Vær ikke for passiv og afventende Og en samtale vil sjældent fungere godt, hvis den ene part kun sidder afventende og ikke selv deltager aktivt i både den faglige og personlige del af samtalen. Dette gode råd er derfor en anbefaling om at stille uddybende spørgsmål, kommentere og gerne være nysgerrig og kritisk.
Hvad man ikke skal gøre til en jobsamtale?
- Være uforberedt.
- Tale negativt om din nuværende eller tidligere arbejdsgiver.
- Tale negativt om nuværende eller tidligere kolleger.
- Afbryde intervieweren.
Hvad må man ikke blive spurgt om til en jobsamtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
Hvad er din største svaghed jobsamtale?
Hvad kan mine svage sider være? Læg vægt på de arbejdsmæssige steder, hvor du gerne vil udvikle dig og blive bedre, eller fremhæv den positive effekt dine svagheder også kan have. Er du fx detaljeorienteret, kan du nævne at du sjældent laver sjuskefejl, men at du arbejder på at have øje for det store billede.
Hvad skal man være opmærksom på ved jobsamtale?
- Fortæl om dig selv! ...
- Hvorfor vil du arbejde for os? ...
- Hvad er dine styrker? ...
- Hvad er dine svagheder? ...
- Hvordan samarbejder du med andre? ...
- Hvordan prioriterer du dine opgaver? - Hvad er vigtigst? ...
- Hvad er dine mål på længere sigt? ...
- Hvorfor skulle vi ansætte dig?
Jobsamtale - konkrete tips, gode råd og svar.
Hvad er godt at spørge om til jobsamtale?
- Hvilke spændende udfordringer vil jeg komme til at møde i jobbet? ...
- Består jobbet primært af selvstændigt arbejde eller arbejde i teams? ...
- Hvordan er teamet sat sammen? ...
- Hvilke udviklingsmuligheder findes der i stillingen? ...
- Hvad bliver mit vigtigste mål? ...
- Hvordan ser fremtiden ud?
Hvorfor vil du gerne arbejde hos os svar?
“Hvorfor vil du arbejde her hos os?” Her skal du gerne demonstrere, at du kan løse de opgaver, der er stillet i jobopslaget. Nævn gerne at du er meget interesseret i (og motiveret for) at arbejde med at løse netop de opgaver.
Hvorfor skal vi vælge dig?
Fokuser på dine styrker, færdigheder og erfaringer, der gør dig til den ideelle kandidat til stillingen. Del eksempler fra din tidligere arbejdserfaring og personlige egenskaber, som vil gøre dig værdifuld for virksomheden. Udtryk din motivation og vis hvordan du vil bidrage til virksomhedens vækst og succes.
Hvorfor vil jeg gerne arbejde hos jer?
Det kan være en god idé at give et eksempel på, hvad der har motiveret dig til at søge stillingen. Måske har du set en interessant artikel om virksomheden, eller også har du haft et godt møde med en af medarbejderne. Dette kan give en god fornemmelse af, hvorfor du søger netop denne stilling.
Er det bedst at komme til jobsamtale først eller sidst?
–Er det bedst at komme til jobsamtale først eller sidst? Det er bedst at være den første kandidat til jobsamtale i en rekrutteringsproces. Det tilskrives, at du er den første til at skabe et indtryk, hvorfor den næste i rækken som minimum skal overgå dig for at komme i betragtning.
Kan man melde sig syg til en jobsamtale?
Skal du fortælle om din sygemelding til jobsamtalen? Du har ikke pligt til at fortælle om sygemeldingen til jobsamtalen, med mindre sygdommen har indvirkning på dine muligheder for at varetage det nye job. Din kommende arbejdsgiver må heller ikke spørge ind til dit helbred, hvis det ikke har relevans for stillingen.
Hvornår hører man noget efter jobsamtale?
Svartiden efter en jobsamtale kan variere betydeligt afhængig af virksomheden og den specifikke rolle. Det kan tage alt fra et par dage til flere uger. Arbejdsgivere giver ofte kandidaterne en forventet tidsramme for feedback under eller efter samtalen.
