En sag oplyses navnlig ved at indhente oplysninger fra myndigheden selv, andre myndigheder og parten.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvilke typer oplysninger skal ikke sendes i partshøring?
En myndigheds pligt til at foretage partshøring gælder ikke, når den påtænkte afgørelse vil berøre en videre, ubestemt kreds af personer, virksomheder mv., eller hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder.
Hvad er sagsoplysning?
Betydning. Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Hvornår skal en sag i høring?
Forvaltningsloven indeholder ingen regler om, hvornår en partshøring skal iværksættes. Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering, herunder af den enkelte sags karakter og omfang. Det er dog givet, at parten skal have lejlighed til at udtale sig, inden der træffes afgørelse.
Hvad er afsløring?
Hvad skal sendes i høring?
- En oversigt over de relevante forhold.
- En redegørelse for, hvordan sagen/forslaget vurderes.
- Et forslag til løsning af sagen/forslaget.
- En frist for, hvornår man kan komme med bemærkninger.
- En beskrivelse af, hvordan man kan komme med bemærkninger.
- En beskrivelse af, hvordan man kan få aktindsigt i sagen.
Hvornår er en afgørelse ugyldig?
Hvis en afgørelse må anses for ugyldig, betyder det, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens indhold. En sagsbehandlingsfejl skal være væsentlig for at kunne medføre ugyldighed.
Hvilke oplysninger må kommunen indhente?
Uden samtykke: Kommunen kan indhente oplysninger om økonomiske forhold og ferieforhold fra offentlige myndigheder og a-kasser uden samtykke. visse oplysninger i forbindelse med sager om mellemkommunal refusion.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Når vi indhenter oplysninger fra en borger, kan vi ikke kræve, at borgeren skal komme med oplysninger i en bestemt form, f. eks. skemaer, medmindre dette udtrykkeligt er angivet i loven. Vi kan heller ikke kræve, at de oplysninger, vi beder om, forudsætter uddannelse, særlige sprogkundskaber eller lignende.
Hvornår er det en afgørelse?
En afgørelse er en retsakt (forvaltningsakt), dvs. en udtalelse, der går ud på at fastsætte, hvad der er eller skal være ret i et konkret tilfælde.
Hvad er almindelige oplysninger?
Almindelige personoplysninger kan være navn, adresse, fødselsdato, ansøgning, CV, et billede, familieforhold, bolig, bil eller andre private forhold. Det er oplysninger, du kan identificere med en særlig person. Det kan også være dine medarbejderes kontooplysninger.
Hvornår er oplysninger fortrolige?
En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse, f. eks. i en bekendtgørelse, er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. Det følger af straffelovens § 152, stk.
Hvad er oplysninger om strafbare forhold?
Oplysninger om strafbare forhold kan være en oplysning om, at en person har begået en bestemt lovovertrædelse, men det kan f. eks. også være en oplysning om, at en person har adresse i et fængsel.
Hvad kan man få aktindsigt i?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvornår er der krav om partshøring?
Hovedreglerne for partshøring er beskrevet i forvaltningsloven § 19. Der er visse krav til, hvornår partshøring skal finde sted: Parten skal ikke kunne antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger.
Kan kommunen se ens konto?
Når kommunen ser borgerens kontoudtog med indbetalinger, skal den afklare, om det er formue eller indtægt. Borgeren har pligt til at medvirke ved sagens behandling og skal svare på kommunens spørgsmål om, hvad overførslerne dækker over.
Hvad kan kommunen tjekke?
- Personlige oplysninger. Oplysninger om CPR, adresse, civilstand, statsborgerskab, børn m.m.
- Indkomst og skat. Indkomst, skattekort og årsopgørelse.
- Økonomiske ydelser. ...
- Betalinger og gæld. ...
- Sager. ...
- Serviceydelser og hjælpemidler. ...
- Aftaler og frister.
Hvad må en sagsbehandler spørge om?
- er det relevant for din sag?
- kan det sige noget om din arbejdsevne og dit funktionsniveau?
- og hvad skal oplysningen bruges til ifm. udvikling eller afklaring af din arbejdsevne?
Hvilke typer af oplysninger vurderer du er personoplysninger?
Personoplysninger omfatter alle oplysninger, der ikke er klassificeret som særlige kategorier af oplysninger (følsomme personoplysninger). Det kan for eksempel være identifikationsoplysninger som navn, adresse, alder og uddannelse. Det gælder også økonomiske forhold som skat og gæld.
Hvad er ikke personfølsomme oplysninger?
Ikke-følsomme personoplysninger er alle personoplysninger, som ikke hører under kategorien "følsomme personoplysninger". Ikke-følsomme personoplysninger er oplysninger om: Identifikationsoplysninger som navn, adresse, alder og uddannelse. Økonomiske forhold som skat og gæld.
Kan en kommune stoppe kontanthjælp?
Når en borger flytter fra kommunen og dermed får ny opholdskommune, ophører kommunens pligt til at udbetale kontanthjælp. Når kommunen finder ud af, at en borger er flyttet uden at give besked om det, kan fraflytningskommunen derfor stoppe kontanthjælpen.
Kan kommunen ændre en afgørelse?
Kommunen kan træffe en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse, hvis de forvaltningsretlige principper om tilbagekaldelse af gyldige afgørelser er opfyldt. Hvis kommunen gør dette, er der tale om en ny afgørelse, som kan påklages.
Er en afvisning en afgørelse?
Afvisning er det forhold, at en domstol pga. formelle mangler træffer afgørelse om, at den ikke kan indlade sig på at behandle en sag.
Hvad er en administrativ afgørelse?
Administrative afgørelser:
Afgørelser der træffes af administrative myndigheder. Rent antalsmæssigt er der tale om et stort område. Betydningen som retskilde varierer fra område til område.