Pris pr. løbende meter kr. 1.250,00 (inkl. moms).
Hvornår bliver der tømt skrald REFA?
Der indsamles mad- og restaffald på hverdage mellem kl. 05.00 – 18.00. Der indsamles papir, pap, glas og metal på hverdage mellem kl. 06.00 – 18.00.
Hvad står REFA for?
REFA er et moderne affalds- og energiselskab, der sikrer genanvendelse, producerer energi og bortskaffer affald på en forsvarlig og samvittighedsfuld måde. Virksomheden er ejet af Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune. REFA står for renovation, energi, forbrænding og affald.
Hvem ejer REFA?
Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune er reelle ejere af REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk A/S og er også hovedkreditorer i boet.
Hvornår får jeg tømmes glas og metal?
Metal/glas/hård emballageplast og papir/småt pap
Genbrugsbeholderen tømmes hver 4. uge.
REFA selvbetjening - Hvad koster det?
Kan man få en bøde for ikke at sortere affald?
Derfor kan det koste 300 kroner, hvis eksempelvis glas smides i beholderen, der er tænkt til madaffald. - FFV (det kommunale forsyningsselskab, red.) får muligheden for at opkræve en bøde, hvis affaldet er sorteret dårligt. Du får ikke lige den her bøde stukket i hånden, hvis du laver en smutter.
Hvad gør man hvis man ikke har fået tømt skrald?
Som boligejer har du mulighed for at klage til kommunen, hvis dit affald ikke bliver hentet. Men mange kommuner vælger ikke at tilbagebetale penge til boligejere, der klager over ikke at få afhentet skrald, da logikken er, at skraldet blot bliver hentet på et senere tidspunkt.
Er det lovpligtigt at sortere skrald?
Affaldsbekendtgørelsen gælder alle virksomheder. Virksomhederne i Danmark skal sortere deres affald. De skal også dokumentere, hvor stor en del af de enkelte affaldsfraktioner, der reelt bliver forberedt med henblik på genbrug eller genanvendelse.
Hvad koster det at få tømt skraldespand hver uge?
I det fleste kommuner tømmes skraldespandene hver 14. dag, men priserne varierer afhængig af, hvilken kommune du er bosat i. Du skal dog regne med, at prisen for afhentning af affald begynder ved 1.200 kroner. I de dyreste kommuner kan du forvente, at det koster op til 4.400 kroner at få hentet skraldet.
Hvordan betales for renovation i 2024?
Du betaler kun for den nye affaldsløsning i den periode, du har haft den. Du betaler altså fra den dag, hvor du modtog de nye affaldsbeholdere. Det kan du se på den regning, du har fået her i februar 2024. Med de nye affaldsløsninger og mere sortering stiger affaldsprisen med 1.125 kr.
Er æggebakker restaffald?
Papkasser, toilet- og køkkenruller, tomme æggebakker og kartonemballage skal du smide ud som papaffald. Du må kun smide pap ud som papaffald, hvis det er tørt og rent. Ellers kan det rådne og blive angrebet af svamp.
Er køkkenrulle restaffald?
Køkkenrullepapir brugt i madlavningen, som er blevet meget beskidt og snasket, må du gerne sortere i posen til 'Madaffald' derhjemme. Ellers skal du sortere det som restaffald.
Hvad sker der hvis man ikke sortere sit affald?
Hvis du ikke sorterer dit affald, men kommer det hele ned i beholderen til restaffald, så ryger det til forbrænding. Når vi sender alt til forbrænding, så ender vores affaldsressourcer som CO2, tungmetaller og dioxiner i vores atmosfære og miljø, og de værdifulde materialer går op i røg.
Hvad tid må skraldemænd starte om morgenen?
Husk at sætte spanden ud dagen før den skal tømmes. Skraldebilerne starter klokken 05.00 om morgenen, så hvis du vil være sikker på at få din beholder tømt, skal den sættes ud aftenen inden tømningen.
Hvor ofte får man tømt skraldespand?
Restaffald og madaffald vil ofte blive tømt hver eller hver anden uge, mens farligt affald og tekstiler kan have intervaller på helt op til 3 måneder. I nogle kommuner skal du selv bestille afhentning af farligt affald. De fleste kommuner har et tilbud om, at du kan få en sms, dagen inden der hentes.
Hvor mange skraldespande skal vi have?
Et almindeligt parcelhus vil typisk skulle have 2-4 affaldsspande i indkørslen for at kunne sortere 10 typer affald. Kombineret indsamling bliver tilladt for papir/pap, metal/plast samt metal/glas.
Er barberskum farligt affald?
Farligt affald er blandt andet sprayflasker fra din hårlak og barberskum, batterier, elpærer, kemikalier, rengøringsmidler, maling- og olierester. Fælles for denne type affald er, at det kan gøre skade på mennesker og miljø, hvis ikke vi håndterer og bortskaffer det korrekt.
Kan kommunen give bøder?
Kommunen kan give en bøde på op til 5.000 kr., hvis du ikke indberetter oplysninger til BBR indenfor den gældende tidsramme, eller hvis du angiver forkerte oplysninger”, skriver Erhvervsstyrelsen på boligejer.dk.
Hvornår skal man anmelde affald?
Du skal anmelde byggeaffaldet til din kommune, hvis: Hvis byggeprojektet skaber mere end 1 ton affald. Hvor bygningen eller den del af bygningen, der nedrives eller renoveres er større end 10 kvadratmeter. Hvis du skal udskifte ældre termoruder.
Hvordan smider man ødelagt glas ud?
Glas sorterer du i beholderen til 'Glas' hjemme, hvor du bor. Emballagen skal være tømt og skrabet, men ikke nødvendigvis skyllet. Du kan også aflevere det på genbrugsstationen ved 'Flasker'.
Er sølvpapir metalaffald?
Rent sølvpapir afleverer du sammenkrøllet i beholderen til 'Metal' hjemme, hvor du bor. Er det beskidt, skal det til restaffald. Det rene sølvpapir kan også afleveres på genbrugsstationen i containeren til 'Jern & metal'.
Er staniol metalaffald?
Rent stanniol afleverer du sammenkrøllet i beholderen til 'Metal' derhjemme. Er det beskidt, skal det til restaffald. Det rene stanniol kan også afleveres på genbrugsstationen i containeren til 'Jern & metal'.
Hvor smide Man tomme deodoranter ud?
Deosprays og andre beholdere under tryk kan eksplodere eller bryde i brand, hvis de bliver udsat for høj varme eller tryk. Det kan ske, hvis de bliver afleveret som restaffald og bliver presset sammen i skraldebilen. Derfor skal du aflevere din brugte deospray som farligt affald.