- Abstract.
- Indledning.
- Problemformulering.
- Metode.
- Redegørelse og teori.
- Analyse.
- Diskussion.
- Konklusion.
Hvad skal der være i en opgave?
Akademisk skrivning skal følge de krav til indhold og form, der gælder for uddannelsessystemets længere opgaver: bachelorprojekter, specialer og ph. d. -afhandlinger. En akademisk opgave tager afsæt i en problemformulering, der klart og entydigt beskriver, hvad "problemet" er, og hvad man vil undersøge.
Hvad skal en skriftlig opgave indeholde?
- Forside.
- Indholdsfortegnelse.
- Indledning.
- Redegørelse.
- Analyser.
- Vurdering eller diskussion.
- Konklusion.
- Litteraturliste.
Hvordan laver man en god opgave?
- Fremstille et emne klart og præcist.
- Skabe sammenhæng og struktur i en tekst.
- Vælge de vigtigste oplysninger ud og sortere de mindre vigtige fra.
- Dokumentere dine synspunkter og argumentere for dem.
- Disponere dit stof, så fx refererende afsnit ikke dominerer i forhold til de analyserende afsnit.
Hvordan indleder man en opgave?
Indledning. I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Study Skills – Preparing for assignments
Hvad tæller ikke med i en opgave?
Forside, resumé, indholdsfortegnelse, illustrationer, referenceliste, bilagsfortegnelse, bilag og lignende tæller ikke med i opgavens omfang og samlede antal tegn.
Hvad er en god opgave?
Den gode opgave har en indledning med korte og præcise formuleringer. Den gode opgave har en indledning, hvor spørgsmål til videre undersøgelse stilles meget konkret. Den gode opgave har en indledning, hvor der er originalitet at spore. Der skal gerne være en meget direkte og nytænkende problemformulering.
Hvad er teori i en opgave?
Teori i en akademisk opgave bruges oftest til at gøre empirien 'forståelig'. Det er en grundantagelse eller en særlig vinkel, man analyserer empirien ud fra. I en konklusion skal man konkludere! Det betyder, at man i konklusionen skal komme med et sammenfattende svar på sin problemformulering.
Hvordan skriver man en god opgaveformulering?
- hvad du har iagttaget inden for dit emne.
- at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
- hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
- at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvordan løser man en opgave?
- Fortæl alle omkring dig hvad du har gang i. ...
- Beslut hvor lang tid opgaven skal tage. ...
- Start meget tidligt eller meget sent. ...
- Udsæt det sjove en stund. ...
- Genoplad før du mærker behovet. ...
- Tag produktivitetspauser – ikke hvilepauser. ...
- Tænk ikke for langt frem.
Hvad skal der stå på forsiden af en opgave?
- Opgavens titel.
- Fag og niveau (fx Samfundsfag A og Dansk A)
- Skolens navn.
- Vejledernes navne.
- Afleveringsdato.
- Dit navn og klasse.
Hvor lang er en god indledning?
Tommelfingerreglen er, at jo mere faglig en tekst er, desto flere punkter skal indledningen forholde sig til. Indledningen placeres som regel lige efter indholdsfortegnelsen, og dens volumen afstemmes i forhold til opgavens samlede omfang. Typisk vil en indledning på ¾-1 side være passende til en opgave på 8-10 sider.
Hvad er en god indledning?
En god indledning:
Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant. Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven. Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med?
Hvad er forskellen på en opgave og et projekt?
En driftsopgave er en opgave, der er en fast rutine i virksomheden, og som ofte gentages. Projekter har en relativt lang varighed. Tværfaglig natur. For at løse projektopgaven skal mange forskellige arbejdsområder involveres, fx økonomi, markedsføring, produktkendskab, tekniske beregninger osv.
Hvordan starter man en problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvordan skriver man et resumé af en opgave?
- indeholder en beskrivelse af opgavens: formål/problemstilling. anvendte metoder. resultater og konklusioner.
- indeholder ikke citater eller kildehenvisninger.
- skrives i ét afsnit.
- laves efter opgaven er skrevet (når du ved hvad opgaven reelt har indholdt)
- placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen.
Hvad er forskellen på en problemstilling og en opgaveformulering?
En opgaveformulering er stillet af dine lærere (fx i SRP). Den vil typisk være formuleret som 'en ordre': ”Der ønskes en analyse af…” eller ”Redegør for…”. En problemformulering er derimod et overordnet, komplekst spørgsmål, som du selv stiller til dit emne / din sag.
Hvordan starter man en god konklusion?
- opgavens hovedpunkter og resultater i kort form.
- svar på problemformuleringen.
- vurdering af metode i form af en nuancering og evaluering af din fremgangsmåde.
- perspektivering af emnet – hvis der er basis for det.
Hvad er en faglig problemstilling?
Problemstillinger er de faglige spørgsmål du skal besvare for at kunne besvare din problemformulering. Problemstillingerne skal have udgangspunkt i de taksonomiske niveauer, og herved også i fagenes teorier og metoder.
Hvor lang er en god konklusion?
I forhold til verbernes tid skal du benytte nutid i konklusionen når du præsenterer fakta, og du benytter datid (præteritum) eller førnutid (perfektum) når du refererer til den forskning du har foretaget. Konklusionens længde bør være 200-400 ord.
Hvad er forskellen på empiri og metode?
Fagenes metoder kan groft opdeles i to: Empiriske metoder (fremstilling af egne data) og teoretiske metoder (spekulative overvejelser samt brug af andres data).
Hvad er forskellen mellem teori og metode?
En teori kan danne baggrund for andre teorier eller tænkemåder, og den kan (men behøver ikke) være udgangspunkt for en eller flere metoder. Metode En metode er det redskab, hvormed man kan analysere sin em- piri.
Hvorfor hedder det en opgave?
opgave substantiv, fælleskøn (opslaget er forkortet – læs hele artiklen på ordnet.dk) -n, -r, -rne [ˈʌbˌgæːvə] dannet efter tysk Aufgabe, jævnfør opgive 1 arbejde, indsats, virksomhed el. lign. som sigter mod at løse et bestemt problem eller spørgsmål, klare en stor udfordring, el. lign.
Hvad er en god afslutning?
Modsat en konklusion skal en afslutning ikke lukke teksten. Tværtimod. Ofte skal den åbne emnet, så det bliver tydeligt, at der er meget mere, end det du har nået at beskæftige dig med i din tekst. Det viser læseren, at du er klar over, at du ikke har nået alt, der er at sige om emnet.
Hvordan diskuterer man i en opgave?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.