Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Hvem vælger en arbejdsmiljørepræsentant?
Det er arbejdsgiveren, der er ansvarlig for, at der bliver afholdt valg af arbejdsmiljørepræsentanter, men arbejdsgiveren har i øvrigt ikke noget at gøre med selve valghandlingen.
Hvem kan vælges til AMO?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvordan vælges en amr?
Sådan foregår valget
Som en skriftlig afstemning, hvor alle har mulighed for at aflevere deres stemme inden for en given periode. Som et opslag på tavlen, hvor det meddeles, at en given medarbejder vil acceptere at blive valgt, men hvor der er mulighed for at komme med modkandidat.
Er der krav om uddannelse hvis man vælges til arbejdsmiljørepræsentant?
Som arbejdsmiljørepræsentant skal du have den såkaldte arbejdsmiljøuddannelse. Det er et lovkrav. Du skal gennemføre 3 dages obligatorisk arbejdsmiljøgrunduddannelse indenfor 3 måneder efter du er blevet valgt.
Sundheds- og sikkerhedsrepræsentanter OHSAct
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Er man AMR for sin leder?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvor lang tid er man valgt som arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentantens virke er bestemt i Lov om Arbejdsmiljø. I virksomheder med 10-34 ansatte, skal der vælges AMR for 2 år af gangen. Arbejdsmiljørepræsentanten skal være fra medarbejdersiden og kan ikke have lederansvar.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvornår kan man blive valgt som AMR?
Det er arbejdsgivers ansvar at valg til AMR afholdes hvert andet år. Det er arbejdsgivers ansvar, at der en velfungerende arbejdsmiljøorganisation, dvs. arbejdsgiver skal sørge for, at der afholdes valg hvert andet år, men derudover skal arbejdsgiver ikke blande sig i valget.
Hvad skal en AMR lave?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?
Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant
Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.
Kan man trække sig som arbejdsmiljørepræsentant?
En ansat kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant, uanset om den pågældende er medlem af en faglig organisation eller ej. Samme person kan varetage hvervet som arbejdsmiljørepræsentant og som tillidsrepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke “væltes” af kollegerne. De to valg skal foregå hver for sig.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Kan en AMR væltes?
Samme person kan varetage hvervet som arbejdsmiljørepræsentant og som tillidsrepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke “væltes” af kollegerne.
Hvem vælger tr?
Valg af tillidsrepræsentant på en privat arbejdsplads kræver som udgangspunkt, at der er indgået en kollektiv aftale mellem arbejdsgiver og medarbejderne på arbejdspladsen eller en faglig organisation. Ofte fremgår det af den indgåede kollektive aftale, at der kan vælges en tillidsrepræsentant.
Er AMR beskyttet?
En arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af sine vilkår på samme måde som en tillidsrepræsentant inden for samme eller tilsvarende faglige område.
Kan man sige op som AMR?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.
Hvor længe er tr beskyttet?
Du har krav på et længere opsigelsesvarsel end dine kolleger
Som tillidsvalgt har du krav på et opsigelsesvarsel på op til 3 måneder? udover dit normale opsigelsesvarsel. Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad koster en uberettiget fyring?
Funktionærloven giver mulighed for en godtgørelse på op til halvdelen af dit opsigelsesvarsel, hvis du er under 30 år. Er du over 30 år, kan godtgørelsen udgøre op til 3 måneders løn. Har du været ansat i mindst 10 eller 15 år, kan godtgørelsen henholdsvist udgøre op til 4 eller 6 måneders løn.