Forbered at stille og svare på spørgsmål Forbered relevante spørgsmål til selve jobbet, produkter og services samt ansættelsesbetingelser. Er der noget, du er i tvivl om i forhold til opgaver eller opgavefordeling, hvem du skal referere til, arbejde sammen med, mødetider, arbejdssted eller andet?
Hvad skal man forberede inden en jobsamtale?
- Før samtalen. Du skal forberede din motivation og dit bidrag både fagligt og kollegialt. ...
- På dagen. Ansættelsesprocessen starter allerede, når du ankommer til. ...
- Din indledning. Alle arbejdspladser vil gerne høre om din motivation og årsager. ...
- Styrker og svagheder. ...
- Forbered dig på lønspørgsmålet.
Hvad skal jeg spørge om til jobsamtalen?
- Hvilke spændende udfordringer vil jeg komme til at møde i jobbet? ...
- Består jobbet primært af selvstændigt arbejde eller arbejde i teams? ...
- Hvordan er teamet sat sammen? ...
- Hvilke udviklingsmuligheder findes der i stillingen? ...
- Hvad bliver mit vigtigste mål? ...
- Hvordan ser fremtiden ud?
Hvad man ikke skal gøre til en jobsamtale?
Vær ikke for passiv og afventende
En jobsamtale er, først og fremmest, en samtale. Og en samtale vil sjældent fungere godt, hvis den ene part kun sidder afventende og ikke selv deltager aktivt i både den faglige og personlige del af samtalen.
Hvilke svage sider kan man have?
- "Jeg har tendens til at fokusere på detaljer" ...
- "Jeg har svært ved at give slip på arbejdsopgaver" ...
- "Jeg har svært ved at sige nej" ...
- "Jeg bliver utålmodig, hvis opgaver tager længere tid end beregnet"
Watch this BEFORE Your Job Interview
Hvorfor skal vi ansætte dig?
Spørgsmålet om, hvorfor virksomheden skal ansætte dig, giver dig mulighed for at forklare, hvordan du kan blive løsningen på deres problemer. Identificér, hvilke af dine kompetencer virksomheden vil få gavn af, men som de måske ikke har prøvet før, så du fremstår unik og innovativ.
Hvordan vil du beskrive dig selv?
- Fokusér på emnerne uddannelse, karriere og seneste eller mest relevante erfaring i forhold til det pågældende job.
- Lad din fortælling bygge på din ansøgning og CV, uden du refererer dit CV slavisk.
- Fortæl kort om din vej på arbejdsmarkedet.
Hvad skal man sige i en jobsamtale?
- Fortæl om dig selv (= din elevatortale)
- Hvorfor har du søgt denne stilling? (= din motivation)
- Hvad kender du til vores firma? (= din research)
- Beskriv kort dit sidste job? (= din erfaring)
- Hvad er dine svage/stærke sider? (= dine kompetencer)
Hvorfor vil du gerne arbejde hos os svar?
3) Hvorfor vil du arbejde for os? Tal ikke bare om hvad du vil uden at inddrage deres behov. Fortæl dem, at du gerne vil være en del af et specifikt projekt i virksomheden, du ønsker at løse et virksomhedsproblem, du kan bidrage til at nå et specifikt mål for virksomheden.
Hvordan beskriver man sig selv til en jobsamtale?
For at lave en personlig præsentation til jobsamtalen, skal du give en kort introduktion af dig selv, efterfulgt af dine mest relevante erfaringer og kompetencer. Relater dine evner til jobbet og vis entusiasme for rollen. Afslut med, hvorfor du er den rette kandidat for virksomheden.
Hvad er vigtigt for dig i dit job?
Fem afgørende faktorer for din arbejdsglæde
hvor meget indflydelse du selv har på, hvordan du udfører dit job. Vigtigheden af at afslutte opgaver og se resultatet af dit arbejde. Variation i jobbet, så du kan bruge dine forskellige evner og talenter. Feedback, så du ved, om du gør et godt stykke arbejde.
Hvad er dine svagheder?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvor lang tid tager en jobsamtale?
