- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvilke opgaver har en AMR?
I registrerer, dokumenterer og forebygger arbejdsskader på jeres arbejdsplads. I inddrager kollegernes viden om, erfaringer med og idéer til arbejdsmiljø Stress, helbredsproblemer, sygefravær o.l. bliver betragtet som arbejdspladsens, og ikke den enkelte kollegas, problem.
Kan man blive fyret hvis man er AMR?
Du er beskyttet mod afskedigelse
Som AMR er du eksempelvis omfattet af den samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant. Grunden til du har denne særlige beskyttelse er at du er medarbejdernes repræsentant og derfor skal kunne formidle deres budskaber og holdninger uden risiko for at blive fyret.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
Dine rettigheder
Er du nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant, har du ret og pligt til at gennemføre en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder efter, du er blevet valgt. Derudover har du i dit første år som arbejdsmiljørepræsentant ret til to dages supplerende arbejdsmiljøuddannelse.
Det kan du bruge din arbejdsmiljørepræsentant til
Er man beskyttet som AMR?
Beskyttet. Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge. 9 procent anvender 'ofte' eller 'meget ofte' deres fritid på AMR-arbejde, og 32 procent gør det 'indimellem', 59 procent gør det 'sjældent' eller 'aldrig'.
Hvor længe er man AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for to år ad gangen, medmindre en længere valgperiode på op til fire år er aftalt i arbejdsmiljøorganisationen. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet, og en arbejdsmiljørepræsentant kan ikke væltes i valgperioden.
Kan man sige op som AMR?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
TR's arbejde er styret af rammeaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, som ofte er ret åbne og uden beskrivelser. AMR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder (APV) og holdningsbearbejdning samt det psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.
Hvad laver en AMR BUPL?
En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er med til at sikre dig og dine kollegers fysiske og psykiske arbejdsmiljø er i orden. For I skal ikke blive syge af at passe jeres arbejde. Har du spørgsmål til dit psykiske eller fysiske arbejdsmiljø, så tøv ikke med at kontakte din AMR.
Hvordan vælger man en arbejdsmiljørepræsentant?
De ansatte på virksomheden skal vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, som skal repræsentere dem i AMO. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker. Arbejdsmiljørepræsentanten er med i arbejdsmiljøorganisationen og deltager blandt andet ved runderinger og tilsyn.
Hvornår kan man vælge en AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvorfor vælge mig som AMR?
Du kan betragte dig selv som dine kollegaers talerør, og du sikrer, at deres meninger, oplevelser og gode ideer i forhold til arbejdsmiljøet bliver bragt videre. Det er via dig dine kollegaers medindflydelse på arbejdsmiljøet sikres.
Er det vigtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Kan en AMR væltes?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvem må stille op som AMR?
Er der kun en amr vælges han/hun af alle ansatte. Alle ansatte kan deltage i valget også lærlinge, deltidsansatte, vikarer, praktikanter mv. . Ved kontorarbejde, andet administrativt arbejde og ved arbejde i butikker og lignende, medregner man kun ansatte, der er beskæftiget 10 timer eller mere ugentlig.
Hvor længe skal man være ansat for at stille op som AMR?
Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.
Kan man være TR og AMR på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut. Når man stiller op til posten, skal man altså være indstillet på at sidde i en fuld valgperiode.
Hvornår skal man have en AMO?
På alle institutioner skal arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet kan finde sted, og det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for at oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), når der er mere end 10 ansatte, jf. bekg.
Kan man fyre en medarbejder repræsentant?
- Du er beskyttet helt på samme måde som tillidsrepræsentanten, når du er arbejdsmiljørepræsentant, siger faglig sekretær og jurist i HK Handel, Søren Boelt Tyndeskov og fortsætter: - Det betyder, at du som udgangspunkt ikke kan blive opsagt i forbindelse med hvervet.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.