Diskussionen skal være skarpt afgrænset i forhold til dit specifikke emne og din problemformulering, og den skal have et klart fokus. Ellers bliver den en ligegyldig og tilfældig opremsning af uvedkommende synspunkter. En forskningsdiskussion behøver ikke at optræde i selve diskussionsafsnittet.
Hvordan skriver jeg en god diskussion?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.
Hvilke ord er gode at bruge i en diskussion?
- Derimod..
- Tværtimod…
- Men…
- Alligevel…
- På den anden side..
- Man skal også tænke på…
- Man kunne også hævde…
- Det er også noget, der taler for, at…
Hvordan laver man en god diskussion SOP?
Når du skriver din diskussion, skal det ske med en faglig stemme. Det vil sige, at du skal holde et objektivt og neutralt syn, hvor du fremlægger synspunkter og argumenter loyalt og neutralt. Du skal vise dit overblik og din indsigt i emnet, du diskuterer, ikke din egen holdning.
Hvordan skriver man en god diskussion i SRO?
I din diskussion skal du starte med at præsentere forskellige holdninger/synspunkter til en given problemstilling. Igen er det opgaveformuleringen, som sætter rammen for diskussionen. De forskellige synspunkter/holdninger vil ofte fremgå at dit materiale.
How to Write a Strong Discussion Section | Research Paper
Hvad er en diskussion i en opgave?
En diskussion bygger på argumenter fra din redegørelse og analyse. I en historiefaglig diskussion kan du inddrage nyt, hvis det bidrager til besvarelsen af din problemformulering. I diskussionen skal du vise, at du har overblik over stoffet. I diskussionen skal du reflektere selvstændigt.
Hvordan skriver man diskuterende?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Hvor lang skal diskussionen være i SOP?
Længden på et SOP skal være 15-20 normalsider. En normalside er 2400 anslag incl. mellemrum.
Hvad skal SOP indeholde?
- Indledningen fører læseren ind i emnet og forklarer, hvad du vil undersøge.
- Metodeovervejelserne forklarer, hvordan du vil gennemføre din undersøgelse. ...
- Redegørelsen giver den grundlæggende viden om de spørgsmål, du arbejder med.
- Analysen rummer din undersøgelse.
Hvor lang er en diskussion i SRP?
8-10 sider, en diskussion på ca. 3 sider og til sidst en konklusion på en halv side. Hvis du bare nogenlunde overholder det, bliver din opgave hverken for kort eller for lang.
Hvordan indleder man en diskussion?
- ”Et centralt synspunkt blev fremført af…”
- ”I modsætning hertil…”
- ”Dette blev modsagt af…”
- ”En helt anden synsvinkel på emnet blev formuleret af…”
- ”I forlængelse af dette synspunkt…”
- ”På den ene side… på den anden side…”
- ”X sætter spørgsmålstegn ved denne argumentation…”
Hvordan afslutter man en diskussion?
- At den afslutter din tekst.
- At den indeholder en kort overvejelse om emnet.
- At den hænger sammen med indledningen.
- At den gerne må være kreativ.
Kan man stille spørgsmål i en diskussion?
Når du er færdig med redegørelse/analyse af argumentationen i teksten, skal du videre til at diskutere emnet. At stille et spørgsmål er et godt springbræt til at gå videre til den diskuterende del af opgaven.
Hvad er et Diskussionsspørgsmål?
Hvad går diskussionsopgaver ud på? I diskussionsopgaver skal du diskutere et emne. Det vil sige, at du skal fremføre forskellige synspunkter på emnet og give faglige argumenter for og imod hvert synspunkt. Du får typisk et eller to bilag, som din diskussion skal tage udgangspunkt i.
Hvad er forskellen på diskussion og vurdering?
Der er typisk ikke særligt stor forskel på, om du bliver bedt om at vurdere eller diskutere. Du skal nemlig gøre det samme. Du skal se en problemstilling ved emnet fra flere sider, så du kan få en nuanceret forståelse af den. I en vurdering er det dog vigtigt, at du når frem til en konklusion.
Hvordan skriver man en diskussion i bachelor?
Diskussion. I opgavens diskussion skal du på en og samme tid kritisere og forsvare din egen undersøgelse både fagligt og metodisk. Du skal altså forholde dig til opgavens svage punkter og samtidig gøre det klart, hvorfor den stadig er pålidelig.
Hvad er forskellen på SRP og SOP?
Studieretningsprojekt (forkortet SRP) er en stor selvstændige opgave, som skal skrive i to fag, i 3. g på STX. På HHX og HTX skrives en tilsvarende opgave, men denne kaldes for studieområdeprojektet eller SOP. Opgaveprocessen begynder med, at eleven skal vælge et emne og to fag at skrive i.
Hvordan skriver man en god indledning til SOP?
For det første skal den kort introducere læseren for opgavens emne. Her skal du vise læseren, hvorfor dit emne er relevant at arbejde med. Det handler om, hvorfor emnet er samfundsmæssigt aktuelt eller fagligt relevant. Du skal altså ikke skrive, at du selv finder det spændende.
Hvad er empiri i SOP?
Hvad definerer empiri i SOP-sammenhæng? Empiri er et alment videnskabeligt begreb på linje med teori og metode. Empiri omfatter de data eller det materiale, som eleven kan undersøge på og analysere ved brug af fagenes teori og metoder. Empirien antager overordnet forskellig natur alt efter de indgående fag.
Hvad sker der hvis man dumper SOP?
Der sker ikke det store, hvis du dumper din SRP. Du får bare et 00 på dit eksamensbevis der tæller 1,5 eller 2 (kan ikke huske hvor meget det er).
Hvor lang tid får man til at skrive DHO?
I løbet af dine 3 år på gymnasiet skal du skrive 3 større skriftlige opgaver inden for rapportgenren: dansk-historie-opgave (DHO) i slutningen af 1. år, • studieretningsopgave (SRO) på 2. år, januar-februar • studieretningsprojekt (SRP/SOP) på 3.
Er en SOP en rapport?
år et studieområdeprojekt (SOP), som munder ud i en individuel skriftlig rapport. I studieområdeprojektet fordyber eleven sig i et selvvalgt område som belyses ved hjælp af to fag, hvoraf mindst et skal være på A-niveau, og mindst et skal være et studieretningsfag.
Hvad er en diskuterende spørgsmål?
Det redegørende niveau (redegørelse)
Det er i dette afsnit, at du redegør for grundlaget for din problemstilling. Du skal kigge på teorier, bilag og andet materiale, som er relevant for din opgave og beskrive det. I det redegørende afsnit vil du aldrig skulle skrive ”jeg” for eksempel.
Hvad er en diskuterende analyse?
Det vurderende/diskuterende niveau
Synspunkter vurderes fra flere synsvinkler og med forskellige faglige tilgange. Endvidere reflekteres over alternativer og konsekvenser og afslutningsvist gives fx et relevant politisk, etisk, medicinsk eller miljørelateret perspektiv på opgaven.
Hvordan laver man et diskuterende spørgsmål?
På det redegørende niveau begynder dine spørgsmål ofte med hv-ord som hvad, hvem og hvornår. Mens du på det analytiske niveau kunne begynde med hvordan og endelig på det diskuterende/vurderende niveau kunne bruge hvorfor.