I kategorien papirrod finder man alt fra skole- & uddannelsespapirer, notater, fakturaer og kvitteringer, børnetegninger, løse madopskrifter, brochurer, vigtige papirer som dåbsattester, skøder, registreringsattester, fotografier, reklamer, aviser, blade og magasiner, forsikringspapirer, bankudskrifter etc.
Hvor længe skal man gemme vigtige papirer?
Diverse kvitteringer på diverse. Alt efter vare og reklamationsret. Kvitteringer og regnskab lavet i forbindelse med forsikring skal gemmes i 3 år. Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år.
Hvor længe skal man gemme gamle dokumenter?
Bogføringsloven siger nemlig, at du skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du ikke på baggrund af anden lovgivning skal gemme personoplysninger, så er det reglerne i GDPR, der afgør, hvor længe du må gemme oplysningerne.
Hvor mange år skal man gemme sine lønsedler?
En arbejdsgiver er forpligtet til at gemme en medarbejders lønoplysninger i fem år og sikre at ingen andre har adgang til dem.
Hvor længe skal man gemme sine regninger?
Man skal igen huske, at en faktura skal opbevares i 5 år, men skal opbevares indtil at det femte regnskabsår afsluttes. Havde der modsat været sendt en faktura den 5. Maj 2016 skulle Virksomhed A stadig opbevare fakturaen indtil 31. December 2021.
MIN HEMMELIGHED! (QNA)
Hvor længe skal man gemme bilag til SKAT?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor længe skal dokumenter opbevares?
Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet. For virksomheder som er omfattet af erhvervsvirksomhedsloven, gælder der tilsvarende krav om at opbevare virksomhedsdokumenter i minimum fem år.
Hvornår skal bilag opbevares digitalt?
For selskaber gælder kravet om digital bogføring fra 1. januar 2024 og for enkeltmandsvirksomheder skal vi stille med digitale bilag fra 1. januar 2026. Der er ikke nogen overgangsordning, så det gælder fra de datoer der nævnt i loven, hverken mere eller mindre.
Hvordan opbevarer man bilag digitalt?
Opbevaring af andet regnskabsmateriale end bilag kan ske såvel digitalt som i anden form. Der stilles ligeledes krav om, at der som minimum opbevares en fuldstændig sikkerhedskopi af det digitale bogføringssystem hos en udbyder eller en anden tredjepart, dvs. eksternt i forhold til virksomheden.
Hvor kan jeg finde mine gamle lønsedler?
Sådan finder du de seneste tre lønsedler
Hvis du modtager dine lønsedler via e-boks, skal du logge ind på www.e-boks.dk. For at logge ind skal du bruge enten MitID eller NemID. Når du er logget ind, skal du finde de tre seneste lønsedler. En måde at finde lønsedlerne på er ved at skrive ”løn” i søgefeltet.
Hvordan skal bilag opbevares?
Du har pligt til at opbevare alle dine bilag i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du opbevarer dine bilag i et registreret standard bogføringssystem, sørger udbyderen af systemet for at opbevare bilagene i 5 år.
Hvor kan man aflevere personlige papirer?
På genbrugspladserne Bispeengen, Kulbanevej , Hvidovre, Dragør, Sydhavn, Vermlandsgade, Borgervænget og Kirstinehøj, kan du aflevere dine fortrolige papirer til makulering – under fuld sikkerhed naturligvis.
Hvor gør man af personlige papirer?
Papirbeholderne er typisk sat ved mandskabshuset eller bygningen til 'Farligt affald'. Personalet på genbrugspladsen har ikke nøgle til beholderne. Store mængder papir til makulering fra private borgere og offentlige virksomheder kan mod betaling afleveres på AffaldPlus' genbrugsterminal.
Hvordan opbevarer jeg bøger?
Opbevar dine bøger i stabilt indeklima
Når det gælder klima og den optimale temperatur for opbevaring af bøger, så er tommelfingerreglen 18-20 grader – helst ikke varmere end dette, da for høje temperaturer vil være nedbrydende for papiret i bøgerne.
Hvad tæller som bilag?
Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvem skal have digital bogføring?
Hvis din virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven, skal I bogføre digitalt. Det samme gælder andre virksomheder, foreninger m.v., hvis jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Kan man bruge kontoudtog som bilag?
Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.
Er bilag et krav?
Krav til et bilag
Du skal bruge dine bilag, til at dokumentere din virksomheds regnskab. Din bogføring og bilag skal stemme overens med hinanden. Både SKAT og andre myndigheder, kan kræve adgang til dine bilag, og det er dit job, at fremvise at dine bilag og bogføring lever op til bogføringsloven.
Hvordan opbevarer man gamle bøger?
Det er vanskeligt at gemme bøger væk i skuret, på loftet eller i kælderen, uden de tager skade. Skal du gemme dem væk, er det bedst at opbevare dem i lufttætte kasser, så de ikke bliver udsat for fugt og evt. angreb af skadedyr.
Hvor længe må man opbevare personlige oplysninger?
Du må opbevare personoplysninger, så længe det er nødvendigt for det formål, de er indsamlet til. Dvs. at du kan opbevare projektbeskrivelsen, så længe du arbejder med den eller med det efterfølgende bevilgede projekt. Derefter skal den slettes.
Hvordan opbevares persondata?
Opbevaring af fysisk materiale med personoplysninger
Det fysiske materiale med personoplysninger skal opbevares aflåst, når det ikke bruges, og må kun være tilgængeligt for betroede personer. De fysiske materiale skal destrueres forsvarligt, når formålet med opbevaringen ophører.
Kan skat gå 10 år tilbage?
Skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse, der efter fristreglerne i SFL §§ 27 og 32 kan foretages uden for den ordinære ansættelsesfrist på 3 år, er ikke undergivet den korte forældelsesfrist på 3 år, men alene en absolut forældelsesfrist på 10 år. SFL § 34 a, stk. 4 - forældelsesfristen er 10 år.
Hvor langt tilbage kan man rette selvangivelse?
SKAT kan normalt ikke varsle en korrektion af selvangivelsen længere end 3 år tilbage i tiden, dvs. senest 1. maj i det 4. indkomstår.
Kan skattesager forældes?
Skattekrav forældes som udgangspunkt efter 3 år, men der er flere væsentlige undtagelser. Reglerne om forældelse af skattekrav findes i forældelsesloven. Forældelsesreglerne fungerer i samspil med skatteforvaltningslovens frist- og forældelsesregler.