Hvordan introducere man sig selv til jobsamtale?
- Gør din indledning relevant for lytterne. ...
- Sig hvad du gør, ikke hvad din titel er. ...
- Del interessante fakta om, hvorfor du er der. ...
- Vær original og mindeværdig. ...
- Vær følsom og opmærksom. ...
- Før lytterne frem til næste del af samtalen.
Hvad er mine styrker eksempler?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvilke spørgsmål stiller man til 2 jobsamtale?
- Hvordan er jeres team opbygget og hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for jer?
- Hvilke on-boarding og uddannelse tilbyder I jeres fremtidige medarbejdere?
- Hvilke egenskaber mangler der i jeres team, som I håber at en ny (...) kan bidrage med?
Hvor ser du dig selv om 5 år jobsamtale?
Du kan svare med: “Om fem år vil jeg gerne være i en stilling, hvor jeg ved mere om mine længerevarende karriereønsker som designer. Jeg vil have erfaring med at arbejde for et designbureau og vide mere om branchen generelt.
Hvad er dine svage sider?
Husk dog også at komme ind på, hvordan du vil sikre, at du ikke overbebyrder dig selv og rent faktisk får løst de opgaver, du tager på dig. Eksempel: ”Min største svaghed er, at jeg har svært ved at sige nej, når mine kollegaer beder om hjælp til opgaver. Det kan føre til, at jeg mister overblikket og bliver presset.
Hvor mange kommer til 2 samtale?
Hvor mange bliver indkaldt til anden samtale? Ofte bliver 2-3 personer indkaldt til en anden samtale. De 2-3 personer som virksomheden har indkaldt til samtale igen, har de alle vurderet som egnet til jobbet, og nu handler det blot om, at de skal vurdere, hvem der vil passe bedst til jobbet.
Hvad taler man om til 2 samtale?
Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen. Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Hvorfor er dette job et godt match til dig?
Bestem, hvordan du er unikt kvalificeret
Når du ved, hvad en virksomhed har brug for, kan du finde ud af, hvordan du passer ind. Med dit svar vil du gerne “prøve at demonstrere, hvorfor du vil lykkes i rollen [og] være en værditilvækst til holdet – og hvorfor du er begejstret for rollen,” siger Vindbjerg.
Hvad er dine svage sider jobsamtale?
Du kan finde dine svagheder ved at se på dine egenskaber eller kompetencer, der kunne forbedres eller ændres i løbet af dit erhvervsliv. Til jobsamtalen kan du finde en ufarlig svaghed: Hvis du f. eks er nyuddannet, kunne din svaghed være manglende erfaring.
Hvad kan en svaghed være?
At kende dine svagheder kan være svært. Måske har du brug for hjælp til at se det, du ikke selv ser. En god måde er at tænke over, hvad der tager længere tid for dig at lære, eller hvilke opgaver du ikke kan lide at gøre. Snak med venner, familie eller kollegaer.
Kan man spørge om løn til jobsamtale?
”Traditionelt har anbefalingen været, at løn ikke var noget, man skulle tage op under samtalen – og sådan forholder det sig vel stadig i det offentlige, hvor tillidsrepræsentanten skal inddrages; men når så mange bliver spurgt om løn til jobsamtaler i det private, er det klart, at det er vigtigt at være forberedt og ...
Hvad er dine forventninger til løn?
Det betyder, at du skal vide, hvad du er værd i forhold til jobbets indhold og muligheder. Vurdér også, hvor villig du er til at gå kompromis med din løn for at få jobbet. Selvom det kan være svært at vide på forhånd, er det en gode idé, at du er afklaret med, hvad der er din top og bund før jobsamtalen.
Hvad er mine faglige kompetencer?
Dine personlige kompetencer er dem, der kendetegner din personlighed og dine menneskelige egenskaber. Personlige kompetencer har betydning for, hvordan du løser en opgave, og hvordan du arbejder sammen med andre. Dine faglige kompetencer, er det du har lært gennem din uddannelse, tidligere jobs eller andre erfaringer.