Hvor en myndighed er overladt et skøn, har myndigheden pligt til at foretage en konkret afvejning af de saglige hensyn, som er relevante for sagens afgørelse. Det følger af grundsætningen om pligtmæssigt skøn.
Hvad betyder at sætte skøn under regel?
“Skøn under regel”
Når der skal træffes skønsmæssige afgørelser må der som hovedregel ikke opstilles regler, som enten begrænser eller udelukker dette skøn. For eksempel må der som hovedregel ikke uden særlig hjemmel alene lægges vægt på ét kriterium hvis det betyder, at andre saglige kriterier udelukkes.
Hvad er et skøn jura?
Skøn Der skal foretages et skøn, når beskrivelsen af retsfaktum (eller retsfølge) er upræcis. Ved skøn skal forskellige relevante hensyn (også kaldet krite- rier eller præmisser) vejes op mod hinanden. Forvaltningen er ikke frit stillet ved udøvelse af skønnet.
Hvad er en forvaltningsretlig grundsætning?
Den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet indebærer, at en offentlig arbejdsgiver som udgangspunkt skal forsøge at løse problemer i forhold til en ansat med det mindst indgribende skridt. Forholdets karakter/indhold. Forholdets betydning i forhold til institutionens drift og opgaveløsningen.
Hvad er forvaltningsretten?
Forvaltningsret omfatter alle de regler, der regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne som fx Familieretshuset, Ankestyrelsen og Patienterstatningen og borgerne, og mellem myndighederne indbyrdes.
🔵 Discretion Discreet Discrete - Discretion Meaning - Discrete Examples - Discreet in a Sentence
Hvad er en skønsmæssig afgørelse?
At en afgørelse er skønsmæssig, har to sammenhængende følger. Domstolenes og ombudsmandens prøvelse er mere begrænset, end hvis der var tale om en lovbunden afgørelse. Langt op i 1900-t. var opfattelsen, at domstolene simpelthen ikke kunne prøve skønsmæssige afgørelser.
Hvad er en retlig mangel forvaltningsret?
Retlig mangel er et koncept inden for formueretten, som refererer til det forhold, at overdragelsen af en ting ikke skaffer erhververen den ret til at råde over den, som erhververen efter aftalen havde krav på.
Hvad er en god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvornår er der pligt til at partshøre?
Forvaltningsloven indeholder ingen regler om, hvornår en partshøring skal iværksættes. Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering, herunder af den enkelte sags karakter og omfang. Det er dog givet, at parten skal have lejlighed til at udtale sig, inden der træffes afgørelse.
Hvad siger forvaltningsloven?
Hvad er forvaltningsloven? Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvad er et bundet skøn?
Ved et retligt bundet skøn forstås, at loven angiver en vis ramme for forvaltningens administration af be- stemmelsen.
Hvad betyder ordet skønt?
skøn; egl.: paa behørig maade, rigtig(nok), fuldstændigt, ganske (vist), jf.
Hvad betyder skønsom?
) den egenskab ell. det forhold at være skønsom; nu især: evne til at skønne (II. 2), ved vurdering, valg olgn.
Hvad er det modsatte af skønhed?
Det modsatte begreb er ”hæslighed”.
Hvad betyder Giv et skøn?
Et skøn betyder blot at du skal give et gæt på hvad medlemstallet er. Hvis du ikke har andet end det du skriver er det eneste mulige skøn, at medlemstallet er uændret.
Hvornår bruger man forvaltningsloven?
Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det betyder bl. a., at parten i en afgørelsessag tildeles en række partsbeføjelser, og at der stilles en række krav til selve udformningen af afgørelsen.
Kan man undlade partshøring?
Efter § 19, stk. 2, nr. 1, kan partshøring undlades, hvis det efter oplysningerne og sagens beskaffenhed må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag.
Hvornår har man ret til partshøring?
Som offentligt ansat har du ret til en såkaldt partshøring, hvis din arbejdsgiver ønsker at afskedige dig. Det gælder også, hvis du er ansat i en privat virksomhed med en såkaldt driftsoverenskomst med kommunen. Spørg din tillidsrepræsentant eller lokale FOA-fagforening, hvis du er i tvivl, om det gælder for dig.
Er partshøring en afgørelse?
Partshøringen indebærer, at den ansatte får mulighed for at gøre sig bekendt med og kommentere myndighedens beslutningsgrundlag, inden der træffes afgørelse. Forvaltningslovens regler om partshøring gælder for alle sager om uansøgt afsked, bortvisning og disciplinære sanktioner, f. eks. advarsler.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvornår er en afgørelse ugyldig?
Hvis en afgørelse må anses for ugyldig, betyder det, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens indhold. En sagsbehandlingsfejl skal være væsentlig for at kunne medføre ugyldighed. Det fremgår af praksis.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Kan en afgørelse være mundtlig?
En myndighed skal som altovervejende hovedregel give borgeren en skriftlig afgørelse og ikke en mundtlig afgørelse. En skriftlig afgørelse er vigtig dokumentation og tydeliggør, hvad der er besluttet og hvorfor.
Er en afvisning en afgørelse?
Afvisning er det forhold, at en domstol pga. formelle mangler træffer afgørelse om, at den ikke kan indlade sig på at behandle en sag.
Hvilke afgørelser kan ikke påklages?
Afgørelser om tilladelse til at påbegynde bygge- og anlægsarbejder, før der er givet godkendelse, kan ikke påklages. Se miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 2. Påbud/forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 69 (tilsynsafgørelser) kan ikke påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.