SVAR: Sælgeren bærer ansvaret for pakken, og dermed varen, indtil den er afleveret til dig. Sælgeren skal derfor enten fremsende en ny vare til dig, eller betale pengene tilbage. Pakken anses som “leveret”, når du får den udleveret. Det er først, når pakken er udleveret, at du står med ansvaret og risikoen.
Hvad sker der hvis en pakke forsvinder?
Hvis en pakke går tabt eller bliver beskadiget under levering, er det afsenderens ansvar. Det betyder, at du som afsender skal kompensere for eventuelle økonomiske tab eller erstatte kundens vare med en ny. Dette gælder uanset om leveringen sker gennem en transportør eller du selv står for distributionen.
Hvem har ansvaret for mistet pakke?
GLS, DHL og PostNord fralægger sig ansvaret for pakken, når de har afleveret den uden for døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning hos fragtfirmaerne.
Hvad skal man gøre hvis man ikke har modtaget sin pakke?
Hvis køberen påstår, at han eller hun ikke har modtaget varen, er det sælgeren, der skal bevise, at varen er blevet leveret. Hvis sælgeren ikke kan bevise det, skal sælgeren levere en ny vare eller tilbagebetale købesummen til køberen. Der står ikke noget i købeloven om, hvordan sælgeren skal løfte bevisbyrden.
Hvad gør man hvis man ikke får sin pakke?
Står din pakke som afleveret/udleveret i PostNord appen eller i TrackTrace på postnord.dk, men har du ikke modtaget pakken, så kontakt os via chat i appen eller via vores kontaktformular.
Hvad sker der, hvis dine leverede pakker bliver stjålet?
Hvor bliver min pakke leveret hvis jeg ikke er hjemme?
Hvis vi ikke kan komme af med pakken på adressen, lægger vi den til afhentning på posthuset - eller nærmeste erhvervsindlevering, hvis pakken vejer over 20 kg eller indeholder dæk og vi ikke kan stille pakken på adressen.
Hvor mange pakker mister PostNord?
Derfor burde han være lykkelig over nye tal fra PostNord Danmark, som viser, at antallet af pakker faldt med 67 % fra 2019 til 2020. 4,6 mio. pakker registrerede PostNord i 2020.
Hvor mange pakker bliver væk?
Alligevel når 50.000 forsendelser aldrig frem. Vi gør alt, hvad vi kan, siger Post Danmark. Hvert år forsvinder omkring 50.000 pakker eller breve undervejs fra afsender til modtager.
Kan man få kompensation for forsinket levering?
Kompensation – Butikken kan tilbyde Kompensation for den forsinkede levering. Dette kan være i form af et nedslag i prisen, et gavekort eller lignende. Kompensation er dog ikke noget, du er automatisk berettiget til, men noget som sælgeren kan vælge at tilbyde.
Hvornår kan man kræve kompensation?
Din ret til kompensation er:
Er du forsinket i fem timer eller mere, har du ret til refusion af billetten eller returflyvning. Du har ikke krav på at få omlagt rejsen. Afhængigt af forsinkelsens længde ved ankomst, kan kompensationen halveres.
Hvem skal betale hvis en pakke forsvinder?
Forsvinder varen, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den. Det er sælgeren, der har risikoen for varen, indtil du får den leveret. Bliver varen skadet, før du får den leveret, kan du stille krav til sælgeren om, at varen bliver repareret, eller at du får en anden leveret.
Kan man købe mistet pakker?
Hvad er en kuffertauktion? Lufthavne bestiller normalt private auktionshuse til at sælge tabt bagage og mistede genstande såsom mobiltelefoner, bærbare computere og jakker, hvis ejere ikke kan identificeres, på offentlige auktioner. Nogle lufthavne afholder dog også selv kuffertauktioner på lufthavnens område.
Hvordan klager man over PostNord?
Ankefunktionen er en uafhængig klageinstans, som behandler ankesager vedrørende brev- og pakkeservice samt logistik i Danmark. Ankefunktionen kan kontaktes ved at sende en mail til [email protected].
Hvad sker der hvis din pakke bliver taget i told?
Hvad sker der, når din postforsendelse bliver stoppet i tolden? Toldstyrelsen udfører toldkontrol i samarbejde med en lang række myndigheder. Hvis din postforsendelse bliver tilbageholdt i tolden, overdrages den til den myndighed, der skal afgøre, om din vare må indføres i Danmark.
Hvor lang tid må en pakke ligge?
Husk at pakker leveret til postbutikker eller pakkebokse ligger i syv dage, før de sendes retur igen. Hjemmelevering med PostNord (MyPack Home) sker kun mandag-fredag.
Hvad er GLS en forkortelse af?
General Logistics Systems B.V. (GLS) bliver grundlagt af Royal Mail efter deres opkøb af German Parcel, som var hovedaktionær i General Parcel-samarbejdet.
Hvor lang tid må en vare være forsinket?
§ 74. Medmindre andet er aftalt vedrørende leveringstidspunktet, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse. Medmindre andet er aftalt, skal sælgeren endvidere levere salgsgenstanden senest 30 dage efter aftalens indgåelse.
Kan jeg kræve pengene tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Hvad sker der hvis PostNord mister min pakke?
Vælger PostNord at udbetale erstatning for din forsendelse, så vil udbetalingen ske til Shipmondo, som vi herefter vil overføre til dig. Har du tilkøbt ekstra pakkeforsikring skal du oplyse det i forbindelse med din anmeldelse til os.
Hvis pakken ikke kommer frem PostNord?
Vi hører gerne fra dig, hvis du mener, at der er begået en fejl i forbindelse med levering af din forsendelse. Venter du en forsendelse, der endnu ikke er nået frem, er det dog afsender, du skal kontakte. Inden du kontakter os, kan du med fordel finde svar på dine spørgsmål i vores FAQ.
Kan man komme i kontakt med PostNord?
Det er muligt at chatte med PostNord alle hverdage mellem 08:00-17:00, eller du kan henvende dig direkte til PostNords via e-mail, hvor du har mulighed for at få svar på dine spørgsmål.
Hvem skal efterlyse pakke?
Transportør du stiller til rådighed
I denne situation er det dig, der har ansvaret for pakken helt frem til, at forbrugeren modtager pakken. Hvis den går i stykker eller bliver væk undervejs, kan du derfor ikke kræve betaling, hvis ikke du leverer en ny vare.
Hvor er min pakke fra PostNord?
Indtast dit forsendelsesnummer i Track & Trace i PostNord appen eller på postnord.dk. Har PostNord modtaget din pakke, er den på vej til dig. Du vil modtage den førstkommende hverdag (Hent-selv pakker bliver leveret til posthus i weekenden).
Hvilke lande kan PostNord sende til?
Udover Danmark og Sverige finder du også PostNord i Norge og Finland, hvor vi primært udfører logistikopgaver. Derudover har vi mindre aktiviteter i andre europæiske lande.