Princippet, som er indeholdt i retssikkerhedslovens § 4, siger direk- te, at en borger skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Som det vil blive uddybet i kapitlet, er indførelsen af dialogprincippet i retssikkerhedsloven udtryk for en stærk betoning af ønsket om dialog.
Hvad er Dialogprincippet?
Hvad er dialogprincippet? Retssikkerhedsloven § 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. For at sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager.
Hvad hedder retssikkerhedsloven?
Retssikkerhedsloven (egentlig lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter) kaldes også tvangsindgrebsloven. Den gældende version af retssikkerhedsloven er nr. 1121 af 12/11/2019.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvornår gælder officialprincippet?
Officialprincippet hører til de såkaldte garantiforskrifter, og hvis en sag er utilstrækkeligt oplyst, kan det betyde, at afgørelsen må tilsidesættes som ugyldig. Det kan også betyde, at sagen må genoptages, så de manglende undersøgelser kan blive foretaget.
How to Format Dialogue
Hvor står officialprincippet?
Undersøgelsesprincippet (eller officialprincippet)
Myndigheden har med andre ord ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes den rigtige afgørelse. Princippet er lovfæstet i § 10 i retssikkerhedsloven, der gælder for sager inden for det sociale område.
Hvad er Hurtighedsprincippet?
Hurtighedsprincippet. Efter retssikkerhedslovens §§ 3 og 3a, skal en kommune behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Efter hurtighedsprincippet skal der ses på, hvad der kan være borgerens rimelige forventning til sagsbehandlingstiden.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad er de forvaltningsretlige principper?
De forvaltningsretlige principper er regler, som alle forvaltningsmyndigheder er underlagt. Nogle af principperne har betydning for ordregivers muligheder og forpligtelser når der købes ind.
Hvad er saglig forvaltning?
Saglig forvaltning (magtfordrejningslæren) Det følger af retsgrundsætningen om saglig forvaltning, at en myndighed ved skønsmæssige afgørelser ikke må inddrage usaglige hensyn, og at myndigheden ved sådanne afgørelser omvendt har pligt til at inddrage alle relevante saglige hensyn ved udøvelsen af skønnet.
Hvad handler forvaltningsret om?
Forvaltningsret omfatter alle de regler, der regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne som fx Familieretshuset, Ankestyrelsen og Patienterstatningen og borgerne, og mellem myndighederne indbyrdes.
Hvad er Enkeltsagsprincippet?
hvad er enkeltsagsprincippet
Enkeltsagsprincippet betyder, at der oprettes en sag pr. afgørelse, beslutning eller admin- istrativ proces. Der oprettes således en ny sag for hver ny henvendelse eller hændelse, som skal behandles. Når sagen er færdigbehandlet, afslutter du den.
Kan man klage over sagsbehandlingstid?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Hvad er Oplysningsprincippet?
Undersøgelsesprincippet kaldes også for oplysningsprincippet, officialprincippet eller officialmaksimen. Undersøgelsesprincippet fremgår ikke af lov, men af en uskreven retsgrundsætning. En fravigelse af dette princip kræver utvetydig hjemmel.
Hvor lang tid til partshøring?
Der er ikke en tidsfrist i lovgivningen for, hvor lang tid du skal have til at svare på en partshøring. Fristen skal være rimelig. Kommunen skal oplyse dig om, hvornår de ønsker, at du senest skal reagere på en partshøring.
Hvad sker der efter en partshøring?
I en partshøring skal din arbejdsgiver gøre dig bekendt med de oplysninger, som er lagt til grund for den påtænkte afskedigelse. Du skal herefter have mulighed for at kommentere på disse oplysninger, inden din arbejdsgiver eventuelt træffer en endelig afgørelse om din afsked.
Kan jeg se min sag hos kommunen?
For borgeren er Min Sag tilgængelig via borger.dk og kommunens hjemmeside - og såfremt kommunen tilvælger 3. partsmodulet, anvendes kommunens hjemmeside også til 3. parter, og her kontrolleres for samtykke. I begge tilfælde logges der på med NemID, hvilket resulterer i en individuel sikret adgang.
Hvad bestemmer kommunen?
Efter kommunalreformen i 2007 er kommunernes opgaver fastsat som de såkaldte 'borgerrettede opgaver', der alle består af velfærdsforvaltning: sundhed, beskæftigelse, det sociale område, børnepasning, folkeskolen, ældreplejen, erhvervsservice, kollektiv trafik og veje, natur, miljø og planlægning og kultur.
Hvis kommunen ikke overholder tidsfrister?
Hvis en kommune generelt ikke overholder reglerne i retssikkerhedsloven § 3, kan en borger henvende sig til det kommunale tilsyn, og få dem til at tage sagen op. Ankestyrelsen fører tilsyn med kommunerne. Der er tale om et retligt tilsyn, som omfatter spørgsmål om, hvorvidt der er sket en tilsidesættelse af loven.
Hvad kan man få aktindsigt i?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvilke dokumenter skal journaliseres?
Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.
Hvornår har kommunen Journaliseringspligt?
Du skal journalisere et dokument, hvis dokumentet er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, og dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt, jf. pkt. 1-4 nedenfor.
Hvornår bruger man forvaltningsloven?
Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det betyder bl. a., at parten i en afgørelsessag tildeles en række partsbeføjelser, og at der stilles en række krav til selve udformningen af afgørelsen.
Hvornår kan en sag genoptages?
Den, der er dømt som udebleven, kan kræve sagen genoptaget, når han skriftligt indgiver anmodning herom til retten inden 4 uger fra dommens afsigelse. Retten kan undtagelsesvis genoptage sagen, hvis anmodning indgives senere, men inden ét år efter afsigelsen.