Organisationsudvikling er en gennemgribende forbedring af samarbejds-, kommunikations- og ledelsesformer i en organisation. Den iværksættes af topledelsen og gennemføres af alle lag i organisationen.
Hvad er organisationsudvikling?
Organisationsudvikling handler om, hvordan man får en organisation til at fungere optimalt. Det lyder enkelt, men det er det ikke. Organisationsudvikling er en kontinuerlig proces og ikke et enkelt initiativ, og det er et tema, der er vigtigere end nogensinde.
Hvad er organisatorisk læring?
Organisatorisk læring er en proces, hvor en virksomhed udvikler sin kapacitet til at skabe og anvende viden for at forbedre sin konkurrenceevne og tilpasse sig et konstant skiftende marked (Argyris & Schön, 1978). Dette inkluderer både at lære fra tidligere erfaringer og at forberede sig på fremtidige udfordringer.
Hvad er organisatorisk ledelse?
Organisation er et administrativt og funktionelt socialt system af individer og grupper, som er etableret med henblik på at opnå et eller flere mål. I spidsen for en organisation er en leder eller en ledelse, som har hovedansvaret for, at organisationen bevæger sig mod målet eller målene.
Hvad er en organisationsforandring?
Forandringsprocesser er de ændringer, der sker i kølvandet på eksterne eller interne forandringer i organisationer. Det kan være nye it-systemer, opkøb af virksomheder, fyringsringer eller generel omstilling af arbejdet, osv. Organisationsforandringer er kommet for...
Hvad er organisationsudvikling (OD)
Hvad er Kotters 8 trins model?
Kotters 8 trins model består af følgende trin:
Kommunikere visionen. Fjern forhindringer. Opret kortsigtede sejre. Konsolider resultater.
Hvad definere en organisation?
Definitionen på en organisation kan variere, men som udgangspunkt kan det beskrives som et fælles og målrettet samarbejde mellem menneskene i organisationen for at opnå målet. Det vil sige, at en organisation er en samling af mennesker, som arbejder ud fra fælles mål og interesser.
Hvad er organisatoriske færdigheder?
Organisatoriske kompetencer er knyttet til den konkrete arbejdsplads og er ikke altid overførbare til andre arbejdspladser eller jobs. Det kan være procedurer, arbejdsprocesser, regler, kulturelt indlejrede praksisser mv.
Hvad er organisatorisk arbejde?
Organisatorisk arbejde er fritidsledervirksomhed - spejderleder eller idrætsleder - eller deltagelse i politisk eller ungdomsorganisationsarbejde, græsrodsbevægelser eller tilsvarende på "ansvarligt" niveau - hvilket vil sige som formand, næstformand, bestyrelsesmedlem, kasserer eller lignende.
Hvad er organisatorisk resiliens?
Hvad er organisatorisk resiliens? Organisatorisk resiliens er et koncept, der henviser til en organisations evne til at tilpasse sig og håndtere forskellige former for stød og forstyrrelser, som kan være forårsaget af interne eller eksterne faktorer.
Hvad er de organisatoriske rammer?
De organisatoriske rammer forstår vi som de politiske og lovgivningsmæssige vilkår for arbejdet på Sønderbro, som har betydning for den overordnede styring og ledelse af det daglige sociale arbejde på den sikrede institution.
Hvad er triple loop læring?
Triple-loop læring repræsenterer den højeste form af selvransagelse. Den fokuserer på visionen/drømmen om hvad organisationen/individet gerne vil være og stiller spørgsmålet ”hvordan kan vi være sikre på, at det rigtige er det rigtige”?
Hvad er forskellen på læring og indlæring?
Forskellen på læring og indlæring er helt enkelt den, at man ved indlæring er passiv modtager af undervisning, og man ved læring selv er aktiv og reflekterende i læreprocessen.
Hvad er Organisationsforståelse?
At udvise bevidsthed om beslutningers og/eller aktiviteters effekt på hele virksomheden.
Hvad er formålet med organisation?
«Organisation» er fællesbetegnelsen for en lang række kollektive sammenhænge, som mennesker opretter og indgår i for at producere varer og tjenester, varetage interesser, fremme krav, udøve magt og realisere fælles mål. Variationen og antallet af organisationer er derfor omfattende.
Hvad er forskellen på en institution og en organisation?
Det er altså ikke som i en institution, hvor uformelle sociale regler styrer menneskerne. en organisation har faste regler som alle kan gå ind og læse. Dog kan en organisation som en daginstitution have nogle institutioner i sig fx at man skal tag flyverdragt på, når man skal udenfor at lege.
Hvor mange organisationer er der i Danmark?
Med 83.000 lokale og regionale foreninger i Danmark er foreningen den mest udbredte organisationstype – og mere end halvdelen af dem (52,2 pct.) arbejder inden for kultur-, idræts- eller fritidsområdet.
Hvad er NGO arbejde?
NGO'er er karakteriseret ved at være juridisk og organisatorisk uafhængige af statslige myndigheder. Enkelte organisationer arbejder på et religiøst grundlag. Udstationeringen finder for nødhjælpsarbejderes vedkommende sted i alle lande, der rammes af naturkatastrofer, væbnede konflikter, sultkatastrofer og lignende.
Hvordan beskriver man sine kompetencer?
Eksempler på personlige kompetencer: udadvendt, initiativrig, humoristisk, detaljeorienteret, energisk, positiv, nysgerrig, struktureret, grundig, beslutsom, god til at samarbejde osv. Eksempler på faglige kompetencer: retstavning, kundebetjening, div. IT-programmer, projektledelse, planlægning, god sælger osv.
Hvad er mine faglige kompetencer?
Hvad er faglige kompetencer? Faglige kompetencer er de specifikke færdigheder, viden og erfaring, der gør dig kvalificeret til at udføre en bestemt arbejdsopgave professionelt. De inkluderer evnen til at anvende teoretisk viden i praksis, løse problemstillinger og tilpasse sig forskellige arbejdssituationer.
Hvad er forskellen på faglige og personlige kompetencer?
I modsætning til faglige kompetencer, som kommer fra din uddannelse og erhvervserfaring, kommer dine personlige kompetencer fra ”livets skole” og din personlige erfaring. Personlige kompetencer er defineret af din opdragelse, kultur, værdier, adfærdsmønstre, indstilling og tilgang til verdenen.
Hvad er moderne organisationsteori?
Den grundlæggende tanke i den moderne strukturelle organisationsteori er, at organisationens struktur skal passe til dens mennesker og de opgaver, der skal løses, og ikke presses ned over medarbejderne ud fra en mekanistisk effektivitetsbetragtning, sådan som den klassiske skole inden for organisationsteorien lægger op ...
Hvad er de klassiske organisationsformer?
Det klassiske bureaukratiske organisationsdesign med dets klare kommandoveje og klassiske silodannede ledelseshierarkier bliver i dag i stigende omfang suppleret med flere fleksible og mere flydende organisationsformer – organisationsformer, som er inspireret af humanokrati, teal, holakrati, celler og cirkler.
Hvad er klassisk organisationsteori?
Klassisk organisationsteori har et meget rationelt syn på en organisations opbygning. Den skal fungere som en maskine, der skal yde maksimalt, og der bliver ikke taget særlige hensyn til menneskelige behov. Mennesket bliver opfattet som en maskine, der blot skal arbejde.