Hvem har bevisbyrden ved reklamation?

Er der givet en garanti på varen eller på den del, du klager over, er det altid garantigiver, der skal bevise, at det, du klager over, ikke er dækket af garantien. I den situation skal du kun bevise, at der er noget galt med varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvem skal bevise hvad ved reklamation?

Forhandleren skal rette fejlen i det første år

I dansk ret gælder et princip om, at det er den, der påstår noget, der skal bevise dette. Efter dette princip, ville det således altid være dig som forbruger, der skulle bevise, at det er sælgeren der ansvarlig, når din vare går i stykker.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad siger købeloven om reklamation?

Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvordan fungerer reklamationsretten?

Reklamationsret er en rettighed

Retten til reklamere over fejl, som sælgeren er ansvarlig for (mangler), er for forbrugere en beskyttet ret, som sælgeren ikke kan aftale sig ud af. Sælgeren kan derfor ikke indskrænke din ret til at reklamere, men kan godt give dig bedre rettigheder fx ved at tilbyde dig en garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvem skal betale fragt ved reklamation?

Kunden har krav på at få alle sine penge tilbage, når han eller hun fortryder et køb. Det gælder den fragt, kunden har betalt i forbindelse med leveringen af varen (jf. Forbrugeraftalelovens § 22).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emaerket.dk

Køberet: Reklamation



Kan man få pengene tilbage ved reklamation?

Hvis du har brugt dine sko rigtig meget, og sliddet ikke skyldes mangler, kan du ikke reklamere over sliddet. Er sålerne på dine sko imidlertid slidt helt ned efter få ganges almindelig brug gælder din reklamationsret. ”Du kan kun få pengene tilbage, hvis producenten vil betale.” Forkert!

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Er garanti og reklamation det samme?

Er reklamationsret og garanti det samme? Nej, det er ikke det samme. Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad går formodningsreglen ved reklamation ud på?

Når du reklamerer over en fejl på en vare, f. eks. en bil, så gælder formodningsreglen. Det vil sige, at det i den første periode efter købet er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at fejlen ikke var til stede eller under udvikling, da du købte varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Kan man reklamere uden kvittering?

Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning

Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor længe har du reklamationsret i forbindelse med en reparation?

Du skal selv betale reparationen, hvis den to-årige reklamationsret på en vare er udløbet. Du skal også selv betale, hvis fejlen ikke er dækket af købeloven. Det kan være en god idé at indhente tilbud fra flere reparatører. Der er ingen regler for, hvor mange tilbud du må indhente.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man fraskrive sig reklamationsret?

Købelovens reklamationsret gælder altid i forbrugerkøb. Når du sælger en vare til en forbruger, er du ansvarlig, hvis det viser sig, at varen har en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Du kan ikke fraskrive dig ansvaret ved at aftale med din kunde, at varen fx er ”købt som beset”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad skriver man i en reklamation?

Det første, du skal gøre er at klage til sælgeren, og informere om hvilke fejl der er ved varen, samt hvad du kræver. Det kan fx være reparation, ombytning, afslag i prisen, ophævelse af købet og dine penge tilbage eller erstatning. Det er altid en rigtig god ide at reklamere skriftligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad betyder det at køber skal reklamere Hvis en vare lider af en mangel?

Hvis varen lider af mangler, kan køber hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen. Ved genuskøb kan køber også kræve omlevering. Det gælder fx fabriksnye køleskabe og biler mv. Dog kan køber som udgangspunkt ikke hæve købet, hvis manglen er uvæsentlig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?

Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Hvad er et garantibevis?

Garantbeviser udgør en del af sparekassens garantkapital, der er en del af kernekapitalen. Som garant i sparekassen kan du opnå attraktive fordele, og du har mulighed for at få medbestemmelse i sparekassen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på spard.dk

Hvor mange gange må man reparere en vare?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan butikker nægte at give penge tilbage?

I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad må man ikke reklamere for?

De strengere regler betyder, at det ikke er lovligt gennem en reklame, hverken direkte eller indirekte, at opfordre til vold, hensynsløs adfærd, indtagelse af alkohol eller andre rusmidler. Du må som erhvervsdrivende heller ikke spille på følelser som frygt og overtro, når du promoverer dine produkter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Kan man få penge tilbage uden kvittering?

Fortryder du købet, skal du bevise, hvor og hvornår du har købt varen, hvad den har kostet, og at du er blevet lovet en ret til at bytte eller returnere varen. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har fortrydelsesret, hvis det ikke allerede står der.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti på kommissionssalg?

Ved kommissionssalg handler du med forhandleren, der har bilen i kommission for bilens ejer. Det er forhandleren (kommissionæren), der er den ansvarlige sælger. Du køber med andre ord bilen af forhandleren, som du også efterfølgende kan reklamere til, og du har to års reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad dækker Forhandler garanti?

Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler

Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på tjekbil.dk

Hvad er forskellen mellem den relative og den absolutte reklamationsfrist?

Den relative reklamationsfrist betyder, hvor hurtigt vi skal reklamere, efter vi har opdaget manglen. Den absolutte reklamationsfrist angiver, hvor lang tid efter vi har købt hesten, vi kan gøre mangler gældende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på paragrafadvokaterne.dk

Er der altid 2 års garanti?

Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

Er der 2 års garanti på elektronik?

Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvilke regler gælder hvis en kunde vil reklamere over en vare der er købt i Ikea?

I Danmark har kunder, ifølge Købeloven, 2 års reklamationsret, men hos IKEA har vi valgt at give vores kunder hele 5 års reklamationsret på vores produkter. Det betyder, at du kan reklamere op til 5 år efter købs- eller leveringsdatoen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ikea.com