Radio- og tv-nævnet er den myndighed, der behandler klager over reklamer, produktplacering og sponsorering af programmer i radio og fjernsyn og visse tv-lignende internettjenester. Slots- og Kulturstyrelsen er sekretariat for Radio- og tv-nævnet og forbereder nævnets arbejde.
Hvor kan man klage over teleselskab?
“Hvis du ikke er tilfreds med vores afgørelse, kan du klage til: Teleankenævnet, Axeltorv 6, 1 th, 1609 Kbh. V, telefon: 33 18 69 00, www.teleanke.dk. Hvis din klage vedrører en regning, sætter vi regningen i bero i fire uger fra dags dato.”
Hvor klager man over sin sagsbehandler?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvad koster en klagesag?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage.
Hvor lang tid har en kommune til at behandle en klage?
Afgørelsen falder
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Hvad sker der, når du klager over et tv- eller radioprogram
Hvor lang tid tager en klage?
Når klagen skal indgives til den myndighed, som har truffet afgørelsen skyldes det, at myndigheden skal have mulighed for at genvurdere sin afgørelse. Fastholdes afgørelsen, sendes sagen videre til Ankestyrelsen. En afgørelse skal som hovedregel genvurderes inden 4 uger efter, at klagen er modtaget.
Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?
Så vidt muligt inden for 8 uger. Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse. Det fremgår af retssikkerhedsbekendtgørelsen § 17, stk.
Hvornår har en klage opsættende virkning?
Hvad betyder opsættende virkning? Hvis en klage har opsættende virkning betyder det, at planen, tilladelsen eller dispensationen ikke kan udnyttes, og at påbud ikke skal efterkommes, før nævnet har truffet afgørelse i klagesagen.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvad koster klagegebyr?
Klagegebyret er i de fleste sager 1.200 kr. I visse sager om vurderinger af ejendomme er klagegebyret dog 600 kr. Det gælder fx vurderinger og omvurderinger pr. 1.
Hvem klager man til over kommunen?
Hvis du vil klage, skal du henvende dig det sted i kommunen, der behandler din sag, for at få problemet løst eller klage. Får du ikke svar, eller er du fortsat utilfreds, kan du klage til Borgerrådgiveren. Hvis du har fået noget på skrift, kan du finde kontaktoplysninger og klagevejledning i brevet eller e-mailen.
Hvordan skriver jeg en klage til kommunen?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad kan man bruge sin sagsbehandler til?
- Kontanthjælp.
- Uddannelseshjælp.
- Økonomisk støtte (f. eks. engangsydelse eller lån til indskud)
- Psykiske eller fysiske problemer.
- Funktionsnedsættelse – personer med psykisk eller fysisk handicap.
- Behandling af misbrug.
- Mentor ordning f. eks. for udsatte børn og unge.
Hvad kan man klage til ombudsmanden over?
Det kan man klage over
Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.
Hvor kan man klage over Telia?
Hvis du ønsker at klage som forbruger
eller [email protected] (bredbånd) med "klage" i emnefeltet eller ved at ringe på 80 40 40 30.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvordan sagsøger man kommunen?
Du sagsøger en person/virksomhed/kommune ved at udtage en stævning. Hvis det er en civil sag (en tvist – modsætning til straffesag), kan du selv sagsøge via min retssag. De fleste vælger dog at benytte sig af en advokat til hjælp med stævningne.
Hvordan starter jeg en klage?
Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over, og hvorfor. Du skal angive dit for- og efternavn. Derudover er der ingen krav til måden, du skriver på. Du kan bruge tjeklisten her, når du skriver klagen.
Hvilke tre elementer skal en klagevejledning oplyse?
6.2 Indholdet af klagevejledningen mv.
Klagevejledningen skal angive, hvilken myndighed der er klageinstans, og oplyse om fremgangsmåden ved indgivelse af klagen, herunder om eventuelle tidsfrister, og om klagen skal indsendes gennem den myndighed, der har truffet afgørelsen i første instans.
Kan man altid klage over en afgørelse?
Du har altid mulighed for at klage over afgørelser fra kommunen... Hvis du har fået en egentlig afgørelse fra kommunen, kan du klage over den. Det vil normalt være til Ankestyrelsen. Afgørelsen fra kommunen skal som udgangspunkt være skriftlig, indeholde en begrundelse og en klagevejledning.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.
Hvem kan klage over en lokalplan?
Du kan klage, hvis du er klageberettiget. Klageberettigede er enhver, der har en retlig interesse i afgørelsen samt landsdækkende foreninger, der har til formål at beskytte natur og miljø eller har væsentlige brugerinteresser i arealanvendelse, jf. planlovens § 59, stk.
Hvad kan kommunen hjælpe med?
Kommunen kan i særlige tilfælde yde hjælp til udsatte borgere, som ikke selv kan betale for visse udgifter. Det kan fx være hjælp til enkeltudgifter, medicin, syge- og tandbehandling, midlertidig huslejeudgifter til udsættelsestruede lejere og flytning.
Hvordan får man hjælp fra kommunen?
Du skal kontakte kommunen for at søge om hjemmehjælp. Det kan du gøre ved at ringe til visitationen i kommunen. Kommunen vurderer din individuelle og samlede situation og afgør på dette grundlag, hvor meget hjælp du kan få, og om du har brug for at få varig hjælp eller hjælp i en kortere periode.
Kan man få hjælp fra kommunen?
Er du i en vanskelig økonomisk situation, kan du søge kommunen om økonomisk tilskud til en række udgifter (hjælp i særlige tilfælde). Du kan fx søge om hjælp til: rimeligt begrundede enkeltudgifter, der er uforudsigelige, hvis du har været ude for ændringer i dine forhold.