- Korrekt overskrift.
- Fakturadato.
- Fakturanummer.
- Sælgers CVR eller CPR nummer.
- Sælgers navn og adresse.
- Købers navn og adresse.
- Mængde og type af produkt eller ydelse.
- Beløb uden moms (subtotal)
Hvad skal en privat faktura indeholde?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Kan man sende faktura som privat?
Man kan sagtens sende en faktura uden at have en virksomhed, og selve faktureringen sker næsten på samme måde, som hvis man havde en virksomhed. Der er ikke noget krav til, at man skal oprette en virksomhed, hvis man blot omsætter for under 50.000 kr. over en 12-måneders periode.
Hvilke oplysninger skal der være på en faktura?
Indhold, der skal fremgå af din faktura
I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Hvad er forskellen på en faktura og en regning?
En sælger opretter en faktura og sender til kunden, hvorimod kunden modtager en regning fra sælgeren. Fakturaen er en anmodning om betaling, og en regning er noget, der skal betales. En kvittering er ikke det samme som en faktura, da dette er dokumentation på, at kunden har betalt.
Fakturaer: Hvad du SKAL VIDE
Hvornår er en faktura gyldig?
Ifølge den danske bogføringslov skal fakturaer opbevares i fem år efter udløbet af det regnskabsår, som fakturaerne vedrører, hvis de er en del af virksomhedens regnskabsmateriale. Dette er både gældende for elektroniske fakturaer såvel som papirbaserede.
Hvad er forskellen på EAN og CVR?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Er EAN et krav?
Krav om EAN-nummer
Det er et krav, at offentlige virksomheder skal modtage fakturaer gennem et EAN-nummer. Et EAN-nummer er et unikt, 13-cifret nummer, som tildeles hver enkelt offentlig virksomhed. Virksomheder kan også få tildelt et EAN-nummer.
Er det lovpligtigt at lave faktura?
Pligten til at udstede fakturaer
For hver leverance af momspligtige varer eller ydelser fra en registreret virksomhed skal der udstedes en faktura til modtageren, uanset om modtageren er en anden erhvervsdrivende eller en privatperson.
Hvornår er det for sent at sende en regning?
En faktura skal senest være afsendt 3 år efter, at arbejdet eller ydelsen er udført og leveret. Det kan altså være, at du i april 2016 byggede en træterrasse for en kunde, men du først i juni 2019 sender en faktura til kunden.
Hvordan laver man faktura uden CVR?
Hvis du samtidig ikke er momsregistreret, og du omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du sende fakturaen som privatperson. Når du sender faktura uden CVR-nummer, skal du som tidligere nævnt skrive dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer.
Kan man lave faktura uden CVR nr?
Kan man lave en faktura uden cvr nummer? Det er tilladt at fakturere uden at have cvr-nummer, hvis du tjener mindre end 50.000 kr. om året. Hvis du tjener mere, skal du have et CVR-nummer for at kunne sende fakturaer til dine kunder.
Hvordan laver man en faktura uden CVR-nummer?
Send en faktura uden moms
Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. på en 12-måneders periode, behøver du ikke at anskaffe dig et CVR-nummer. Det virker dog altid mest professionelt over for ens kunder, hvis man har et CVR-nummer. Når man har en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr.
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Kan man have en virksomhed uden indtjening?
Det er frivilligt at momsregistrere virksomheder, hvis den momspligtige omsætning er under 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Det er muligt at registrere en personligt ejet mindre virksomhed (PMV) og få et CVR-nummer uden at registrere sig for moms eller andre pligter.
Hvor gammel må en regning være?
3 års forældelse gælder for:
Regninger, fakturakrav, renter eller gebyrer, som ikke kan dokumenteres med din underskrift på. Eksempelvis vil en faktura fra mekanikeren forælde efter 3 år, hvis ikke kravet kommer i fogedretten.
Er en faktura og kvittering det samme?
Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er et bilag, der beviser en kommende betaling.
Hvor kort må en betalingsfrist på faktura?
Hvis betalingsfristen er kortere end 30 dage, skal forbrugeren accepterer det. Hvis den erhvervsdrivende ikke på forhånd har indhentet accept fra forbrugeren, er kunden ikke forpligtet til at overholde den kortere frist.
Hvad er en nul faktura?
En nul-faktura er en nulstilling af projektet op til en bestemt dato. For at lukke en periode skal man normalt slut fakturere et projekt. Hvis ikke et restbeløb skal faktureres eller krediteres, så kan 'Opret nul-faktura' benyttes. Det er en måde at lukke perioden på, uden at sende kunden en faktura.
Hvad skal der stå på en kvittering?
- Navn på virksomheden, der sælger produktet eller ydelsen.
- Virksomhedens CVR-nummer eller SE-nummer.
- Navn på produkt eller ydelse der sælges.
- Beløb på hver produkt eller ydelse der sælges.
- Samlede beløb, som kunden har betalt.
- Dato for købet.
Hvor lang tid skal man gemme en faktura?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvad sker der hvis man nægter at betale en regning?
Din gæld kan stige
Kreditorerne, det vil sige dem du skylder penge, kan opkræve rykkergebyrer og gældsrenter fra dig. Og kreditorerne kan sende din sag til inkasso. Ryger din sag til inkasso, får du pålagt inkassoomkostningerne oven i de penge, som du allerede skylder.