Transitorisk læring er ”den bearbejdningsproces, der ligger i en konstruktion og genfortælling af et bestemt biografisk forløb,” og som ”har indfly- delse på strukturen i fortællingen og skaber nye overgange.” (ibid., s. 116-117).
Hvad er signifikant læring?
Ved signifikant læring omstruktureres et større antal skemaer samtidig, sådan som vi kender det fra de klassiske kognitive teorier, men signifikant læring indebærer også ændringer i selvets organisation, adfærd, holdninger og personlighed.
Hvad er Illeris Læringstrekant?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring?
Den transformative læring kan ske på grund af kritisk refleksion, som anvendes når man rationelt undersøger og bedømmer de antagelser som danner grundlag og berettigelse for de overbevisninger, tolkninger og forventninger i ens referenceramme.
Hvad er en kritisk refleksion?
Den kritiske refleksion har til formål at vise læseren, at du kan identificere fordele og ulemper i komplekse lærerfaglige problemstillinger, herunder at du kan se fx sag, metode, empiri, teori og praksis fra flere perspektiver og kan forholde dig kritisk til din egen og andres undersøgelser.
Er Tesla-Aktien Død?
Hvad er transfer i læring?
Teoretisk benyttes begrebet transfer som en betegnelse for den proces, hvor man overfører viden, færdigheder og/eller kompetencer fra en uddannelse til en arbejdsplads. Transfer er derfor en betegnelse for at bringe viden og læring i spil i praksis.
Hvad er de 4 læringsstile?
De fire læringsstile er: auditiv, visuel, taktil og kinæstetisk.
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er assimilativ læring?
Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer. Assimilativ læring er den almindelige form for læring, som praktiseres i dagliglivets mange sammenhænge.
Hvad er implicit læring?
Forskning i 'implicit læring' handler om det forhold, at en organisme lærer og opnår viden, uden at være bevidst om det, den lærer. Ved 'bevidsthed' forstås kort sagt det, at vi har oplevelser af noget. Mennesket lærer og opnår erkendelse – viden – livet igennem.
Hvad er Læringspyramiden?
Med ”Læringspyramiden” kan læreren visualisere, hvordan man lærer bedst. Eleverne kan blive nysgerrig på deres eget læringsudbytte, og får mulighed for at reflektere over deres egen læreproces alene og i samspil med andre. Brug læringspyramiden som visuelt støtteværktøj, når eleverne skal skifte mellem arbejdsformer.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvad betyder assimilation og akkomodation?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvad er modstand mod læring?
Ved modstand mod læring kan modstanden være passiv eller aktiv. Aktiv modstand: noget som opstår her og nu, når situationen bærer præg af noget, som pt har svært ved at acceptere. Her er modstanden bevidst og derfor kan der arbejdes med den, som kan føre til nye erkendelser hvis sygepl møder pt modstand.
Hvad er forskellen på læring og indlæring?
Forskellen på læring og indlæring er helt enkelt den, at man ved indlæring er passiv modtager af undervisning, og man ved læring selv er aktiv og reflekterende i læreprocessen.
Hvad er læringsstrategier?
Læringsstrategier er processer, teknikker eller procedurer, som eleven anvender, når noget nyt skal læres og opgaver skal løses. En læringsstrategi er viden om, hvilke fremgangsmåder, der kræves for at løse forskellige opgaver.
Hvad er overskridende læring?
Overskridende læring (Mørck, 2006) handler om meningsfuld læring for de unge, læreprocesser som samtidig baner skridt på vejen for, at de kan overskride en marginal position.
Hvad er forskellen på læring og udvikling?
Begreberne, læring og udviklings forskel er, at modning indgår i udviklingsbegrebet, men ikke i læringsbegrebet. Selvom læring og udvikling er to forskellige processer, virker de sammen. Ifølge Vygotsky (1979:7) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling.
Hvad er projektbaseret læring?
Projektbaseret læring er en kreativ og dynamisk tilgang til undervisning, hvor eleverne dykker ned i spændende emner gennem praktiske projekter og opgaver. Det er en metode, der ikke kun fremmer dyb forståelse, men også udvikler vigtige kompetencer som problemløsning, samarbejde og kritisk tænkning.
Hvad er tegn på læring?
Hvad er tegn på læring? Tegn på læring er de synlige udtryk for læring som I forventer at kunne se blandt børnene. Tegn på læring gør læringsmålene konkrete. I skal se efter tegnene når I vil vurdere om de metoder og aktiviteter I har arbejdet med, har ført til den ønskede læring og udvikling hos børnene.
Hvad er visuel læring?
Visuel-spatial læring betyder læring i billeder og oplevelser uden brug af ord og sætninger. Det kan beskrives som spatial læring. Visuelt-spatiale elever ser billeder af situationer og begivenheder, hvor flere dele bliver synlige samtidigt.
Hvad er uformel læring?
De to læringsformer, som børn og unge møder i skole og til spejder kaldes for formel og uformel læring. I skolen hersker den formelle læring, hvor læreren har svaret på, hvad der skal læres, og elevernes læring testes efterfølgende.
Hvorfor virker fysisk aktivitet positivt på læring?
Bevægelse gavner elevernes evne til at forstå og huske stoffet, viser studier. Bl. a. har forskeren Mona Have Nielsen påvist, at elever, der er fysisk aktive og bevæger sig i timerne, klarer sig langt bedre i matematik end deres stillesiddende kammerater.
Hvad gør bevægelse for læring?
Bevægelse med høj puls øger elevernes koncentrationsevne og motivation og dermed også deres faglige udvikling. Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet både er udfordrende, varieret og giver succesoplevelser.
Hvad er de tre integrationsformer?
Indenfor sociologien vil man typisk tale om forskellige grader af integration. Her skelner man mellem assimilation, pluralistisk integration og segregation.