Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvad skal man skrive i en refleksion?
Typisk har refleksionen udgangspunkt i noget konkret. Det konkrete kan være oplevelser eller erindringer, som du har haft. Det bruges til at holde læseren i hånden og tydeliggør, hvordan du kommer til de abstrakte, filosofiske tanker.
Hvad skal et Refleksionsafsnit indeholde?
Den reflekterende artikel er personligt og åbent så læseren kan tænke med. Den reflekterende artikel blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger. En forfatter skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget.
Hvordan skriver man reflekterende?
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Hvad er en Refleksionsopgave?
Refleksionsopgaven adskiller sig fra almindelige eksamensopgaver ved først og fremmest at tage udgangspunkt i den faglige og personlige indsigt, som man som studerende på dette trin allerede har erhvervet sig.
Fysik: Refleksion og brydning (repetition)
Hvad er en faglig refleksion?
Refleksion er en særlig form for tænkning, hvor en undersøgelse og evaluering af arbejdet og de professionelle handlinger finder sted. Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger.
Hvad er 1 ordens refleksion?
orden. Refleksion af 1. orden bestemmer Wackerhausen som den refleksion, der foregår hos et menneske, der har en bestemt position i en bestemt kontekst, hvor refleksionen er rettet imod et bestemt fokus ud fra en bestemt hensigt (Wackerhausen, 2008).
Hvordan reflekterer man i en opgave?
Når du skriver reflekterende, overvejer du forskellige vinkler på det emne, du er blevet præsenteret for. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Hvad kendetegner en reflekterende tekst?
Når du skriver en reflekterende tekst, bruger du skriftsproget til at undersøge og overveje et særligt emne og din egen holdning til dette emne.
Hvad er det modsatte af refleksion?
Profleksion er, i modsætning til refleksion, at handle fremadrettet på vores mønstre. Via refleksion opbygger man erfaring og forståelse for sine handlinger.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvordan afrunder man en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel skal ikke have en konklusion. Derfor skal afslutningen gøre to ting, som måske kan virke modsigende. Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen. Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er refleksion sosu?
Refleksion beskrives i Uddannelsesordningen som at Eleven opnår erhvervsfaglig kompetence gennem en aktiv deltagelse i praktisk og teoretisk undervisning i uddannelsesspecifikke fag, grundfag, valgfri specialefag og valgfag samt gennem udførelse af og refleksion over de daglige arbejdsopgaver i praktikuddannelsen.
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen kan bruge et af de konkrete billedskabende eksempler som afsæt, eller den kan lægge ud med en abstrakt refleksion. Modtagerens nysgerrighed skal vækkes. Du skal forestille dig, at modtageren ikke kender til materialerne.
Hvorfor er det godt at reflektere?
Refleksion bliver dermed en bevidst og målrettet undersøgelse og evaluering af antagelser – egne og praksisfeltets. Gennem refleksionen skabes dermed også for- udsætningerne for at kunne forestille sig og arbejde hen imod en anden praksis end den eksisterende – både som individ og som profession.
Hvordan lærer man at reflektere?
- Taknemmeligheds notater, som i høj grad øger din følelse af lykke!
- Feedback-runder med dig selv i fokus (hvad går godt, hvad kunne være bedre, osv...)
- "Notater", der får dig til at reflektere ... ...
- Motiverende og reflekterende spørgsmål til dig selv.
Hvad er forskellen på et essay og en reflekterende artikel?
Begrebet 'essay' stammer egentlig fra latin 'exagium' som bl. a. betyder 'undersøgelse'. Den reflekterende artikel handler er i samme genre, for den handler også om at undersøge, overveje eller reflektere over et emne eller en problemstilling.
Hvordan skriver man en inledning?
- Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den.
- Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om.
- Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.
Hvad kan man reflektere over?
Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger. Man kan både reflektere over noget i forhold til sig selv og i forhold til en bestemt gruppe mennesker.
Hvad er refleksiv praksis?
Den refleksive proces handler om at tage ejerskab for sin egen professionsudøvelse. Egne værdier og personlighed bringes dermed i spil, og det er gennem refleksion over egen praksis, at den personlige dømmekraft og evne til at handle profes- sionelt udvikles.
Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring?
Den transformative læring kan ske på grund af kritisk refleksion, som anvendes når man rationelt undersøger og bedømmer de antagelser som danner grundlag og berettigelse for de overbevisninger, tolkninger og forventninger i ens referenceramme.
Hvad er sygeplejefaglige refleksioner?
Refleksion har omdrejningspunkt i en særlig struktur: Vi tænker på noget, f. eks. en bestemt plejesituation Vi tænker med noget, begreber, viden eller noget ubevidst, der sætter en ramme for, hvordan vi kan udfolde vores tanker Vi tænker ud fra noget, dvs.
Hvad er Refleksionsmodellen?
Den Pædagogiske Refleksionsmodel (PRM) træner den studerendes klinisk beslutningstagen gennem systematisk inddragelse af vidensformerne; patientperspektiv, observationer og undersøgelser, viden om sygdom, viden om oplevelse af at være syg, klinisk erfaring og den organisatoriske ramme.
Hvad er en faglig udvikling?
Faglig udvikling er en kontinuerlig proces, hvor en person arbejder på at udvide og forbedre sine faglige kompetencer, viden og evner inden for sit felt.
Hvad er faglig læring?
Det er en proces, der indebærer, at eleverne forholder sig personligt og aktivt til tingene. De personlige kvalifikationer udvikles i og med, at eleverne udvikler sig fagligt • og omvendt. Det faglige og det personlige befordrer gensidigt hinanden i uddannelsen.