Ved signifikant læring omstruktureres et større antal skemaer samtidig, sådan som vi kender det fra de klassiske kognitive teorier, men signifikant læring indebærer også ændringer i selvets organisation, adfærd, holdninger og personlighed.
Hvad er akkomodativ læring?
Akkomodativ læring
Når noget knyttes til noget allerede kendt - tilføjende læring. Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer.
Hvad er transitorisk læring?
Transitorisk læring er ”den bearbejdningsproces, der ligger i en konstruktion og genfortælling af et bestemt biografisk forløb,” og som ”har indfly- delse på strukturen i fortællingen og skaber nye overgange.” (ibid., s. 116-117).
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig.
Psykologiske grundteorier: Situeret læring
Hvad er Knud Illeris Læringstrekant?
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil. Han siger om indholdet: "Man kan ikke tale om læring, uden der er noget, der læres..." (Knud Illeris. Liv og læring.
Hvad er forskellen på assimilation og akkomodation?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvad er ekspansiv læring?
Ekspansiv læring refererer til en langsigtet proces, hvor elementerne i systemet omdefineres. Pointen er, at voksenlæring skal forstås i forhold til iboende modsætninger inden for et virksomhedssystem. Endvidere kan disse elementer stå i mod- sætning til hinanden samt til andre systemer.
Hvad er sociokulturel læringsteori?
Ifølge den sociokulturelle tilgang optages viden ikke fra omgivelserne som stimuli gennem sanserne. Videnstilegnelse kræver aktiv deltagelse fra individet. Ikke blot i form af aktiv tænkning, men i form af handlinger, der har et formål, et mål eller et sigte. Med andre ord eksisterer viden i udførelse af handlinger.
Hvad er ekspansiv og kontraktiv?
Typiske eksempler på ekspansiv finanspolitik vil være stigninger i det offentlige forbrug eller de offentlige investeringer, højere overførselsindkomster samt skatte- og afgiftslettelser. Ændringer i modsat retning er tilsvarende eksempler på kontraktiv finanspolitik.
Hvordan opstår læring?
Mennesket er i meget høj grad et socialt menneske, og læring sker enten direkte eller indirekte i samspil med andre mennesker. Læringen betragtes som et centralt element i samspillet mellem det enkelte individ og omgivelserne. ”Læring er en social proces, der foregår i samspil med andre.”
Hvad er Piagets kognitive læringsteori?
Den kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem assimilation og akkomodation. Piagets kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem de to mekanismer assimilation og akkomodation.
Hvad menes der med assimilation?
Assimilation betyder 'tilpasning til' eller 'optagelse i'. Ordet har særlig betydning inden for en række fagområder: antropologi, biologi, geologi og sprogvidenskab. Også i psykologien taler man om assimilation, som i den sammenhæng er et andet ord for adaptation.
Hvad er forskellen mellem assimilation og integration?
integration er at man sameksisterer uden problemer. assimilation, hvor minoritetsgrupper bliver ligesom majoritetsgruppen – tvunget eller frivilligt. Det vil sige, at udlændinge tilpasser sig 100% det danske samfund og vender deres kultur og religion ryggen.
Hvad er modstand mod læring?
Når man taler om modstand i en læringsmæssig sammenhæng kommer modstanden først og fremmest til udtryk i situationer, hvor eleven møder noget som opleves som uacceptabelt eller noget de ikke kan affinde sig med.
Hvem er Illeris inspireret af?
Illeris er inspireret af en række andre teoretiske forskere, der ligesom han selv har været optaget af at skabe modeller over læring generelt (f. eks. Mezirow, Jarvis) – for- skere, der ligeledes tæller blandt bidrag- yderne til 15 aktuelle læringsteorier.
Hvad er Tilegnelsesprocessen?
Tilegnelsesprocessen er en indre mental proces og indebærer om den individuelle og psykologiske bearbejdning og tilegnelse af impulser fra samspillet og koblingen af disse nye impulser med nye erfaringer (som er resultater af tidligere læring).
Hvad er det modsatte af assimilation?
Modsat assimilation er integration i højere grad end tovejsproces, hvor to forskellige kulturer eller befolkningsgrupper nærmer sig hinanden og ender med at finde et nyt og fælles ståsted.
Hvad betyder begrebet integration?
Ordet integration kommer af latin integratio, af integrare 'gøre hel', af integer 'hel, uberørt, fuldstændig'. I samfundsvidenskab omfatter integration de sociale processer, der forbinder de enkelte personer og grupper med hinanden i en mere overordnet enhed, jf. fx "europæisk integration".
Hvad er pluralistisk integration?
Pluralistisk integration: Indvandrere overtager dele af majoritetens kultur, men ikke det hele. Majoritetens kultur bliver påvirket af indvandrernes kultur. Der er en accept af kulturelle forskelle i samfundet.
Hvad er forskellen på Piaget og Vygotsky?
Hvor Piaget havde et individbaseret syn på læring og udvikling, var Vygotsky optaget af det sociale og kulturelle perspektiv.
Hvad er social kognitiv læringsteori?
Inden for socialkognitiv læring forstår man læring som noget der forgår i en kompleks sammenhæng, der omfatter andre mennesker og vores egne tanker. I den her video kan du bl. a. lære om psykologen Albert Bandura, observerende læring, reciprok determinisme og self-efficacy.
Hvad kan vi bruge Piagets teori til?
Piagets teori om genetisk epistemologi
Med andre ord undersøger teorien, hvordan et barn lærer at kategorisere og klassificere dagligdags objekter, udvikler dets tænkning om sig selv og andre mennesker, udvikler logisk og abstrakt tænkning osv.
Hvad er de 4 læringsstile?
De fire positioner på læringscirklen, fire måder at lære på, svarer til Honey og Mumfords begreb 'læringsstile'. De navngiver dem aktivist (opleve), reflektor (tænke over), teoretiker (skaffe viden) og pragmatiker (prøve af). Honey og Mumford siger, at de fleste foretrækker en eller to stile.
Hvad er læringsstrategier?
Læringsstrategier er processer, teknikker eller procedurer, som eleven anvender, når noget nyt skal læres og opgaver skal løses. En læringsstrategi er viden om, hvilke fremgangsmåder, der kræves for at løse forskellige opgaver.