejdet og kulturen i virksomheden.
Hvad er en god svaghed?
Eksempel: Min største svaghed er, at jeg sommetider har svært ved at give slip på arbejdsopgaver. Jeg er min egen værste kritiker og kan altid finde noget ved et projekt, som bør ændres eller som kan forbedres.
Hvad kan personlige kompetencer være?
er analytisk, selvstændig, nysgerrig, detaljeorienteret, udadvendt mv. Faglige kompetencer: Faglige kompetencer er de kompetencer, du har fået gennem uddannelse, dit arbejde eller fritidsaktiviteter. Det kan være projektledelse, programmering, præsentationsteknik, borgerbetjening mv.
Hvad er en SSA kerneopgaver?
Social- og sundhedsassistenter kan være ansat på mange forskellige arbejdspladser, og kan have mange forskellige arbejdsfunktioner. De mest centrale opgaver er grundlæggende sygepleje, observation, identifikation af symptomer, genoptræning, vejledning, instruktion og information, der er centrale opgaver.