Hvad gør man hvis man har glemt noget i bussen?

Dokumenter med personfølsomme oplysninger, mobiltelefoner, tablets, penge, værdifulde smykker og lignende afleveres snarest herefter til politiet. Andre glemte genstande bliver bortskaffet efter 30 dage, jævnfør lov om hittegods. I busser kan andre glemte genstande opbevares hos den operatør, der kører ruten.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på moviatrafik.dk

Hvad gør man hvis man har glemt sin ting i bussen?

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet noget i bussen? Hvis du har mistet en genstand i en bus, skal du kontakte det selskab, der kører den pågældende linje. Via linket herunder kan du vælge 'bus' og søge din buslinje for at finde kontaktinformation til selskabet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dinoffentligetransport.dk

Kan man ringe til hittegods?

Hvis du ser en genstand, som tilhører dig, kan du ringe til politiets servicecenter på telefon 114 eller det angivne telefonnummer og spørge efter det hittegodskontor, der står ved hver fremlysning. Oplys hittegods- eller journalnummeret, hvis oplyst, ved henvendelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Hvad gør man hvis man har glemt noget i metroen?

Hittegods kan afhentes i Metro Kundeservice mandag - fredag kl. 8.00 - 16.00. Vi anbefaler, at du kontakter os inden du møder op på adressen, så vi kan sikre os, at vi har din genstand. (ekspedition man-fre 9-14, telefontid man-fre 9-11.)

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dinoffentligetransport.dk

Hvordan klager man til dot?

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte DOTs kundeservice på tlf. 7015 7000. Hvordan klager jeg over en kontrolafgift? Har du modtaget en kontrolafgift, og vil klage, skal du kontakte det trafikselskab, som har udstedt afgiften.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dinoffentligetransport.dk

Hvordan reagerer børn, når man fortæller, at der ikke er råd til at holde jul?



Hvor kan man klage over bussen?

Er din bus eller dit tog væsentligt forsinket, eller er du uenig i en kontrolafgift? Så skal du hurtigst muligt henvende dig til trafikvirksomheden. Kontakt trafikvirksomheden skriftligt, så du kan dokumentere, at du har henvendt dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad koster en bøde i metroen?

Kunder, der rejser på andres personlige kort eller med en anden kundetype, end kunden er berettiget til, rejser også uden gyldig rejsehjemmel. Kontrolafgiften udgør 750 kr. for voksne og 375 kr. for børn og hunde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dsb.dk

Hvad sker der med hittegods?

Har du fundet noget hittegods, skal du som hovedregel aflevere det til politiet. Finder du hittegods ved offentlige institutioner, forlystelsesetablissementer, forretninger eller offentlige transportmidler, kan du indlevere hittegodset der.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Er der kamera i metroen?

Af hensyn til jernbanesikkerheden og til kriminalitetsforebyggende formål findes der overvågningskameraer i både metrotog og på stationerne. Optagelser fra disse kameraer bliver opbevaret mellem 14 og 21 dage, hvorefter de automatisk bliver overspillet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på m.dk

Hvor længe gemmes hittegods?

Du skal desuden regne med at udbetale en findeløn til den person, der har indleveret genstanden. Politiet opbevarer hittegods i op til tre måneder alt afhængig af hittegodsets art. Vær opmærksom på, at cykler kun opbevares i en måned.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Kan man kræve findeløn?

Størrelsen af findelønnen afhænger af ejerens interesse i at få genstanden tilbage. Man skal dog være opmærksom på, at man ikke i alle tilfælde, hvor man har fundet en genstand med en omsætningsværdi på 500 kr., kan kræve en findeløn.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hsfo.dk

Hvor meget får man i findeløn?

Findelønnen udgør som hovedregel 10% af hittegodsets værdi. Hvis der er tale om større kontantbeløb eller genstande af betydelig værdi, kan politiet dog fastsætte findelønnen til mindre end 10%. Bliver den fundne genstand solgt på auktion, får du udbetalt en tredjedel af indtjeningen fratrukket fradrag og omkostninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Er der overvågning i bussen?

I Movias busser er der normalt TV-overvågning med fast installerede kameraer. Movia er ikke dataansvarlig for TV-overvågning i busserne. Det er det enkelte private busselskab, der har ansvaret for TV-overvågningen, og som er dataansvarlig for optagelserne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på moviatrafik.dk

Hvad er bøde for at køre uden billet i bus?

Movia hæver prisen: Fremover koster det 1.000 kroner, hvis du kører uden billet. Det koster 750 kroner i bøde, hvis du kører uden billet. Men fra 1. oktober stiger bødetaksten til 1.000 kroner i busser og lokaltog hos Trafikselskabet Movia.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dr.dk

Kan man få halveret en bus bøde?

Det er desværre ikke muligt at få en kontrolafgift nedsat - uanset om du er studerende, lærling, kontanthjælpsmodtager eller pensionist.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dinoffentligetransport.dk

Hvornår er noget hittegods?

Hvis du finder en genstand, der ikke tilhører dig, eller mister en genstand som en anden person finder, er der tale om hittegods.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvor mange penge må man finde og beholde?

For hittegods med en værdi under 500 kr. gælder der særlige regler. Dette hittegods skal som alt andet hittegods som udgangspunkt afleveres til politiet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Hvornår skal man aflevere penge til politiet?

Hvis du har fundet noget hittegods, skal du som hovedregel altid aflevere det til politiet inden for 30 dage. Finder du hittegods på skoler, i forlystelsesparker, forretninger, offentlige transportmidler eller lignende, kan du aflevere det der. Hittegodset kan også afleveres på den nærmeste politistation.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på politi.dk

Hvordan betaler man en bus bøde?

Du kan betale din kontrolafgift med MobilePay eller betalingskort her. Du skal bruge dit kontrolafgiftsnummer, som findes øverst på den strimmel du fik i bussen eller på den faktura, du har modtaget i e-Boks.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dinoffentligetransport.dk

Er der kontrollør i bus?

Udover billetkontrol, skal kontrollørerne skabe tryghed i busserne og yde kundeservice og vejledning i fx valg af billetter og regler for billettering. Kontrollørernes tilstedeværelse i busserne har en præventiv virkning, så flere kunder køber billet, når de skal med bussen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på midttrafik.dk

Kan børn under 15 få en bøde i bussen?

Når du er fyldt 15 år, er det dit eget ansvar at huske selen i bussen. Spænder du den ikke, er bøden 1500 kr. Buschaufføren er ikke ansvarlig for, at passagerer under 15 år bruger selen. Det skyldes, at chaufføren ikke har mulighed for at se, om alle har sele på.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sikkertrafik.dk

Er der kamera i bussen?

I Movias busser er der normalt TV-overvågning med fast installerede kameraer. Movia er ikke dataansvarlig for TV-overvågning i busserne. Det er det enkelte private busselskab, der har ansvaret for TV-overvågningen, og som er dataansvarlig for optagelserne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på moviatrafik.dk

Hvor meget må bussen være forsinket?

Bussen eller lokaltoget skal være mere end 20 minutter forsinket. Kører bussen forbi dig ved stoppestedet, eller stopper toget ikke, selv om du har trykket stop, kan du også søge om rejsegaranti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på passagerpulsen.taenk.dk

Hvordan klager man over en bus?

Klager til Ankenævnet for bus, tog og metro sker ved, at du udfylder deres klageskema på deres hjemmeside. Kontakt Ankenævnet, hvis du ikke har mulighed for at udfylde skemaet online. Så vil de sende dig et med posten. Skriv en mail til [email protected] eller ring på telefon 22 62 65 00.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på passagerpulsen.taenk.dk