Den lærende organisations paradigme er hentet fra kybernetikken. Organisationen kan forstås som hjerne, hvor kapaciteter, som er påkrævet for helheden, findes i de enkelte dele. Det centrale er de indbyrdes sammenhænge, og den deraf følgende synergieffekt.
Hvad er organisatorisk forståelse?
Organisatorisk læring er en strategisk proces, der fokuserer på at skabe, erhverve og overføre viden inden for en virksomhed for at opnå vækst og forandring.
Hvad er definitionen af en organisation?
Definitionen på en organisation kan variere, men som udgangspunkt kan det beskrives som et fælles og målrettet samarbejde mellem menneskene i organisationen for at opnå målet. Det vil sige, at en organisation er en samling af mennesker, som arbejder ud fra fælles mål og interesser.
Hvad består en organisation af?
En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. En organisationskultur kan forstås som den optik eller linse som virksomhedens medarbejdere ser virksomhedens aktiviteter igennem.
Hvad er organisatoriske kompetencer?
Organisatoriske kompetencer er knyttet til den konkrete arbejdsplads og er ikke altid overførbare til andre arbejdspladser eller jobs. Det kan være procedurer, arbejdsprocesser, regler, kulturelt indlejrede praksisser mv.
Hvad er en organisation? - Organisationers natur
Hvad er organisatorisk arbejde?
Organisatorisk arbejde er fritidsledervirksomhed - spejderleder eller idrætsleder - eller deltagelse i politisk eller ungdomsorganisationsarbejde, græsrodsbevægelser eller tilsvarende på "ansvarligt" niveau - hvilket vil sige som formand, næstformand, bestyrelsesmedlem, kasserer eller lignende.
Hvad er organisatorisk udvikling?
Organisationsudvikling er en gennemgribende forbedring af samarbejds-, kommunikations- og ledelsesformer i en organisation. Den iværksættes af topledelsen og gennemføres af alle lag i organisationen.
Hvad er en organisatorisk forandring?
Hvad er organisatorisk forandring? Et simpelt perspektiv på organisatorisk forandring angiver, at en forandring har fundet sted, når en organisation udviser forskellige træk på to forskellige tidspunkter. En forandring kræver således, at vi kan måle, at der er sket noget mellem to tidspunkter.
Hvad er organisatorisk kommunikation?
Organisatorisk kommunikation er en uddannelse, hvor du ikke bare lærer at analysere organisationers kommunikation, men en uddannelse, hvor du først og fremmest selv lærer at producere kommunikation – skriftligt, mundtligt og visuelt.
Hvad er de organisatoriske rammer?
De organisatoriske rammer forstår vi som de politiske og lovgivningsmæssige vilkår for arbejdet på Sønderbro, som har betydning for den overordnede styring og ledelse af det daglige sociale arbejde på den sikrede institution.
Hvad er moderne organisationsteori?
Den grundlæggende tanke i den moderne strukturelle organisationsteori er, at organisationens struktur skal passe til dens mennesker og de opgaver, der skal løses, og ikke presses ned over medarbejderne ud fra en mekanistisk effektivitetsbetragtning, sådan som den klassiske skole inden for organisationsteorien lægger op ...
Hvad er organisatorisk niveau?
På det organisatoriske niveau handler det om de større kommunikative sammenhænge i organisationens liv. Ydelser på dette niveau handler om at skabe strategisk sammenhæng i forhold til både ígangværende og fremtidige kompetenceudviklende aktiviteter på alle niveauer.
Hvad er organisatorisk implementering?
Organisatorisk implementering hjælper med at realisere udbyttet af forandringen i din virksomhed ved at: Der udvikles en overordnet forandringsledelsesstrategi, herunder en evaluering af organisationens evne til at eksekvere forandringer.
Hvilke faglige og personlige kompetencer?
Eksempler på personlige kompetencer: udadvendt, initiativrig, humoristisk, detaljeorienteret, energisk, positiv, nysgerrig, struktureret, grundig, beslutsom, god til at samarbejde osv. Eksempler på faglige kompetencer: retstavning, kundebetjening, div. IT-programmer, projektledelse, planlægning, god sælger osv.
Hvad betyder organisatorisk kontekst?
Præsentationer i en organisatorisk kontekst
Organisationer og virksomheder rummer enorme mængder information, projektarbejde og forandringsprocesser, hvor medarbejderne i alle organisatoriske lag og afkroge koordinerer og løser opgaver, præsenterer synspunkter og deler viden.
Hvad er mine faglige kompetencer?
Hvad er mine kompetencer? Kompetencer er en kombination af den viden, de færdigheder og de erfaringer, der kan omsættes til konkret handling. Der sondres mellem personlige og faglige kompetencer, som på den ene side beskriver, hvem du er som person, og på anden side hvad du kan fagligt.
Hvad er de klassiske organisationsformer?
Det klassiske bureaukratiske organisationsdesign med dets klare kommandoveje og klassiske silodannede ledelseshierarkier bliver i dag i stigende omfang suppleret med flere fleksible og mere flydende organisationsformer – organisationsformer, som er inspireret af humanokrati, teal, holakrati, celler og cirkler.
Hvorfor er organisationsstruktur vigtig?
Organisationsstruktur er afgørende for en virksomheds succes, da den påvirker effektiviteten, opnåelsen af mål og evnen til at tilpasse sig ændringer i markedet. Den rigtige organisationsstruktur afhænger af den enkelte virksomheds type, mål og behov.
Hvad er en fleksibel organisation?
En fleksibel organisation er ikke fastlåst i en bestemt måde at gøre tingene på, men kan forholde sig til virkeligheden og omstille og tilpasse sig. Den kan reagere bevidst og velovervejet frem for impulsivt eller vanemæssigt, og har derfor større chance for at nå sit mål.
Hvad er Fayols ledelsesteori?
Henri Fayol var en lederpraktiserende med erfaring. Hans teori er modsat af den videnskabelig ledelsesteori. Den administrative teori fokuserer på at forbedre effektiviteten af ledelsen først, så processerne kan standardiseres og derefter flyttes til andre elementer i organisationen.
Hvad kendetegner en matrix organisation?
Matrix-organisationen er karakteriseret ved krydsningen af linjehierarki og tværgående projektorganisering. Det bidrager til matrix-organisationens særlige paradoksale karakter: At dens fordele samtidig potentielt er dens ulemper.
Hvad betyder postmoderne ledelse?
Den postmoderne ledelsesform kræver som nævnt en symmetrisk frem for en asymmetrisk relation mellem leder og medarbejder. Man forsøger således at undgå magt ud fra den traditionelle forståelse, som noget lederen besidder og anvender overfor medarbejderen i forhold til bestemte interesser.
Hvad er en pædagogisk ramme?
Det pædagogiske læringsmiljø er rammen for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddet. Læringsmiljøet består af en række elementer, som det pædagogiske personale og ledelsen løbende kan arbejde med at styrke.
Hvad er grundlæggende kommunikation?
Kommunikation består grundlæggende af tre elementer: budskab, afsender og modtager. Hvad er strategisk kommunikation? eller længere) samkvem med nogen med henblik på at påvirke dem for med et defineret formål at opnå indbyrdes forståelse om et defineret mål.