Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger. Man kan både reflektere over noget i forhold til sig selv og i forhold til en bestemt gruppe mennesker.
Hvad skal man skrive i en refleksion?
Typisk har refleksionen udgangspunkt i noget konkret. Det konkrete kan være oplevelser eller erindringer, som du har haft. Det bruges til at holde læseren i hånden og tydeliggør, hvordan du kommer til de abstrakte, filosofiske tanker.
Hvad vil det sige at reflektere over noget?
At reflektere betyder egentlig at spejle, men vi bruger ordet til at beskrive, at man tænker dybt over noget: Fx Ulykken fik ham til at reflektere over sit liv. Refleksion betyder en grundig overvejelse af noget, fx Novellen gav anledning til refleksion over hans eget liv.
Hvad er en faglig refleksion?
Refleksion er en særlig form for tænkning, hvor en undersøgelse og evaluering af arbejdet og de professionelle handlinger finder sted. Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger.
Hvad er en reflektere tekst?
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Personlig empowerment gennem refleksion og læring | Dr. Craig Mertler | TEDxLakeland University
Hvad er en Refleksionsopgave?
Refleksionsopgaven adskiller sig fra almindelige eksamensopgaver ved først og fremmest at tage udgangspunkt i den faglige og personlige indsigt, som man som studerende på dette trin allerede har erhvervet sig.
Hvordan kan man starte en reflekterende tekst?
Opbygning af reflekterende artikel
I indledningen introducerer du emnet, som du vil undersøge i artiklen. Det er vigtigt at lave et godt anslag, som vækker læserens interesse. I indledningen skal du vinkle din opgave ved at præsentere dit fokus på emnet. Indledningen bør maksimalt fylde ½ side.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvad er Refleksionsmodellen?
Den Pædagogiske Refleksionsmodel (PRM) træner den studerendes klinisk beslutningstagen gennem systematisk inddragelse af vidensformerne; patientperspektiv, observationer og undersøgelser, viden om sygdom, viden om oplevelse af at være syg, klinisk erfaring og den organisatoriske ramme.
Hvorfor er det vigtigt at reflektere?
Refleksion kommer af latin, og en ordbogsforklaring kan være tilbagekast, afspejling, genspejling. Det handler om eftertanke, også den tanke som kommer efter noget. Ved at reflektere over og se sammenhængen mellem handling og resultat, styrker vi muligheden for, at vi lærer til næste gang.
Hvordan reflekterer man over en opgave?
Skriv emnet frem.
Brug eksempler, og anlæg et danskfagligt og analytisk blik på dem. Gør eksemplerne – både dem, der knytter sig til opgaven, og dem, du selv kommer med – synlige og levende for læseren. Forklar, hvad eksemplerne betyder, hvad vi skal lægge mærke til og hvorfor, de er med.
Hvordan reflekterer man i en opgave?
Ud fra konkrete eksempler skal du nå frem til nogle mere abstrakte overvejelser over emnet. Og de mere abstrakte refleksioner kan så lede dig videre i din undersøgelse af emnet, hen mod andre konkrete eksempler fra teksterne eller fra dit eget liv. På den måde skal du veksle mellem det konkrete og det abstrakte.
Hvordan afrunder man en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel skal ikke have en konklusion. Derfor skal afslutningen gøre to ting, som måske kan virke modsigende. Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen. Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er abstrakte refleksioner?
En abstrakt refleksion, hvor 'jeget' forholder sig til noget almenmenneskeligt eller noget generelt.
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.
Hvad er didaktiske kompetencer?
Når vi for eksempel tænker igennem, hvad vi skal lave næste dag, uge, måned eller år, hvordan vi skal organisere dagen, ugen eller året og ikke mindst, hvorfor vi vælger det, vi gør, så handler dette om didaktiske overvejelser.
Hvad er læringsforudsætninger?
Elevernes læringsforudsætninger rummer de følelser, holdninger, færdigheder og forståelse, som den enkelte elev hele tiden møder undervisningen med. Der er altså ikke kun tale om faglige forudsætninger men også psykiske faktorer som følelser, værdisyn, kulturel baggrund og lignende.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Karl Tomms spørgetyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Spørgsmålene bidrager til, at vi sammen skaber udviklende refleksive dialoger. Spørgsmålene åbner op for refleksioner og tanker, du måske ikke tidligere har gjort dig. Og det er i dette krydsfelt, vi kan udfordre hinanden.
Hvad er et hypotetisk spørgsmål?
Hypotetiske spørgsmål: • Hvad ville der ske, hvis …? Hvilken betydning tror du, det ville få, at …? Hvordan ville du opdage det? Hvem i dine omgivelser ville først opdage, hvis problemet forsvandt?
Hvad er et reflekterende essay?
Det reflekterende: Her reflekterer forfatteren over emnet. Der tænkes over emnet og det belyses fra flere vinkler. Emnet vendes og drejes og undersøges grundigt. Forfatteren forsøger at få “styr” på emnet – at begribe og forklare det.
Hvordan lærer man at reflektere?
- Taknemmeligheds notater, som i høj grad øger din følelse af lykke!
- Feedback-runder med dig selv i fokus (hvad går godt, hvad kunne være bedre, osv...)
- "Notater", der får dig til at reflektere ... ...
- Motiverende og reflekterende spørgsmål til dig selv.
Hvad kendetegner den reflekterende artikel?
Genren skal vise, at du kan reflektere over den verden, du er en del af. Den reflekterende artikel er en genre, hvor du skal reflektere. Refleksion betyder at tænke over, at undre sig over, at ræsonnere, at overveje. Du skal således tænke og reflektere, undre dig over et danskfaglig emne.
Hvad er forskellen på et essay og en reflekterende artikel?
Begrebet 'essay' stammer egentlig fra latin 'exagium' som bl. a. betyder 'undersøgelse'. Den reflekterende artikel handler er i samme genre, for den handler også om at undersøge, overveje eller reflektere over et emne eller en problemstilling.
Hvordan reflekterer man over et emne?
- Indled med et personligt og fængende anslag: ...
- Skriv levende og personligt. ...
- Skriv emnet frem. ...
- Bevæg dig naturligt mellem konkret og abstrakt: ...
- Tænk og reflektér på et højt abstraktionsniveau: