Det koster ikke noget at søge om erstatning. Hvad kan jeg søge erstatning for: Du har ret til at søge erstatning når behandlingen er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller en medhjælper. Det gælder også for fejlmedicinering eller lignende, der sker på et plejehjem eller et bosted.
Hvad får man ud af at klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage over f. eks. en undersøgelse, et behandlingsforløb, fødselshjælp, genoptræning, journalføring mm. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade). Din sag skal først anmeldes til Patienterstatningen, som behandler sagen og træffer en afgørelse.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen?
Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientvejlederne i sin region.
HÅNDTERING af patientklager
Hvor mange penge kan man få i erstatning?
Erstatningen fastsættes på grundlag af patientens årsløn på skadetidspunktet. Årslønnen ganges med 10 og herefter med erhvervsevnetabsprocenten. Der ydes efter loven ikke erstatning, hvis erhvervsevnetabet er mindre end 15 %.
Hvor lang tid tager en sag ved Patienterstatningen?
8,5 måneder tager det at gennemgå og vurdere en sag.
Hvad koster en sag i ankenævnet?
Hvis du beslutter dig for at klage skal du vide, at den typiske sagsbehandlingstid er 6-8 måneder. Du skal betale et klagegebyr på 200 kr. Hvis du ikke er tilfreds med ankenævnets afgørelse, har du stadig ret til senere at gå til domstolene med din sag.
Hvor lang tid tager en klage?
Hvis myndigheden fastholder afgørelsen, skal myndigheden sende din klage videre til klageinstansen. Klageinstansen vil herefter som udgangspunkt skulle afgøre din klagesag inden 20 arbejdsdage.
Hvem kan klage til Klagenævnet?
Her kan du se, hvem der kan klage: Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed. Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen. Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
Hvad kan man få i erstatning fra Patienterstatningen?
Du kan få erstatning for udgifter, du har haft i forbindelse med skaden. Det kan for eksempel være udgifter til medicin, genoptræning, transport, specialsyet fodtøj.
Hvem skal betale svie og smerte?
Du har ret til svie og smerte godtgørelse, hvis der er nogen, som er ansvarlig for din skade. Det kan eksempelvis være, du har været ude for en trafikulykke, og en anden person er ansvarlig for den personskade, du har pådraget dig.
Hvornår kan man klage til Patienterstatningen?
Hvis du er utilfreds med afgørelsen fra Patienterstatningen, skal du klage til Ankenævnet for Patienterstatningen. Hvis du er blevet udsat for en utilsigtet hændelse – noget, der kan skade dig, selv om det ikke var meningen – kan du indrapportere det til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Hvordan skriver man en klage til Patientklagenævnet?
- undersøgelse, diagnose og behandling.
- information om og samtykke til behandling.
- journalføring.
- sundhedspersoners tavshedspligt.
- lægeerklæringer.
- psykiatrisk behandling, du har samtykket til.
Hvem sidder i Patientklagenævnet?
Medlemmer. Nævnet består for tiden af én formand, 2 næstformænd og 86 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger formand og næstformænd, som skal være dommere. Ministeren beskikker for hvert fagligt område et antal medlemmer, der alle er sundhedsfagligt uddannede.
Kan sygehus nægte behandling?
Udvidet frit sygehusvalg er din ret til at få hele eller dele af din undersøgelse eller behandling foretaget på et af de private hospitaler eller klinikker, som regionerne har indgået aftale med, hvis regionen ikke kan tilbyde dig undersøgelse eller behandling inden for din udrednings- og behandlingsret.
Kan man klage over visitation?
Som borger har man mulighed for at klage over afgørelser vedrørende visitation til omsorgstandpleje, specialtandpleje og socialtandpleje, over den tandbehandling man har modtaget samt over afgørelser om tilskud. Desuden vil man kunne modtage erstatning, hvis man varigt er blevet skadet af tandbehandling.
Hvad kan man klage over som patient?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling. Fødselshjælp.
Hvordan klager man over et sygehus?
Sådan klager du
Ønsker du at klage, skal du udfylde et digitalt klageskema. Når du udfylder klageskemaet, skal du tage stilling til, om det er et behandlingssted eller konkret(e) sundhedsperson(er), der evt. skal modtage kritik. Find uddybning og vejledning på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Hvis man taber en sag i huslejenævnet?
Udlejere, der taber sager ved huslejenævnet, skal betale et gebyr på 6.827 kr. (2024). Hvis udlejer taber sagen delvist, eller hvis sagen forliges ved nævnet, pålægges der ikke gebyr.
Hvad er Ankeklagenævnet?
Ankenævnet for Forsikring er oprettet af Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension med henblik på at behandle klager fra forbrugere vedrørende forsikrings- og pensionsforhold. Til nævnet er knyttet et sekretariat, der i sin funktion er uafhængigt i forhold til de stiftende organisationer.
Kan man trække en klage tilbage?
Hvis du klager over flere vurderinger, får du kun klagegebyret tilbage for de vurderinger, hvor du får helt eller delvist medhold i din klage. Hvis du tilbagekalder klagen, fordi Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Motorstyrelsen, Gældsstyrelsen eller Toldstyrelsen vil genoptage sagen.
Hvor lang tid tager en sag i Patientklagenævnet?
8,3 måneder. Så lang – eller kort – tid måtte patienter, læger og andre sundhedspersoner i gennemsnit vente på afgørelsen i en patientklagesag i sidste kvartal af 2022.
Hvem ejer Patienterstatningen?
Patienterstatningen er en uafhængig forening, der blev etableret 1. juli 1992, som følge af at Patientforsikringsloven gjorde det muligt at få tilkendt erstatning for behandlingsskader i sundhedsvæsenet og lægemiddelskader. Foreningen skiftede i 2014 navn fra Patientforsikringen.
Kan SKAT tage min erstatning?
De fleste former for personskadeerstatning er skattefri. Det gælder alle engangsbeløb i forbindelse med skaden, herunder erstatning ved tab af erhvervsevne, godtgørelse for varigt mén, erstatning for tab af forsørger, svie- og smertegodtgørelse samt erstatning for afholdte helbredelses- og behandlingsudgifter.