uafhængig, instans, og ombudsmanden vælges af Folketinget efter hvert folketingsvalg. Ombudsmanden skal kontrollere, at de forskellige myndigheders sagsbehandlinger og afgørelser er lovlige. Ombudsmanden kan selv tage sager op, eller undersøge sager, som borgene har klaget over.
Hvilke sager kan ombudsmanden behandle?
Ombudsmanden kan behandle sager om forvaltningsmyndigheder, uanset om der er tale om myndigheder, som indgår i et traditionelt hierarki (f. eks. departementer og styrelser), eller uafhængige råd og nævn mv. (f.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvor meget magt har ombudsmanden?
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Hvad er en ombudsmand? Definition og betydning
Hvordan kan ombudsmanden afgøre en sag?
Ombudsmanden afslutter en fuld undersøgelse ved at udtale sin opfattelse af sagen. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse og henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny (se ombudsmandslovens § 22).
Hvornår kan man gå til ombudsmanden?
Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.
Er ombudsmanden en myndighed?
Folketingets Ombudsmand er en institution under Folketinget. Ombudsmandens arbejde er fastsat i ombudsmandsloven og er en del af kontrollen med den offentlige forvaltning. Ombudsmandens hovedopgaver er: at behandle klager over offentlige myndigheder.
Kan man skrive til ombudsmanden?
Du kan også sende din klage i et brev eller en mail. Det anbefales at bruge den digitale postkasse (Digital Post) til at sende mails til ombudsmanden.
Kan man ringe til ombudsmanden?
Borgere er velkomne til at ringe til os for at få vejledning om ombudsmandens muligheder for at hjælpe. Der er også adgang for borgere til at møde op på Folketingets Ombudsmands adresse, Gammeltorv 22 i København.
Hvad tjener en ombudsmand?
Lønnen til rigsrevisor og ombudsmanden følger departementschefernes. Deres løn er henholdsvis 1.980.223 kroner og 1.902.171.00 kroner.
Hvem klager man til over kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvad sker der når man har sendt en klage til ombudsmanden?
Ombudsmanden behandler f. eks. klager over folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. På børneområdet behandler ombudsmanden også klager over en række private institutioner mv., som tager sig af opgaver i forhold til børn, f.
Hvorfor kommer ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltnings- skik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne. Ombudsmanden behandler klager, tager sager op på eget initiativ og tager på tilsyns- besøg.
Hvem vælger ombudsmanden?
Ombudsmanden vælges af Folketinget. Folketinget vælger ombudsmanden efter hvert folketingsvalg, men ombudsmanden arbejder uafhængigt af Folketinget. Borgere kan gå til Folketingets Ombudsmand med en sag, de ønsker undersøgt, og Folketingets Ombudsmand kan også selv tage sager op.
Hvad er en ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.
Hvad skal man skrive i en klage?
- dit navn.
- din adresse, telefonnummer og mail.
- dit cpr-nr.
- navnet på den myndighed, du klager over.
- gerne sagsnummeret på den sag, du klager over.
Hvad er ombudsmandsloven?
Ombudsmanden skal bedømme, om myndigheder eller personer, der er omfattet af ombudsmandens virksomhed, handler i strid med gældende ret eller på anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsømmelser ved udøvelsen af deres opgaver. I forbindelse med Ombudsmandens inspektionsvirksomhed gælder desuden bestemmelsen i § 18.
Hvornår fik Danmark en Ombudsmand?
Den første version af lov om Folketingets ombudsmand blev vedtaget den 11. juni 1954. Den første ombudsmand, Stephan Hurwitz, blev udpeget i 1955.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Kan man klage over lang sagsbehandlingstid?
En lang sagsbehandlingstid kan føre til kritik fra f. eks. ombudsmanden.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Når vi indhenter oplysninger fra en borger, kan vi ikke kræve, at borgeren skal komme med oplysninger i en bestemt form, f. eks. skemaer, medmindre dette udtrykkeligt er angivet i loven. Vi kan heller ikke kræve, at de oplysninger, vi beder om, forudsætter uddannelse, særlige sprogkundskaber eller lignende.
Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?
Så vidt muligt inden for 8 uger. Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse. Det fremgår af retssikkerhedsbekendtgørelsen § 17, stk.