SOLO står for Structure of the Observed Learning Outcome og består af 5 trin med stigende kompleksitet, og hvor hvert trin forudsættes af det forrige.
Hvad er en SOLO taksonomi?
SOLO taksonomi - i daglig tale SOLO - er en model, et sprog for læring, hvor eleven udvikler viden, færdigheder og kompetencer inden for et givent emne fra overfladeforståelse (præstrukturelt, unistrukturelt og multistrukturelt) til dybdeforståelse (relationelt og udvidet abstrakt).
Hvad betyder ordet taksonomi?
Ordet taksonomi kommer af græsk taxis 'ordning' og -nomi. Termen stammer oprindelig fra biologien, hvor taksonomi er videnskaben om organismernes klassifikation, dvs. deres beskrivelse, navngivning og indplacering i klassifikationssystemet.
Hvem opfandt taksonomi?
Blooms taksonomi blev beskrevet af Benjamin Samuel Bloom tilbage i 1956. Bloom var en amerikansk uddannelsespsykolog, og hans taksonomi skulle anvendes til så objektivt som muligt at klassificere, på hvilket niveau elever eller studerende arbejdede.
Hvad bruger man taksonomi til?
Man bruger de taksonomiske niveauer i samfundsfag til at skelne mellem forskellige niveauer af samfundsfaglige analyser. Når man skal besvare en opgave på et bestemt taksonomisk niveau, er det vigtigt, at man besvarer opgaven med de metoder der hører til niveauet.
Nikolaj Nørlund Solo - Verdensmester
Hvad skal man kunne gøre på de forskellige taksonomiske niveauer?
Når du skal besvare din problemformulering, anvendes de taksonomiske niveauer som rettesnor for besvarelsen. Derfor er det vigtigt, at man inddrager relevante kilder og fakta, de rette undersøgelser, overvejelser og metoder, samt at der lave en god konklusion, vurdering/diskussion og eventuelt en perspektivering.
Hvad er Blooms taksonomiske trappe?
Blooms taksonomi er en model der bygger på at forståelse af et emne kan betragtes som en kronologisk rækkefølge. Der er altså tale om en kognitiv taksonomi. Lidt som at bygge et hus. Fundamentet skal være bestående, før man kan bygge vægge osv.
Hvad er det højeste taksonomiske niveau?
Modellen består af seks trin, hvor viden er det laveste taksonomiske niveau, og vurdering er det højeste niveau. Man kan sige, at man bevæger sig fra det konkrete til det abstrakte, når man kommer højere op i modellens niveauer: Viden. Forståelse.
Hvad er forskellen på en redegørelse og en analyse?
Når du redegører fortæller du blot hvad der faktisk står i teksten. Ved en analyse fortæller hvad der står mellem linjerne. I en redegørelse, går du bare ind og stiller spørgsmål som hvad. I en analyse går du ind og stiller spørgsmål som hvorfor og hvordan.
Hvad er et redegørende spørgsmål?
Det redegørende niveau (redegørelse)
Du skal kigge på teorier, bilag og andet materiale, som er relevant for din opgave og beskrive det. I det redegørende afsnit vil du aldrig skulle skrive ”jeg” for eksempel. Det handler om at få præsenteret den viden, som din opgave bygger på.
Hvordan man skriver en redegørelse?
- Sæt dig ind i stoffet eller teksten.
- Udpeg de vigtigste pointer.
- Vurder, om nogle af pointerne kan puljes, fordi de dybest set udtrykker den samme hovedpointe.
- Sorter alle pointerne efter væsentlighed.
- Skriv redegørelsens første del om den vigtigste pointe.
Hvad er det analyserende niveau?
En central del af historiefaget er, at kunne analysere og tolke på de levn, som fortiden har efterladt os. Det er de kilder, som er blevet produceret i forskellige kontekster, og de kan være af meget forskellig art. Det kan være tekster, billeder, film, arkitektur og meget andet.
Hvordan starter et diskuterende spørgsmål?
På det redegørende niveau begynder dine spørgsmål ofte med hv-ord som hvad, hvem og hvornår. Mens du på det analytiske niveau kunne begynde med hvordan og endelig på det diskuterende/vurderende niveau kunne bruge hvorfor.
Hvilke ord bruger man i en diskussion?
- Derimod..
- Tværtimod…
- Men…
- Alligevel…
- På den anden side..
- Man skal også tænke på…
- Man kunne også hævde…
- Det er også noget, der taler for, at…
Hvad er forskellen på en problemstilling og en problemformulering?
En problemstilling skal grundlæggende forstås som det spørgsmål, man skal besvare i sin opgave. I de fleste typer opgaver skal en problemformulering besvares gennem en redegørelse for et fænomen, en analyse ud fra noget data og en diskussion af de fremfundne resultater.
Hvilke HV ord?
Et spørgeord er et ord, der bliver benyttet i forbindelse med spørgsmål. På dansk anvendes de såkaldte hv-ord der omfatter de spørgende stedord og de ord der kan betegnes spørgende biord eller biordsagtige spørgeord. Disse hv-ord inkluderer hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan.
Hvordan laver man en god problemformulering?
- hvad du har iagttaget inden for dit emne.
- at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
- hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
- at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvordan man laver en problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvad er en god problemformulering eksempel?
En problemformulering er en sproglig præcis beskrivelse af et fagligt problem, der skal undersøges. Problemformuleringen består typisk af en kort beskrivelse af problemet og et hovedspørgsmål, som besvares i opgaven. En god problemformulering fungerer som et styringsredskab under hele skriveprocessen.
Hvordan skriver man en god indledning?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvad er en god redegørelse?
Hvad er en redegørelse? En redegørelse er en loyal og præcis gengivelse af fx et tema, et emne, en teori, en problematik eller de synspunkter, der kommer til udtryk i en tekst. En redegørelse skal holdes i et neutralt og præcist sprog, uden at du skriver, hvad du mener om emnet, teorien, teksten eller måske skribenten.
Hvordan man skriver en diskussion?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.
Hvad er en problemstilling i historie?
En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.
Hvordan skriver man vurderende?
Når du skriver vurderende i Dansk, så handler det om at afgøre, om en tekst eller et medie har en god brug af sine virkemidler (argumentation, sprog, retorik, filmiske virkemidler m.v.) i forhold til at nå sin modtager og ofte overbevise eller på anden måde påvirke denne.
Hvad er fakta spørgsmål?
Faktaspørgsmål er spørgsmål, der spørger ind til hvem, hvad eller hvor. De er lukkede spørgsmål, hvor der som regel kun er ét rigtigt svar. Forklaringsspørgsmål spørger ind til hvordan og hvorfor. De er åbne spørgsmål, der spørger ind til en forklaring.