Du kun kan blive fritaget fra at modtage digital post, hvis du opfylder mindst én af disse betingelser: Du ikke har adgang til en computer med internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. Du har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, der forhindrer dig i at modtage digital post.
Kan man slippe for Digital Post?
Hvem kan blive fritaget
du har en fysisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post. du har ikke adgang til computer, smartphone eller tablet i mit hjem eller opholdssted. du er registreret i CPR som udrejst af Danmark. du er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
Hvornår kan man blive fritaget for Digital Post?
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du: ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt. er registreret som udrejst af Danmark.
Hvor kan jeg se om jeg er fritaget for Digital Post?
Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. Klik på 'Menu'. Klik på 'Ophæv Fritagelse fra Digital Post'.
Hvor mange borgere er fritaget for Digital Post?
298.591 borgere er fritaget fra Digital Post fra det offentlige.
Fritagelse fra Digital Post via Ipad
Hvordan bliver man fritaget fra MitID?
Sådan bliver man fritaget
For at blive fritaget for Digital Post skal man møde personligt op på Borgerservice. Her får man en blanket, hvor man skriver under på, at man lever op til et af fritagelseskriterierne. Samtidig skal man vise legitimation.
Hvordan bliver man fritaget for e-Boks?
- Fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse: Det kan blandt andet være udviklingshæmmede eller demente personer.
- Ingen adgang til computer: Personer, der ikke har adgang til en computer i sit hjem eller på sit opholdssted. ...
- Udrejse: Du er registreret som udrejst af Danmark.
Er der forskel på Digital Post og e-Boks?
Digital Post og e-Boks er ikke det samme. Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-Boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser.
Hvornår lukker e-Boks ned?
Indtil den 21. marts 2022 modtog du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du havde valgt at være fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kom en digital postkasse mere på banen.
Hvem skal kunne modtage Digital Post?
Denne del af loven trådte i kraft 1. juli 2012. Loven omfatter alle borgere over 15 år, som har bopæl eller fast adresse i Danmark og alle virksomheder. Det betyder, at alle borgere og virksomheder, der ikke er fritaget og kan modtage Digital Post, vil modtage deres post fra det offentlige digitalt.
Kan man klare sig uden MitID?
Selvom borgere nu kan blive fritaget for digital post, kan det stadig være svært at klare sig uden NemID eller MitID. Egentlig ville jeg have jublet, da Folketinget vedtog en lov, der skulle gøre livet mere enkelt for borgere, der er fritaget for digital post.
Kan man frasige sig MitID?
Hvordan bliver du fritaget? Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du; ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted.
Kan jeg undvære MitID?
Der er intet lovkrav om, at man skal have MitID.
Kan man have NemID når man er fritaget for Digital Post?
Det vil sige, at fritagelsen gælder for altid, med mindre du selv ønsker at modtage Digital Post. Du kan til enhver tid selv ophæve en din fritagelse, hvis du ønsker at være tilmeldt Digital Post igen. Du kan derfor godt have NemID, selv om du er fritaget for Digital Post.”
Kan man melde sig ud af e-Boks?
Afmelding af e-Boks
1. Log ind på din e-Boks med MitID. 2. Klik på 'Menu' i toppen af skærmen og vælg 'Afmeld e-Boks' under 'Indstillinger'.
Hvad koster det at sende Digital Post?
I gennemsnit regner den offentlige sektor med, at en digital post-meddelelse koster en krone. Den pris ryger nu ned på et gennemsnit på 30 øre, når der skal sendes digital post ud til de 4,3 millioner tilmeldte danskere, og de hundredtusindvis af virksomheder, som er forpligtede til at modtage digital post.
Kan man beholde e-Boks?
Du kan fortsat bruge e-Boks, selvom der nu kommer en ny post-løsning. I dag får du - ligsom alle andre danskere over 15 år - en ny offentlig, digital postløsning.
Er mit.dk og e-Boks det samme?
Mit.dk er ikke det samme som NgDP. Mit.dk er en selvstændig digital postkasse, ligesom e-Boks. De to digitale postkasser vil begge kunne vise post fra det offentlige, såfremt der er indgået en aftale med Digitaliseringsstyrelsen om at blive visningsklient, hvilket e-Boks er blevet. Det gør mit.dk ikke.
Hvorfor mit.dk i stedet for e-Boks?
Postkassen til digital post e-Boks er blevet brugt af millioner af borgere i Danmark til blandt andet at kommunikere med det offentlige. E-Boks er dog et gammelt system, og derfor har Danmark nu fået den nye digitale postkasse kaldet mit.dk. Den nye platform gik i luften 21.
Hvorfor både e-Boks og Digital Post?
Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger. Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den.
Hvorfor kan jeg ikke se Digital Post fra det offentlige?
Problemet kan skyldes, at du ikke har den seneste version af e-Boks- eller Digital Post-appen. Det kan du gøre som borger: Opdater e-Boks-app eller Digital Post-app i Play Butik eller App Store. Læs brevene på e-Boks' hjemmeside på en PC.
Hvor længe gemmes dokumenter i e-Boks?
Når du logger ind kommer du direkte til siden 'Hjem'. Her kan du se den nyeste post du har modtaget på din e-Boks inden for de sidste 90 dage.
Hvorfor kan man ikke gå på e-Boks?
Hvis du oplever udfordringer med at logge ind på e-Boks app, kan det hjælpe at slette ens bruger og oprette den igen. Hvis det ikke virker skal man lave en komplet nulstilling af ens app samt mobiladgang.
Kan andre få adgang til min e-Boks?
Hvis du har NemID, kan du selv give læseadgang til en anden person via borger.dk eller e-boks.dk. Det kræver, at du har den anden persons CPR-nummer. Du kan give læseadgang på denne måde: 1 Log ind på www.borger.dk med dit NemID.
Kan jeg logge på netbank uden MitID?
Siden 31. oktober 2022 har du ikke kunnet bruge NemID til at logge på netbank og til at godkende betalinger på nettet. I stedet skal du bruge MitID eller andre metoder.