Salgstrappen er en strategisk model, der bruges til at guide potentielle kunder fra interesse til køb. Modellen består af en række trin eller faser, som kunderne går igennem i købsprocessen, og som hjælper virksomheder med at styre og optimere deres salgsindsats.
Hvad bruger man salgstrappen til?
Hvad er salgstrappen? Salgstrappen er en model inden for den klassiske salgstilgang, der viser, hvordan et salgsmøde forløber. Hvert trin svarer til en fase. Så for hvert trin, du tager op ad salgstrappen, bevæger du dig videre og længere ind i mødet og dermed også salgsprocessen.
Hvor mange faser består salgstrappen af?
Salgstrappens 5 trin
Salgstrappen består af: Indledning, behovsanalyse, præsentation, indvendinger og afslutning.
Hvilke tre overordnede trin opdeler salgstrappen et salg i?
- Det forberedende salg.
- Det gennemførende salg og.
- Det afsluttende salg.
Hvad er salgstræning?
Salgstræning handler om hvilke redskaber, du kan tage i tage i brug for at etablere en salgskultur i din virksomhed og udvikle dine sælgeres menneskelige potentiale. Nøglen til succes som virksomhed er at gøre mere for mennesker end nogen anden virksomhed gør, og at forstå dine kunder bedre, end de selv forstår.
Salgstræning // 3 færdigheder til at få et JA hver gang // Andy Elliott
Hvad laver en salgscoach?
Som salgscoach, består dit job typisk i at motiverer virksomhedens sælgere til, at levere endnu bedre resultater end de gør i dag. Dette vil typisk forgå igennem, coaching sessioner, sparring, uddannelse og peptalks.
Hvad er salgsbetingelser?
Salgs- og leveringsbetingelser er de vilkår og betingelser, som en virksomhed fastsætter for deres salg og levering af produkter eller tjenester. Disse betingelser beskriver, hvad kunden kan forvente af virksomheden, herunder pris, leveringsmetode og eventuelle retur- eller annulleringspolitikker.
Hvordan laver man en behovsanalyse?
- Identificer den aktuelle situation. ...
- Analyser den aktuelle situation. ...
- Identificer den ønskede tilstand. ...
- Byg en bro mellem den nuværende tilstand og den ønskede tilstand. ...
- Hvad skal der til, for at forandringen bliver en realitet? ...
- Fremlæg dit forslag.
Hvad er plussalg?
Sælgerens muligheder for at påvirke kunderne afhænger meget af betjeningsformen i butikken. I fx en ostebutik med diskbetjening er mersalg (også kaldet plussalg) oplagt, da sælger jo allerede har kontakt til kunden.
Hvad er salgshjulet, og hvad kan det bruges til?
Hvad er salgshjulet? Salgshjulet er en struktureret salgsproces, der hjælper jer med at øge jeres salgsresultater. Det inkluderer behovsafdækning hos kunderne, afslutning af salget og eftersalg.
Hvad er en salgsproces?
En salgsproces omfatter et sæt trin, der kan gentages, og som sælgerne følger for at få kontakt til en potentiel kunde fra den første fase af processen til afslutning af et salg.
Hvad er en salgstragt?
Salgstragter er salgs- og marketingværktøjer, der bruges til at illustrere trinene i kunderejsen. Tænk på en salgstragt som en visuel køreplan, der viser præcis, hvor en potentiel kunde befinder sig i købsprocessen på et givet tidspunkt.
Hvad er en delaccept?
Vi er nu næsten i bunden af tragten, hvor vi vil bruge et lukket spørgsmål. Her kan kunden svare “JA” eller “NEJ”. Dette kan også kaldes delaccepter. Jeg får tit spørgsmålet; hvad nu hvis kunden siger: “Nej Steffen, det er overhovedet ikke det, jeg er ude efter!”.
Hvordan bliver man en bedre sælger?
- Gode evner til at lytte. ...
- Tænker på værdiskabelse. ...
- Tilpasser sig til kundens behov. ...
- Laver et grundigt baggrundstjek før salget. ...
- Samarbejder med forskellige roller i virksomheden. ...
- Deler nye og langsigtede tendenser. ...
- Udnytter den nyeste teknologi. ...
- Salgsfunktionen er i konstant forbedring.
Hvad er forskellen på opsalg og mersalg?
Inden for salg og marketing findes der et begreb, der hedder mersalg. Mersalg, eller opsalg, er en strategi, der f. eks. opmuntrer eksisterende kunder til enten at købe yderligere produkter/tjenester eller opmuntre dem til at opgradere til en nyere og udvidet version af deres eksisterende produkter/tjenester.
Hvad er et krydssalg?
Definition. Krydssalg kan sammenlignes med mersalg, men indebærer i højere grad, at produkterne der “mersælges” krydser samme produktkategori som det forventede køb. Krydssalg foretages for eksempel ved køb af en vaskemaskine, hvor sælger i samme ombæring forsøger at sælge en tørretumbler til kunden.
Hvordan skaber man mersalg?
Nøglen til at blive god til MERsalg er at kunne se og høre kundens behov. Når du først har lært at ”få øje på” og “lytte dig til” kundens behov, så er det svært at holde salget nede. Start derfor med at lære at være opmærksom og lytte til dine kunder. På den måde kan du bedre hjælpe dem med at få det, de ønsker sig.
Hvordan laver man en Boston analyse?
- Er der nok produkter i udvikling (Spørgsmålstegn)?
- Er der produkter i højvækst markeder (Stjerner)?
- Er der produkter nok til finansiering af virksomhedens vækst (Malkeko)?
- Er der produkter, der bør afvikles (Hund)?
Hvordan laver man en arbejdsgangsanalyse?
- Afgræns processen ved at definere start- og slutpunkt for processen.
- Beskriv, hvad der starter og slutter processen.
- Kortlæg arbejdsgangen ved at udfylde en post-it for hvert procestrin/aktivitet.
- Uddyb, hvad der sker i det enkelte procestrin? ...
- Vælg evt.
Hvordan behovsafdækker man?
Når kunden har givet udtryk for deres behov, er det vigtigt at stille opfølgende spørgsmål for at få en dybere forståelse. Du kan eksempelvis spørge: “Hvordan påvirker dette problem din virksomhed?”, “Har du oplevet dette problem før?”, eller “Hvordan har du hidtil forsøgt at løse dette problem?”.
Hvad er et salgskoncept?
Salgskonceptet er virksomheden måde at omsætte intentioner til den rette eksekvering og det lykkedes sjældent første gang. Salgskonceptet er et andet ord for den salgstaktik som virksomheden anvender til at åbne nye markeder, eller vinde de eksisterende.
Hvornår er en vare mangelfuld?
En salgsgenstand er mangelfuld, hvis den ikke svarer til det, der er aftalt eller lovet eller, hvis den ikke lever op til nogle generelle, objektive krav, som købeloven stiller. De objektive krav kan kun fraviges, hvis forbrugeren udtrykkeligt og særskilt har accepteret afvigelsen.
Hvad er en salgsfaktura?
En faktura, også kaldet en regning, er et dokument der specificerer salget af en vare eller ydelse, som sælger udsteder til køber som en anmodning om betaling. Fakturaen beskriver de forskellige omstændigheder omkring købet herunder pris, salgsdato og betalingsbetingelser.
Hvad laver en sales supporter?
Sales Support er en salgsvirksomhed, der har specialiseret sig i butikssalg og er ansvarlig for en bred portefølje af stærke brands inden for dagligvarehandel, convenience, foodservice, apotek, on-trade og sport.