I dag er e-Boks A/S et selvstændigt selskab, som er ejet ligeligt af Nets og PostNord.
Hvor kan jeg få hjælp til min e-Boks?
Digital Post-supporten hjælpe dig med at finde information om og bruge Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen. Du kan få hjælp via telefon, kontaktformular og skærmdeling (browserassist) på borger.dk.
Hvem ejer Digital Post?
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Hvornår udfases e-Boks?
november 2021, er blevet udsat til første kvartal af 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk som sædvanlig. Den nye løsning til Digital Post går først i drift i begyndelsen af det nye år, og ikke som forventet den 30. november 2021.
Hvad er forskellen på borger.dk og e-Boks?
Der er tre indgange til Digital Post: borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder. e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank. mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
Sådan får du automatisk besked om ny post i din e-boks
Hvem står bag e-Boks?
Det er e-Boks A/S, der står bag platformen e-Boks, og Netcompany er virksomheden bag mit.dk.
Kan man komme på e-Boks med MitID?
Log på Digital Post for første gang Når du har fået MitID, skal du logge på Digital Post for første gang. Det gør du enten på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks.dk eller mit.dk. 3. Få besked, når der er ny Digital Post Husk at indtaste dit eller fx din forælders mobilnummer og e-mailadresse.
Er der kommet ny e-Boks?
Fordelen er blandt andet, at det er et lukket system, så man undgår spam-mail og sikkerhedsproblemer. Men e-Boks er også et gammelt computersystem, og nu kommer efterfølgeren. I første kvartal af 2022 forventer Digitaliseringsstyrelsen, at der bliver tændt for det nye system – kaldet Digital Post.
Er e-Boks ude af drift 2023?
Nu er den nye offentlige Digital-Post løsning gået i luften. e-Boks løsningen vil forblive uændret og du vil derfor stadig kunne læse både privat og offentlig post i din e-Boks indbakke. Læs mere her.
Er der forskel på Digital Post og e-Boks?
e-Boks var før den offentlige løsning til digital post, men er nu afløst af Digital Post. Du kan dog fortsat vælge at få post fra det offentlig i din e-Boks. E-Boks anvendes også af mange private firmaer, banker og lignende. e-Boks er ejet af Nets og PostNord.
Hvem er dataansvarlig for Digital Post?
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for behandling af dine oplysninger i forbindelse med drift, vedligeholdelse og forvaltning af Digital Post, f. eks. personnumre, cvr-numre, e-mails og telefonnumre o. lign.
Hvad sker der med e-Boks?
e-Boks er her fortsat både i perioden op til den nye offentlige Digital Post-løsning lanceres og efter, hvor vi forventer at blive kommerciel visningsklient. Det betyder, at alle danskere vil kunne læse deres post i e-Boks både fra det offentlige og fra private virksomheder, som de gør det i dag.
Hvorfor virker min e-Boks ikke?
Problemet kan skyldes, at du ikke har den seneste version af e-Boks- eller Digital Post-appen. Det kan du gøre som borger: Opdater e-Boks-app eller Digital Post-app i Play Butik eller App Store. Læs brevene på e-Boks' hjemmeside på en PC.
Hvorfor kan jeg ikke logge på e-Boks med NemID?
Hvis du kan logge på din netbank med MitID men ikke på e-Boks, kan det skyldes, at du ikke har knyttet en offentlig signatur til dit MitID. Dette er et krav, hvis du ønsker at benytte dit MitID til andet end din bank.
Hvem er Rettighedsadministrator?
Som rettighedsadministrator har du mulighed for at se brugerens rettigheder til at danne segl, dvs. at personen kan underskrive på vegne af hele organisationen, hvis brugen af segl er tilvalgt af organisationsadministratoren. OBS! Brugen af segl er forskellig fra signering som privatperson eller erhvervsbruger.
Kan man skrive til e-Boks?
Du har mulighed for at skrive en ny sikker meddelelse til de fleste afsendere i e-Boks. Hvis afsenderen har gjort det muligt, vil de fremtræde på listen ved 'Skriv ny post'. Bemærk! Det er kun muligt at skrive ny post på vores hjemmeside, og ikke muligt i vores app.
Hvor sikker er e-Boks?
e-Boks er en sikker digital kanal, der til forskel fra en e-mail garanterer, at I overholder GDPR samt sikrer besparelser på 80 % af forsendelsesomkostningerne sammenlignet med fysisk post.
Hvor længe gemmes dokumenter i e-Boks?
Når du logger ind kommer du direkte til siden 'Hjem'. Her kan du se den nyeste post du har modtaget på din e-Boks inden for de sidste 90 dage.
Er E box lukket?
Om præcis en måned fratræder e-Boks fratræder endegyldigt som leverandør af det offentliges digitale post-leverandør. Klokken 17:00 fredag 18. marts slukkes der nemlig for e-Boks som leverandør af den offentlige løsning, hvorefter den allersidste del af overflytningsarbejdet til den nye løsning går i gang.
Kan man have MitID og være fritaget for Digital Post?
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du; ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage og læse post digitalt. er registreret som udrejst af Danmark.
Hvad koster det at sende til e-Boks?
også gemme din dåbsattest, din vielsesattest og andre vigtige personlige papirer. Hvad koster det at benytte e-Boks? E-Boks er en gratis service, som alle borgere i Danmark kan benytte.
Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge MitID?
Hvis du fx taster din PIN-kode forkert for mange gange, bliver din MitID app midlertidigt spærret i en kort periode. Du kan kontakte MitID Support eller Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til at åbne den igen.
Er NemID lukket?
NemID lukker endeligt d. 30. juni 2023. Private tjenester bestemmer selv, hvilke loginmuligheder de vil tilbyde deres kunder.
Hvorfor kan jeg ikke se min lønseddel på e-Boks?
eks. din lønseddel, uden at du har tilmeldt dig post fra afsenderen, skyldes det, at arbejdsgiveren har valgt at udsende posten digitalt og har indgået aftale med dig om dette ad anden vej. Aftalen kan fx være etableret som en del af din ansættelsesaftale, din netbankaftale eller lignende.
Hvordan kommer man ud af e-Boks?
- Vælg "Menu i øverste højre hjørne.
- Vælg Afmeld e-Boks.
- Klik på Bekræft.