Når man taler om modstand i en læringsmæssig sammenhæng kommer modstanden først og fremmest til udtryk i situationer, hvor eleven møder noget som opleves som uacceptabelt eller noget de ikke kan affinde sig med.
Hvad siger Knud Illeris om læring?
Illeris definerer læring som enhver proces, der medfører psykiske ændringer af forholdsvis varig karakter, som ikke skyldes biologisk-genetiske forhold som modning eller aldring (s. 17). Læring er således mere eller mindre sammenfaldende med (psykisk) udvikling, socialisering og kvalificering.
Hvad er Læringstrekanten?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvad er Fejllæring?
Fejllæring forekommer typisk, når der indholdsmæssigt læres noget, som er utilstrækkeligt, helt eller delvis forkert eller på anden måde uhensigtsmæssigt. Der kan fx være tale om almindelige misforståelser, eller der kan være fejl og mangler i den lærendes indholdsmæssige forudsætninger.
Hvad er Identitetsforsvar?
En anden form for psykisk forsvar er identitetsforsvar, et forsvar der har fået stigende betydning i arbejdslivet. Selve ordet identitet henviser til det latinske idem der betyder ”den samme” og drejer sig om oplevelsen af, at være den samme eller genkendelig både for sig selv og andre, gennem skiftede situationer.
Hvad er elektrisk modstand
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er akkomodativ læring?
Akkomodativ læring
Når noget knyttes til noget allerede kendt - tilføjende læring. Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer.
Hvad betyder kumulativ læring?
Kumulativ læring omhandler det stadie eller situationer, hvor den enkelte ikke har i forvejen eksisterende skemaer, som den nye læring kan tilknyttes. Dette er typiske det, man ser ved små børn, hvor al læring forekommer som relativt ny.
Hvad betyder Assimilativ?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvorfor bruge Illeris Læringstrekant?
I Illeris' læringstrekant finder man også dimensionerne indhold, drivkraft og samspil. Under dimensionen indhold mener Illeris, at der skal være noget individet tilegner sig. Her har Illeris en bred forståelse af, hvad ordet indhold dækker over.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig.
Hvad er tegn på læring?
Hvad er tegn på læring? Tegn på læring er de synlige udtryk for læring som I forventer at kunne se blandt børnene. Tegn på læring gør læringsmålene konkrete. I skal se efter tegnene når I vil vurdere om de metoder og aktiviteter I har arbejdet med, har ført til den ønskede læring og udvikling hos børnene.
Hvad er en læringsprocesser?
En læreproces er, når der sker en udvikling af kompetencer og kundskaber hos den, der lærer. Læreprocesser foregår på flere måder. De foregår i sociale og kulturelle sammenhænge mellem individer og som indre processer hos det enkelte individ. Derudover kan man skelne mellem direkte og indirekte læreprocesser.
Hvad er didaktisk læring?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Hvad er Læringsglemsel?
'Læringsglemsel'… et akavet ord, som Lene Tanggaard selv har opfundet som pædagogisk-psykologisk begreb. Hvad betyder det egentligt? Ja, i al sin enkelhed, at man – barn, ung, voksen, elev – lærer bedst, når man er fordybet i stoffet; når man er sunket ned i det og glemmer sig selv.
Hvad er et konstruktivistisk læringssyn?
Når vi taler om konstruktivisme i et skoleperspektiv, er konstruktivisme en læringsteori, der mener at viden ikke overføres uforandret fra lærer til elev. Læring forudsætter en aktiv proces, hvor viden genskabes i en ny sammenhæng.
Hvad betyder assimilation og akkomodation?
Assimilation og akkommodation
At assimilere betyder at lære noget, absorbere noget eller lade noget blive en del af noget andet. At akkommodere er at tilpasse noget eksisterende til noget nyt. Piaget brugte begreberne assimilation og akkommodation i forbindelse med børns udviklingsproces. tilpasse sig noget nyt.
Hvad er Piagets kognitive læringsteori?
Den kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem assimilation og akkomodation. Piagets kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem de to mekanismer assimilation og akkomodation.
Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring?
Den transformative læring kan ske på grund af kritisk refleksion, som anvendes når man rationelt undersøger og bedømmer de antagelser som danner grundlag og berettigelse for de overbevisninger, tolkninger og forventninger i ens referenceramme.
Hvordan opstår læring?
Mennesket er i meget høj grad et socialt menneske, og læring sker enten direkte eller indirekte i samspil med andre mennesker. Læringen betragtes som et centralt element i samspillet mellem det enkelte individ og omgivelserne. ”Læring er en social proces, der foregår i samspil med andre.”
Hvad betyder kumulativ effekt?
Kumulativ bruges inden for farmakologi om lægemidler, hvis virkning stiger ved længere tids brug pga. ophobning af lægemidlet i kroppen.
Hvordan sker læring?
Læringen sker gennem barnets egne erfaringer og gennem den voksnes formidling. Derfor er mennesket en lærende art. Læreprocesser er ganske enkelt det, der gør os i stand til at håndtere en social og kulturel verden. Det lille spædbarn står ikke på egne ben fra begyndelsen.
Hvad betyder kognitiv læring?
Kognitiv læring er læring igennem indsigt. Efter denne teori sker der læring, når mennesket tilegner individets sig kognitive struktur, som bevarer og organiserer, de elementer som indgår i situationer. Den kognitiv læring beskriver derfor menneskets evne til at forstå, se og genkende sammenhænge og situationer.
Hvad betyder læringsperspektiv?
I et læringsperspektiv er det interessant at fokusere på, om nogle af de involverede kan tænkes at tilegne sig bestemte former for viden, kunnen og kompetence. At nogen lærer noget bestemt.
Hvad er visuel læring?
Visuel-spatial læring betyder læring i billeder og oplevelser uden brug af ord og sætninger. Det kan beskrives som spatial læring. Visuelt-spatiale elever ser billeder af situationer og begivenheder, hvor flere dele bliver synlige samtidigt.