Alle arbejdsmiljørepræsentanter skal have tilbudt mindst 1½ dags supplerende arbejdsgivebetalt arbejdsmiljøuddannelse hvert år. Uddannelsen skal sikre, at du får viden, der kan være med til at udvikle arbejdspladsens arbejdsmiljø. Det er arbejdsgiver, der skal sørge for, at du får tilbudt dette.
Hvilken uddannelse skal en arbejdsmiljørepræsentant have?
Nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere skal tage en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 22 timer, som klæder dem på til at varetage AMO's opgaver - både i det daglige og på det strategiske plan.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Hvad kræver det at være AMR?
Man skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant (AMR) når der er beskæftiget 10 eller flere ansatte. Alle beskæftigede lønmodtagere, der har mere end 10 timers arbejde ugentligt, tæller med. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) vælges for to år ad gangen, med mindre ledelse og ansatte har aftalt en fireårig periode.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Sundheds- og sikkerhedsrepræsentanter OHSAct
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvem kan være AMR?
Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Hvad laver en AMR repræsentant?
Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m. Sørge for at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes om sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvad er en AMR opgaver?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvor lang tid er man valgt som arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Kan man vælte en arbejdsmiljørepræsentant?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvor længe gælder en arbejdsmiljøuddannelse?
Arbejdsmiljøuddannelsen er obligatorisk for medlemmer af arbejdsmiljøgrupperne. Både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal deltage på det lovpligtige kursus. Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Hvem skal have den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?
Hvem skal tage arbejdsmiljøuddannelsen? Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse er skabt for at sikre arbejdsmiljøet, og udbydes til medarbejdere og ansatte. Det er lovpligtigt at en virksomhed, som har 10 ansatte eller mere (eksklusiv ledelsen), etablerer en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Hvordan bliver jeg arbejdsmiljøkoordinator?
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer (tilstedeværelsesuddannelsen) består af en fælles uddannelse på i alt 37 timer, inklusiv kortere pauser, men eksklusiv frokostpauser, fordelt ligeligt på mindst fire dage. Uddannelsen kan opdeles i adskilte dage eller gennemføres i sammenhæng.
Hvad kan man bruge sin arbejdsmiljørepræsentant til?
Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Kollegaerne kan ikke afsætte AMR i valgperioden. AMR kan heller ikke selv vælge at forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny AMR. Hvis de ansatte, ledelsen og AMR er enige om det, kan der dog vælges en ny AMR, inden valgperioden er udløbet.
Hvordan vælger man en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsgiveren har ellers ikke noget med valget at gøre. Det er typisk den tidligere arbejdsmiljørepræsentant, der står for valghandlingen og valget foregår typisk på følgende måde: Der opstilles kandidater, og de præsenteres hver især. Der vælges en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, skriftligt og anonymt.
Er AMR beskyttet?
Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvad er forskellen på Amo og AMU?
Alle arbejdspladser med mere end 9 ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). For arbejdspladser med mere end 34 ansatte består AMO både af et arbejdsmiljøudvalg (AMU) og et passende antal underliggende arbejdsmiljøgrupper.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.