Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvad kan man ikke søge aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvilken lov gælder for aktindsigt?
Retten til aktindsigt efter forvaltningsloven gælder kun for parter i afgørelsessager. Parters adgang til aktindsigt omfatter alle dokumenter, der vedrører den pågældende afgørelsessag. Sags- og dokumentbegrebet i forvaltningslovens § 9 afgrænses på samme måde som i offentlighedslovens § 7.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Hvornår er der tale om aktindsigt?
Formålet med offentlighedsloven er at skabe åbenhed og gennemsigtighed hos offentlige myndigheder. Det vil sige, at offentlighedsloven giver den almindelige borger ret til at søge om adgang (aktindsigt) til dokumenter, der er modtaget eller udarbejdet af offentlige myndigheder mv.
Forvaltningsret: Aktindsigt efter offentlighedsloven
Kan man blive nægtet aktindsigt?
En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
Kan man se sin personalemappe?
Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe. Loven sikrer dig også en partshøring forud for afgørelser, der vedrører dit ansættelsesforhold.
Hvor hurtigt skal man svare på aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvor lang tid tilbage kan man søge aktindsigt?
7-dagesfristen for færdigbehandlingen af en aktindsigtsanmodning er ikke absolut, men kan undtagelsesvis udsættes navnlig som følge af sagens omfang eller kompleksitet. Med udtrykket sagens omfang sigtes først og fremmest til antallet af dokumenter, der er omfattet af den enkelte anmodning om aktindsigt.
Er aktindsigt gratis?
Aktindsigt er gratis
Det koster ikke noget, første gang du får aktindsigt. Sygehuset og andre sundhedspersoner kan dog opkræve et gebyr, hvis du ønsker flere kopier af din journal.
Hvad skriver man i en aktindsigt?
Den, der ønsker aktindsigt, skal i anmodningen give de oplysninger, som er nødvendige for, at den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificeres, og der skal være angivet et tema for anmodningen.
Hvordan søger man aktindsigt i journal?
- henvend dig til sygehuset eller behandlingsstedet.
- bed om aktindsigt i din journal.
- angiv dit navn og fødselsdato/personnummer.
- få kvittering for modtagelsen af din henvendelse.
- bed om hjælp fra en sundhedsperson til at forstå indholdet.
Hvad er formålet med aktindsigt?
Hvad er formålet med aktindsigt? I alle tre tilfælde er formålet med aktindsigt at sikre, at en person, der ønsker adgang til oplysningerne, har mulighed for at få fuldt overblik over sagen og dermed mulighed for indflydelse på denne.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.
Hvor klager man over manglende aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Kan man få aktindsigt i egen personalesag?
Du skal være opmærksom på, at reglen i § 8 om egenacces betyder, at en ansat kan få aktindsigt i sin egen personalesag. Det gælder også for de eventuelle notater, som der måtte være skrevet og lagt på sagen i henhold til reglen om notatpligt i lovens § 13.
Kan pårørende få aktindsigt?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Kan man bede om løbende aktindsigt?
Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre omfang, medmindre andet følger af reglerne om tavshedspligt. Inden for rammerne af denne bestemmelse vil en myndighed også kunne give løbende aktindsigt.
Kan jeg se min journal hos politiet?
På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Kan man få aktindsigt i forsikringssag?
Hvis der er to forsikringsselskaber involveret i din sag, vil begge selskaber kunne få adgang til sagens dokumenter. Forsikringsselskabets eventuelle partsrepræsentanter vil også kunne få adgang til alle dokumenter i din sag.
Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?
Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.
Kan man søge aktindsigt hos politiet?
Du kan søge aktindsigt i politiets sager, dokumenter og oplysninger. Du kan også søge indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig.
Hvor længe må man gemme en advarsel?
En advarsel fra din arbejdsgiver er som udgangspunkt gyldig i 1 år. Din arbejdsgiver må dog gerne begrænse gyldigheden ved at skrive direkte i advarslen, at den kun gælder i fx 3 måneder.
Hvad skal der være i en personalemappe?
- stamoplysninger (navn, adresse, fødselsdato)
- lønaftaler.
- MUS-referater.
- ansættelsesbrev.
- evt. notat fra tjenstlige samtaler.
- evt. advarsler.
- uddannelsesforløb.
Hvornår er man offentligt ansat?
Du er omfattet af en offentlig overenskomst, hvis din arbejdsgiver har valgt at tiltræde den offentlige overenskomst på området. Er du ansat på en selvejende institution, der har tegnet en driftsoverenskomst med kommunen eller regionen er du omfattet af en offentlig overenskomst.