Single loop læring: Skabes når der sker et match eller når et mismacth korrigeres ved at ændre handlinger. Egnet til rutine. Udfordringer der gentager sig.
Hvad er triple loop læring?
Triple-loop læring repræsenterer den højeste form af selvransagelse. Den fokuserer på visionen/drømmen om hvad organisationen/individet gerne vil være og stiller spørgsmålet ”hvordan kan vi være sikre på, at det rigtige er det rigtige”?
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvordan opstår læring?
Mennesket er i meget høj grad et socialt menneske, og læring sker enten direkte eller indirekte i samspil med andre mennesker. Læringen betragtes som et centralt element i samspillet mellem det enkelte individ og omgivelserne. ”Læring er en social proces, der foregår i samspil med andre.”
Hvad er de 4 læringsstile?
De fire positioner på læringscirklen, fire måder at lære på, svarer til Honey og Mumfords begreb 'læringsstile'. De navngiver dem aktivist (opleve), reflektor (tænke over), teoretiker (skaffe viden) og pragmatiker (prøve af). Honey og Mumford siger, at de fleste foretrækker en eller to stile.
SINGLE & DOUBLE LOOP LEARNING
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er Illeris Læringstrekant?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig.
Hvad er uformel læring?
De to læringsformer, som børn og unge møder i skole og til spejder kaldes for formel og uformel læring. I skolen hersker den formelle læring, hvor læreren har svaret på, hvad der skal læres, og elevernes læring testes efterfølgende.
Hvad er implicit læring?
Implicit læring (eller medlæring) sker automatisk og uden bevidst kontrol. Læringen sker så at sige bag ryggen på én. Man kan lære at tale sprog uden at kende de grammatiske regler, og man kan lære at cykle uden at være bevidst om hvordan.
Hvad er den lærende organisation?
En lærende organisation er en dynamisk og adaptiv enhed, der kontinuerligt stræber efter at forbedre sig selv gennem læring, innovation og tilpasning.
Hvad er læring teori?
I pædagogisk- og uddannelsesmæssig sammenhæng har begrebet læring en central placering. Om end der ikke findes en fast definition, peger de fleste teoretikere på læring som en varig ændring af adfærd, som skyldes øvelse eller anden form for erfaring (Schunk, 2014, s. 3).
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Selvom læring og udvikling er to forskellige processer, virker de sammen. Ifølge Vygotsky (1979:7) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring medfører udvikling.
Hvad siger Vygotsky om læring?
“Læring er mere end tilegnelsen af evnen til at tænke; det er tilegnelsen af mange specialiserede evner til at kunne tænke på mange forskellige ting.” Vygotsky havde den overbevisning, at viden og tænkning konstrueres gennem social interaktion med familie, venner, lærere og ligemænd.
Hvad er akkomodativ læring?
Akkomodativ læring
Når noget knyttes til noget allerede kendt - tilføjende læring. Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer.
Hvad er Knud Illeris Læringstrekant?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvad er forskellen på assimilation og akkomodation?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvad siger Knud Illeris om læring?
Illeris definerer læring som enhver proces, der medfører psykiske ændringer af forholdsvis varig karakter, som ikke skyldes biologisk-genetiske forhold som modning eller aldring (s. 17). Læring er således mere eller mindre sammenfaldende med (psykisk) udvikling, socialisering og kvalificering.
Hvad er forskellen på Piaget og Vygotsky?
Hvor Piaget havde et individbaseret syn på læring og udvikling, var Vygotsky optaget af det sociale og kulturelle perspektiv.
Hvad er Piagets kognitive læringsteori?
Den kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem assimilation og akkomodation. Piagets kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem de to mekanismer assimilation og akkomodation.
Hvad går Vygotskys teori ud på?
Psykologen Lev Semyonovic Vygotsky er kendt for sin teori om nærmeste udviklingszone. Den går ud på, at du befinder dig i zoner, når du arbejder, og når du skal flytte dig fra en zone til en ny zone, altså udvikle dig, skal det ske ved interaktion med fx læreren.
Hvilken teoretiker snakker om leg?
Jean Piaget har spillet en betydende rolle for forståelsen af legens forhold til barnets kognitive udvikling. I denne teori er leg og kognition (erkendelse og tænkning) tæt forbundne. Ifølge Piaget skaber legen ikke nye erfaringer og indsigter og udvikler derfor ikke tænkningen.
Hvad kan vi bruge Piagets teori til?
Piagets teori om genetisk epistemologi
Med andre ord undersøger teorien, hvordan et barn lærer at kategorisere og klassificere dagligdags objekter, udvikler dets tænkning om sig selv og andre mennesker, udvikler logisk og abstrakt tænkning osv.
Hvad er didaktisk læring?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.