En influencer defineres i undersøgelsen som en person på de sociale medier (fx Instagram, YouTube, TikTok) eller blogs, der laver eget indhold til mange følgere og kan påvirke følgernes holdninger, smag og præferencer.
Hvad er en influencer og hvad laver de?
Ordet influencer kommer af det engelske 'influence' (indflydelse eller at øve indflydelse på). En influencer er en kendt person, der bruger sin rækkevidde og indflydelse på særligt sociale medier til at lave reklame – oftest mod betaling – for en sag, et budskab eller et produkt.
Hvilke slags influencer er der?
- Mega influencers: Personer som er meget kendte og når et stort, men ofte bredt, publikum (typiske +10.000 følgere og ofte mange flere)
- Mikro influencers: Personer med indflydelse på et mindre antal personer – dog ofte en mere målrettet/nicheorienteret målgruppe (typisk <5000 følgere)
Hvem er den kendteste influencer i Danmark?
Med en imponerende følgerskare på 8.2 millioner på Instagram, indtager Josephine Skriver en suveræn position som den mest følgte dansker på sociale medier. Hendes rejse fra model til en formidabel influencer har gjort hende til et ikon for mange.
Hvad der kendetegner en god influencer?
Som influencer skal du være kreativ og følge med i udviklingen på sociale medier. Du behøver ikke være online hele tiden, men du skal være på dagligt, lave content løbende og give dine følgere indtryk af, at du er nærværende og kun et klik væk. Influencers bruger forskellige sociale medier.
Hvad er Influencer | Forklaret på 2 min
Hvornår er man influencer?
I Danmark tog influencer-marketing fart i 2017. Influenters indhold kan fremstå som anbefalinger, som i virkeligheden er reklame, hvor influenter selv spiller rollen som en potentiel køber, eller de kan være tredje parter.
Hvor mange danskere følger influencere?
Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 37 procent af danskerne følger virksomheder eller influencers på sociale medier. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor tallet var 34. Fremgangen er især båret af de unge, hvor andelen, der følger virksomheder og influencers, er steget fra 57 procent til 67 procent.
Hvilken dansker har flest følgere på IG?
Og reglerne for, hvornår hun deler sit indhold, kan der være god brug for: Josephine Skriver er nemlig den dansker i verden med flest følgere på Instagram.
Hvor meget tjener en influencer i Danmark?
Og selvom det er de færreste influencere, der vil – eller må – sige noget om, hvor meget de tjener, kan hun løfte sløret for, hvor mange penge der er i de korte internetreklamer. »De store influenter i Danmark tjener omkring 300.000 kroner om måneden i gennemsnit,« fortæller hun i 'Stories for millioner'.
Hvor er der flest influencere?
- Facebook. Facebook er det største sociale medie i verden, der også ejer en række andre sociale medier som Snapchat og Instagram. ...
- Instagram. ...
- Youtube. ...
- Blogs. ...
- TikTok.
Hvem bruger influencer?
Virksomheder kan bruge influencere til at reklamere for produkter, events eller særlige sager. Influencere har også målgrupper, alt efter hvilken type billeder de poster, de emner de skriver om, og hvem de er som person. En virksomhed skal derfor vælge influencer ud fra hvilken målgruppe personen appellerer til.
Hvem er den mest kendte influencer?
Den største influencer i verden er den 25-årig amerikaner, Kylie Jenner. Hun er kendt for hendes skønhedsmærke “Kylie Cosmetics”, og til dato har hun over 216 millioner følgere på Instagram.
Hvad er forskellen på en youtuber og en influencer?
Man er influencer i det øjeblik, at man påvirker (influerer) andre personer. Det vil sige, at man er influence r- eksempelvis, når man er en: Politiker, blogger, youtuber eller instgrammer med mange følgere. Man kan ikke sætte et tal på, hvor mange følgere man skal have, for at definere, hvornår man er influencer.
Hvorfor bruge influencer?
Fordele ved influencer marketing
Få troværdig og autentisk promovering. Ram forbrugere, der er “reklameblinde” Nå en ny målgruppe eller en målgruppe, der er svær at ramme via andre kanaler. Få direkte feedback fra influencer og følgerne på jeres produkter og brand.
Hvor mange unge bliver påvirket af influencer?
Ud fra en repræsentativ survey melder 52 pct. af unge, at de følger bestemte influencere, men reelt set er det tal højere, konkluderer forskerne fra SDU. For eksempel følger 71 pct. af de adspurgte Anders Hemmingsen, der er influencer på Instagram.
Hvilke influencere følger de unge?
Fx svarer 71 procent, de følger Anders Hemmingsen. Næsten halvdelen af de kvindelige respondenter følger Sofie Linde. Desuden fortæller de unge, at de ser indhold fra influencere og store profiler, også selv om de ikke følger dem, da indhold med meget engagement fremhæves af sociale mediers anbefalingssystemer.
Hvad giver flest følgere på Instagram?
På førstepladsen finder vi ingen ringere end Cristiano Ronaldo med 261 millioner følgere. Cristiano er kendt som en af verdens bedste fodboldspillere, og nogle mener endda, at han er den bedste spiller nogensinde.
Hvem har flest følgere på Facebook i Danmark?
Øverst på skamlen og ergo danskeren med flest følgere på Facebook er Benjamin Lasnier. Benjamin Lasnier er en sanger på blot 18 år. Han er opvokset i København, og teenageren har over 4,9 millioner følgere. Hans enorme følger skare stog sine første spæde skridt på et noget så simpelt sted som en restaurant i Danmark.
Hvilke sociale medier bruger influencers?
Sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter har medført en helt ny generation af influencere og meningsdannere, som kan være værdifulde for virksomheden at samarbejde med. Højinteresseemner som mode, skønhed og mad er gode eksempler på, hvordan private personer kan skabe et univers med mange følgere og fans.
Hvem er den største influencer i verden?
1. Cristiano Ronaldo: 545 millioner følgere på Instagram.
Hvor stammer ordet influencer fra?
Ordet influencer kommer fra det engelske ord for at påvirke (influence), og oversat til dansk kaldes en influencer for en influent.
Hvem er den største Tiktoker i Danmark?
Danske artister med flest nye følgere:
Kayo & Kuma har nu 158,3 tusind følgere.
Hvilket ansvar der kan følge med at være en influence?
En influencer er en person med et stort følgenetværk på sociale medier, der samarbejder med brands for at øge deres synlighed ved at skabe og dele autentisk og engagerende indhold. Termen er blevet populær med fremkomsten af platforme som Instagram, og influencere kan også være bloggere, vloggere eller YouTubere.
Hvor mange følgere har en makro influencer?
Dog er der forskel på, hvor mange følgere influencerne har, og derfor findes der forskellige former for influencere: Micro-influencer – mellem 10.000 og 100.000 følgere. Makro-influencer – mellem 100.000 og 500.000 følgere. Mega-influencer – mellem 500.000 og 1,5 mio.