En personlig jobsamtale varer typisk fra 45 minutter til en time. Selvom det kan virke som en lang periode for dig som interviewperson, er det ikke så meget tid for en ansættelseschef til fuldt ud at vurdere, om du er den rette person til jobbet. Ud over at de vurderer dine svar, bedømmer de følgende.
Hvad er mine styrker eksempler?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvad er en god elevatortale?
Den effektfulde personlige elevatortale giver gode svar på: Hvem du er – Kort basisinformation om navn og job. Eksempel: Hej, jeg hedder / mit navn er Hanne Hansen, jeg arbejder som kunderådgiver i møbelbranchen. Hvad du laver – Hvilke arbejdsopgaver du konkret løser.
Hvordan takker man ja til et job?
Du må altid sige nej til et job. Har du ikke lyst til at gøre det til samtalen, kan du altid bede om tid til at tænke over det, inden du takker ja. Derefter kan du gøre det over telefon eller på mail. Er du på dagpenge, må du dog kun takke nej, hvis jobbet ikke er relevant, og du fortsat er aktivt jobsøgende.
Hvad motiverer dig jobsamtale?
Motivation giver pote, når du står over for store udfordringer og de fleste andre ellers ville give op. Fortæl intervieweren om en begivenhed i din karriere, hvor du har opnået noget, der virkeligt krævede mental styrke. Historier er mindeværdige.
Hvad er mine stærke og svage sider?
- Vær ærlig og erkend de steder, hvor du kan blive bedre.
- Vend dine svage sider til noget positivt.
- Hav fokus på, hvad du glæder dig til at lære.
- Vær konkret omkring, hvordan du vil løse dine udfordringer.
Hvad bliver man spurgt om til en samtale?
- Vil du starte med at fortælle lidt om dig selv? ...
- Hvorfor har du søgt jobbet hos os? ...
- Hvad er dine stærke sider? ...
- Hvad er dine svage sider? ...
- Hvad havde du af ansvar og opgaver i dit sidste/nuværende job? ...
- Hvordan arbejder du under pres? ...
- Hvordan prioriterer og planlægger du dine opgaver?
Hvorfor vil jeg gerne arbejde hos jer?
Det kan være en god idé at give et eksempel på, hvad der har motiveret dig til at søge stillingen. Måske har du set en interessant artikel om virksomheden, eller også har du haft et godt møde med en af medarbejderne. Dette kan give en god fornemmelse af, hvorfor du søger netop denne stilling.
Hvordan vil dine kolleger beskrive dig?
1. "Hvordan vil din tidligere leder eller kollega beskrive dig? Spørg kandidaten, hvad deres tidligere leder eller kollega ville sige om dem ved fx at spørge "Hvad tror du, dine tidligere ledere ville sige, var den største fordel ved at arbejde sammen med dig?".
Hvor længe skal man vente efter jobsamtale?
Det er naturligvis ganske individuelt, men ifølge Robert Halfs undersøgelse er 46% af kandidaterne villige til at vente i op til to uger efter den indledende jobsamtale. Kun 23% er villige til at vente i to til fire uger, mens 8% har tålmodighed nok til at vente i mere end en måned.
Hvad er positive ord?
Plus-ord: Plus-ord er adjektiver, der giver en positiv beskrivelse af et substantiv. Eksempler: Køn, sød, klog, flittig. En sød pige. Ordsfære: Til ethvert emne hører et særligt ordforråd, som kaldes ordsfære (også kaldet betydningsområde).
Hvad er gode egenskaber?
- Nysgerrighed.
- Venlighed.
- Entusiasme.
- Optimisme.
- Social intelligens.
- Tilgivelse.
- Mod.
- Ydmyghed.
Hvad er gode kompetencer?
De personlige kompetencer beskriver dine grundlæggende menneskelige egenskaber, din selvindsigt og erfaringer. De personlige kompetencer kommer blandt andet til udtryk, i den måde du tackler og udfører dit arbejde i det daglige og i samarbejde med andre. Du kan for eksempel være: Selvkørende.