Alle elever i folkeskolen skal i 9. klasse arbejde med en obligatorisk projektopgave. Projektopgaven er en tværfaglig opgave, der tager afsæt i fagenes mål og har til for- mål at udvikle og vurdere elevernes projektfaglige kompetencer samt give eleverne indsigt i projektarbejdsformen.
Er projektopgaven i 9 klasse obligatorisk?
I folkeskolen skal alle elever i 9. klasse udarbejde en projektopgave, som eleven modtager en karakter for. Eleven kan vælge at få påført denne karakter på sit afgangsbevis. Elever på efterskoler og frie grundskoler er ikke forpligtet til at lave projektopgaven.
Hvad er en projektopgave?
En projektopgave er en tværfaglig opgave, hvor du bruger forskellige fags indhold og metoder. Du skal prøve at tænke ind, hvilke fag, der kan være med til at gøre dit projekt bedre. Husk projektopgaven er ikke emnearbejde!
Hvad kan man lave som produkt til projektopgave?
- Du kan lave et produkt, som formidler din viden om underemnet og problemstillingen. Gode eksempler kan være en avisartikel, en fotoserie eller en hjemmeside.
- Du kan også lave et produkt, som løser et konkret problem.
Hvad skal en projektopgave fremlæggelse indeholde?
- en problemstilling.
- opgavens indhold.
- arbejds- og undersøgelsesformer.
- kilder og materialer.
- udtryks- og formidlingsformer.
- at fremstille et produkt.
- at gennemføre fremlæggelsen.
- et eller flere praksisfaglige elementer.
Fremtidens Krig - Projektfremlæggelse - 9. klasse projekt
Hvad skal man have med i en projektopgave?
Forklar hvad emnet er, og hvorfor du har valgt det. Fortæl hvilken problemstilling du har arbejdet ud fra. Fortæl hvordan din fremlæggelse vil forløbe – for eksempel ved at vise en disposition for fremlæggelsen. Gennemgå de forskellige pointer i dit oplæg og inddrag produktet.
Hvordan laver man en god projektopgave?
- Det er sjovest, hvis du har Motivation! ...
- Find jeres fokus og Begræns jer. ...
- Stil det Gode spørgsmål. ...
- Brug jeres egen Viden og holdninger. ...
- Søg efter Viden. ...
- Gør dit projekt spændende Brug billeder og grafer.
Hvad er forskellen på en projektopgave og en emneopgave?
Ved emnearbejder beskæftiger eleverne sig med faglige eller tværfaglige emner men arbejder ikke nødvendigvis projektorienteret. Projektarbejde kan gennemføres inden for et fag eller på tværs af fag. Hver elev eller arbejdsgruppe arbejder med hver sin del af et bestemt emne.
Hvad er en problemformulering projektopgave?
En problemformulering er en kort forklaring af jeres delemne og nogle spørgsmål, som I gerne vil svare på i jeres projektopgave. Spørgsmålene skal handle om, hvad der undrer jer. Problemformuleringen skal laves, før I går i gang med projektet.
Hvad er et kreativt produkt?
Udover en traditionel fremlæggelse, så skal du også lave et kreativt produkt. Det kreative produkt er vigtigt og indgår som en del af den samlede bedømmelse. Formålet med det kreative produkt er, at du kan formidle de vigtige pointer fra din undersøgelse på flere måder. Følgende ideer kan måske inspirere dig.
Hvad skal der stå i en problemstilling?
Dataspørgsmål (hvad, hvem, hvornår…) Forklaringsspørgsmål (hvordan, hvorfor…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt, at..., er der sammenhæng mellem…) Handlingsspørgsmål (hvad kan man gøre for at…, hvordan kan vi ændre…, hvilke muligheder…)
Hvad kendetegner et projekt?
Definitionen på et projekt er følgende:
En unik opgave – i modsætning til rutineopgaver, sager mv. Projektet har et specifikt formål, der indeholder to typer mål: produktmål: det konkrete resultat af projektet. nyttemål: der er det slutmål, som produktmålet skal opfylde.
Hvad er en god problemformulering?
Når du skal skrive en problemformulering, bør du overveje:
hvad du har iagttaget inden for dit emne. at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare. hvilke pointer du tror, du vil komme frem til. at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvor mange består ikke 9. klasse?
Det betyder samtidig, at hver tiende elev forlader folkeskolens 9. klasse uden at have bestået afgangseksamen i dansk og/eller matematik. Dette svarer til, at cirka 6.000 skoleelever – eller to elever i en gennemsnitlig 9. klasse1 forlader grundskolen uden at have opnået karakteren 02 i de to kerne-fag.
Hvad skal man lære i 9. klasse?
- Dansk, mundtlig.
- Dansk, skriftlig (3 delprøver: læsning, retskrivning, skriftlig fremstilling)
- Matematik, skriftlig (2 delprøver: med hjælpemidler, uden hjælpemidler)
- Engelsk, mundtlig.
- Fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi, mundtlig.
Hvor gammel er du når du går i 9. klasse?
De fleste danske 15-årige går i 9. klasse, men der er et betydeligt mindretal - langt større end i de øvrige lande - der kun går i 8. klasse, når de er 15 år og tager Pisa-testen.
Hvordan skrives en god problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Er problemstilling og problemformulering det samme?
En problemstilling skal grundlæggende forstås som det spørgsmål, man skal besvare i sin opgave. I de fleste typer opgaver skal en problemformulering besvares gennem en redegørelse for et fænomen, en analyse ud fra noget data og en diskussion af de fremfundne resultater.
Hvad kommer først problemstilling eller problemformulering?
Problemstillinger optræder i en synopsis og er underordnet problemformuleringen. Problemstillingerne er nødvendige for at få nuancerne frem i en samlet konklusion. Problemstillingerne formuleres som spørgsmål og er opbygget efter de taksonomiske niveauer.
Hvor lang er en problemstilling?
Stil spørgsmålene som åbne spørgsmål, men vær opmærksom på, at de ikke må blive så brede, at det i praksis er umuligt at svare på dem i opgaven. En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer.
Hvilke emner kan man skrive om?
Mulige emner: fiskeri, legender og myter, kunst og musik, forurening, levevilkår, historisk eller strategisk betydning, sport.
Hvad er en emneopgave?
En emneopgave består typisk af en gennemgang af den vigtigste teori inden for emnet, en række eksempler og nogle udvalgte beviser.
Hvordan skriver man et godt projekt?
Først og fremmest, bør du være opmærksom på målsætningen og formålet med projektet – disse skal være klare, og alle involverede skal have kendskab til disse. Det er også vigtigt at sikre, at alle krav og specifikationer, der er opstillet, følges, således at projektet lever op til de ønskede krav.
Hvordan kan man lave en problemformulering?
En problemformulering udformes med et bærende spørgsmål og flere sammenhængende underspørgsmål. Spørgeformen hjælper med til at fastholde, at opgaven er en undersøgelse, der skal besvare et spørgsmål – den er ikke en fortælling, en lærebog eller et katalog over fænomener.
Hvor mange arbejdsspørgsmål skal man have?
Det er for at vise dig, at der er mange forskellige måder at undersøge en problemstilling på. Til prøven skal du sikre, at alle fag indgår mindst ét sted i arbejdsspørgsmålene. Hvordan fordelingen mellem fagene er, bestemmer du selv. Du skal have omkring 5-7 arbejdsspørgsmål i alt.