Ifølge markedsføringslovens § 3 skal du som erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Dette kaldes typisk markedsføringslovens generalklausul.
Hvad handler markedsføringslovens 5 om?
§ 5. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Hvad handler markedsføringsloven om?
Er du erhvervsdrivende, har du sikkert allerede overvejet, hvordan du markedsfører dine produkter. Når du markedsfører dine produkter eller tjenesteydelser, er det markedsføringsloven, der bestemmer, hvad du må og ikke må. En overtrædelse af loven kan medføre bødestraf og i værste tilfælde fængsel.
Hvilken omfatter sammenligning af reklamer?
Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.
Hvad står der i markedsføringsloven om garanti?
Markedsføringslovens bestemmelser
Markedsføringslovens § 4 [nu § 12] om garantier har følgende ordlyd: ”§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.
Hvad er markedsføring på 3 minutter | Markedsføring for begyndere
Hvad betyder 3 års garanti?
Garanti er et frivilligt supplement
Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven. En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser).
Er garanti og reklamationsret det samme?
Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.
Hvilke typer reklamer findes der?
Hvilken type reklamefilm er der tale om? Narrativ: En reklamefilm med en fortælling / en historie. Lyrisk: En reklamefilm baseret på stemninger/sansninger. Informerende: En reklamefilm som informerer om varen, mærket, et tilbud?
Hvad skal markedsføringsloven sikre?
Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Stk. 2. Markedsføring, der angår forbrugernes økonomiske interesser, må ikke være egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd.
Hvilken appelform er særligt effektiv når det kommer til reklamer?
Etos – at skabe troværdighed
Denne form for appel er nok den mest effektive af de tre appelformer fordi den relaterer til afsenderens karakter. Formålet for reklamen er at skabe troværdighed og solidaritet så modtageren af reklamemeddelelsen stoler på reklamens budskab og mærket bag produktet.
Hvad betyder god markedsføringsskik i markedsføringslovens 3?
Når du som erhvervsdrivende vil markedsføre dine produkter eller ydelser, skal du sørge for at overholde reglerne for god markedsføringsskik. Ifølge markedsføringslovens § 3 skal du som erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Hvad siger markedsføringsloven?
Markedsføringsloven gælder, når din virksomhed annoncerer, reklamerer, brander og rådgiver om virksomhedens produkter. Det gælder, uanset om du reklamerer online på hjemmesider, streamingkanaler, sociale medier, i tv, fysiske magasiner, på bannere og skilte eller i radioen.
Hvilken paragraf er markedsføringsloven?
Markedsføringslovens § 1 slår fast, at du ikke må foretage handlinger, som strider mod god markedsføringsskik. Det betyder, at dine markedsføringsaktiviteter skal være lovlige, sømmelige, hæderlige og sandfærdige.
Hvad er god markedsføringsskik?
God markedsføringsskik er et udtryk inden for erhvervsret og beskriver en samling af principper og standarder for etisk og ansvarlig markedsføring, som har til formål at beskytte forbrugere og sikre en fair konkurrence blandt virksomheder.
Hvad siger markedsføringsloven om prisoplysning?
Forbrugeraftalelovens § 11, stk. 1, nr. 3, bestemmer, at forbrugerne i forbindelse med fjernsalg skal have oplysning om prisen for varen eller tjenesteydelsen, inden der indgås en aftale. Dette tolkes i praksis således, at forbrugeren skal have prisoplysningen senest på bestillingssiden.
Hvornår kom markedsføringsloven?
Strukturen og de væsentligste bestemmelser i den nuværende markedsføringslov stammer tilbage fra den første markedsføringslov fra 1974, som blev til på baggrund af Forbrugerkommissionens delbetænkning om markedsføring, forbrugerombudsmand og forbrugerklagenævn (betænkning II, nr. 681-1973).
Hvad må man ikke reklamere for i Danmark?
Der må ikke udsendes reklamer i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester for tobaksprodukter eller for varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning, jf. lov om forbud mod tobaksreklamer m.v. § 16.
Hvilke virkemidler må ikke anvendes efter markedsføringslovens 11?
Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
Er det ulovligt at dele flyers ud?
Du må dele flyers ud, der fortæller om din forening. At trykke flyers, der gør opmærksom på kommende arrangementer, kan frit deles med folk i nabolaget og også lægges i deres postkasse. Dog skal du være forsigtig med at lægge tryksager i postkasser, der har et ”Reklamer – Nej Tak”-klistermærke.
Hvordan bruger man AIDA modellen?
- A: Attention (opmærksomhed) Reklamens første opgave er at fange vores opmærksomhed. ...
- I: Interest (interesse) Det er ikke nok, at vi bliver opmærksomme. ...
- D: Desire (ønske eller behov) Når interessen er skabt, skal reklamen sætte gang i vores tanker – altså påvirke vores følelser.
Hvad AIDA modellen?
Hvad er AIDA modellen? AIDA modellen er en kommunikationsmodel, som også er den mest kendte markedsføring model blandt ikke-marketingfolk af alle de klassiske marketing-modeller. AIDA modellen identificerer de kognitive stadier som en person går igennem i løbet af købsprocessen af et produkt eller en service.
Hvilke reklamer virker bedst?
Og deres konklusion er klar: Følsomme eller emotionelle reklamer giver større effekt end rationelle reklamer eller en kombination af begge. En følsom reklame giver 29 % effekt, mens den rationelle reklame giver 16 %.
Hvad er reglerne for reklamation?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen. Har du brugt din reklamationsret og fået repareret en fejl på varen, træder reglerne for forældelse i kraft.
Kan man reklamere uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Det grundlæggende princip i dansk ret er, at bevisbyrden ligger hos den person, der ønsker at gøre et krav gældende. Altså skal du som forbruger som udgangspunkt bevise, at produktet allerede var mangelfuldt på købstidspunktet.