I maj 2022 vedtog Folketinget en ny bogføringslov, der indeholder krav om digital bogføring og digital opbevaring af bogføring og bilag. Kravet om digital bogføring træder i kraft for de første virksomheder den 1. juli 2024. Overvej allerede nu, om den nuværende bogføringsløsning er den rigtige for virksomheden.
Hvad er nyt i den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov betyder, at stort set alle virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem. Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds: transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem. købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem.
Hvad indeholder bogføringsloven?
Denne lov beskriver de generelle krav, der er ved posteringer og bogføring. Blandt andet, hvordan du registrerer din dokumentation og opbevarer dit regnskabsmateriale. Loven gælder alle virksomheder, der findes i Danmark, som ikke ledes af staten eller kommuner.
Hvad skal bogføring indeholde?
De to grundelementer i dit regnskab
Dit regnskab består af to dele; en resultatopgørelse og en balance. Tilsammen udgør de en komplet oversigt over alt det, som du har bogført for en given periode. Resultatopgørelsen er den del af dit regnskab, der viser din omsætning og dine omkostninger for en given periode.
Hvad betyder den nye Regnskabslov?
Den nye lov pålægger blandt andet virksomheder at bogføre digitalt. Loven træder i kraft den 1. juli 2022. De væsentligste og mest omfattende ændringer i den nye bogføringslov er de nye bestemmelser om krav til digitale bogføringssystemer og krav om digital bogføring.
Hvad betyder den nye bogføringslov?
Hvem skal have digital bogføring?
Hvis din virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven, skal I bogføre digitalt. Det samme gælder andre virksomheder, foreninger m.v., hvis jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Hvornår er der krav om digital bogføring?
1. juli 2024. Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt standard bogføringssystem, skal bogføre digitalt. Det er vigtigt at bemærke, at startdatoen for virksomhedens regnskabsår afgør, hvornår den skal begynde at bogføre digitalt.
Hvem er omfattet af bogføringsloven?
Hvem er omfattet af bogføringsloven? I Danmark er alle erhvervsdrivende underlagt bogføringsloven- det gælder også udenlandske virksomheder, hvis de har aktiviteter i Danmark.
Hvilke bilag skal gemmes?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor lang tid skal man gemme bilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.
Hvor lang tid skal man gemme fakturaer?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvornår skal alle bilag være digitale?
Registrerede digitale bogføringssystemer
juli 2024 træder kravet om digital bogføring i kraft for alle årsregnskabspligtige virksomheder, som bruger et registreret standard bogføringssystem. Alle standardsystemer skal nemlig registreres hos Erhvervsstyrelsen, som kontrollerer, at systemet opfylder kravene.
Er foreninger omfattet af den nye bogføringslov?
I følge den nye bogføringslov skal I bogføre digitalt, hvis din virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven. Det samme gælder andre virksomheder, foreninger m.v., hvis jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Hvorfor ny bogføringslov?
Den nye bogføringslov pålægger virksomheder i Danmark at bogføre digitalt. Og digitale bogføringssystemer skal leve op til nogle krav, som gør det muligt at automatisere bogføringsprocesser og som skaber større sikkerhed for korrekt bogføring.
Hvad tæller som bilag?
Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvor længe skal man gemme sine skattepapirer?
Du skal gemme dit regnskab, bogføring og dine bilag i 5 år regnet fra udløbet af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Hvor længe skal man opbevare dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvor meget koster bogføring pr bilag?
De fleste bogholdere har en fast timepris i omegnen af 400 kr. - 500 kr. Dog er der også flere bogholdere som tilbyder en “pris pr. bilag” løsning.
Hvem skal lave en Bogføringsprocedure?
Hvem skal lave en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure? Ifølge § 6 i bogføringsloven (skal regnskabspligtige virksomheder og ikke-regnskabspligtige virksomheder, hvor nettoomsætningen i to på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr. udarbejde en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure.
Hvem skal godkende regnskab?
Årsrapporten skal godkendes
Når du har lavet din årsrapport, skal den godkendes, før du kan indsende den til Erhvervsstyrelsen. Godkendelsen foretages af generalforsamlingen ved selskabets ordinære generalforsamling. Det er vigtigt, at det tydeligt fremgår, hvem der har godkendt årsrapporten.
Hvad er god bogføringsskik?
Inden for bogføringsloven er der et begreb, der hedder god bogføringsskik. Det begreb omfatter, at virksomheder skal opbevare deres regnskab og bilag sikkert og dermed sørge for, at det ikke kan udsættes for misbrug. Det kræves derudover, at alt bogføring er sket korrekt, så der ingen fejl og mangler finder sted.
Hvornår skal man lave regnskab enkeltmandsvirksomhed?
Årsregnskabet skal indgå i en årsrapport, som skal indberettes til Erhvervsstyrelsen senest 6 måneder efter regnskabsåret er slut. Hvis du ejer en personligt ejet virksomhed, er skatteregnskabet dit årsregnskab, som skal indberettes én gang om året via dit oplysningsskema til Skattestyrelsen.
Hvornår træder den nye Regnskabslov i kraft?
For virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som benytter et digitalt standardbogføringssystem, forventes kravet om digital bogføring at gælde for regnskabsår, der begynder 1. juli 2024 eller senere. Kravet vil forventeligt være gældende for virksomheden fra 1. januar 2025.