Øverst på listen over de bilmærker, der oftest får skader, finder man tyske BMW. Således ligger BMW i top med 181 skader pr. 1000 biler efterfulgt af Tesla, Mercedes og Audi med henholdsvis 179, 161 og 160 skader pr. 1000 biler.
Hvem laver flest ulykker i trafikken?
I rapporten ”Kønsforskelle i trafikulykker” fra Vejdirektoratet udgivet i 2015 viser opgørelsen over antal involverede i trafikulykker, at mænd langt oftere er involveret i ulykker, også når der tages højde for, at mænd kører flere kilometer. Rapporten viser, at 66 pct. af trafikulykkerne havde mænd involveret.
Hvilke biler får flest skader?
BMW ligger højest med 181 skader per 1.000 biler. Derefter kommer Tesla med 179 skader per 1.000 biler. I resten af topti følger Mercedes (161), Audi (160), Jaguar (139), Mini (132), Porsche (132), Mazda (121), Honda (127) og Volvo (124).
Hvem er dårligst til at køre bil?
Gruppen af de dårlige bilister er generelt dem, der har høj selvtillid og tiltro til egne evner bag et rat. Det gør sig ofte gældende for unge mænd, at de har en overdreven tro på deres egne køreevner, viser et nyt studie, som blandt andet Laila Marianne Martinussen står bag.
Hvilket køn laver flest bilulykker?
I to ud af tre ulykker, hvor en person er kommet til skade på de danske veje, er en mand involveret i ulykken. Det vil sige, at dobbelt så mange mænd kommer ud for en trafikulykke, selvom de kun færdes en smule mere i trafikken end kvinder. Det viser en undersøgelse fra Vejdirektoratet.
Får en FLASKE i hovedet i byen.. (Hentet i Ambulance)
Hvilken aldersgruppe kommer mest til skade i trafikken?
Selvom de yngste skolebørn er de mest uerfarne i trafikken, så stiger risikoen for trafikulykker, jo ældre børnene bliver. Særligt de 13-16-årige kommer ofte alvorligt til skade, viser tal fra Vejdirektoratet.
Hvilket land har flest trafikdræbte?
Ser man på trafikdrab, ligger Thailand således helt i toppen sammen med en stribe afrikanske lande, Venezuela og Saudi Arabien. WHOs tal fra 2018 viser, at der var 32,7 trafikdrab i Thailand per 100.000 indbyggere, mens tallet i de fleste asiatiske nabolande lå på omkring 20. I Danmark er tallet 4.
Hvornår er man for gammel til at køre bil?
Efter de nye regler fra den 1. juli i år kan du blive ved med at køre bil, også efter, at du er blevet 75 år, indtil du selv er klar over, at den ikke går mere. Det kan også være din læge, der siger stop. Det kan være politiet eller en motorsagkyndig.
Hvilken aldersgruppe kører mest bil?
Dem der kører klart mest i bil, er mellemgruppen mellem 30 og 59 år. De 30-59 årige har også generelt for alle transportmidler det største transport- behov, men forskellen til de andre aldersgrupper er mere markant specifikt for transport i bil.
Hvem kører mest mænd eller kvinder?
Det samlede transportarbejde for alle transportmidler viser, at mænd kører 35 % læn- gere end kvinder. Mænd cykler flere kilometer end kvinder, men hvis der ses på antallet af ture per dag, så er det kvinder- ne der cykler mest.
Hvilket bilmærke har færrest reparationer?
Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på, hvor ofte de enkelte bilmærker må en tur forbi bilmekanikeren. Toyota indtager en førsteplads med kun 2,47 reparationer per 100 indregistrerede køretøjer i Danmark.
Hvilken bil er mest fejlfri?
- Porsche 911.
- Suzuki Vitara.
- VW Golf Sportsvan.
- Mercedes-Benz B-Klasse.
- Porsche Cayenne.
Hvem laver de bedste biler?
Vinderen er den samme som sidste år
Undersøgelsen spørger ind til seks parametre: Kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. Bedst klarer Volkswagen sig med en score på 29. På andenpladsen ligger Mercedes-Benz med en score på 24,7 efterfulgt af Volvo, der scorer 24,1.
Hvad er chancen for at dø i et biluheld?
Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/ vil ulykken være dødelig i 60 % af tilfældene. Risikoen stiger til 80 % ved 90 km/t. Hvis to bilister kører ind i hinanden med 80 km/t, vil ulykken i 30 % af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 % ved en hastighed på 90 km/t.
Hvilket år døde flest danskere i trafikken?
I 1971 døde 1.213 mennesker i den danske trafik. Og omkring 27.000 blev kvæstet på vejene, viser politiets rapporter. Flere end tre døde og 74 tilskadekomne.
Hvor mange dør i trafikuheld?
Seneste nyhed om Færdselsuheld
I 2022 blev 2.917 dræbte og tilskadekomne registreret af politiet. Det er en lille stigning i forhold til 2021, hvor politiet registrerede 2.737 dræbte og tilskadekomne.
Hvor langt kører en gennemsnitlig dansker?
I gennemsnit transporterer danskerne sig samlet 42,5 kilometer til og fra arbejde, viser ny analyse.
Hvor mange procent af danskere har bil?
Her gælder en række karakteristika: Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil. 85 procent af familierne med bil bor i parcelhus. Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.
Hvor langt kører en dansker i gennemsnit om året?
Hver dansker over 10 år transporterer sig i gennemsnit knap 15.000 kilometer om året. Ca. halvdelen af transporten foregår i bil, seks procent med bus, otte procent med tog, tre procent på cykel eller knallert og en procent i gang (se figur side 6). Vi bevæger os mere og mere omkring.
Hvornår er synet for dårligt til at køre bil?
Ifølge færdselsloven må man ikke køre bil, hvis man har en synsstyrke under 0,5.
Kan man køre bil med demens?
Det er vigtigt allerede tidligt i forløbet at afklare, hvornår det ikke længere er forsvarligt at køre bil. Ved moderat til svær demens bør man helt ophøre med at køre bil. Det er udstedelsesdatoen og ikke din fødselsdato eller din ansøgningsdato, som er afgørende for, hvor længe dit køre kort er gyldigt.
Kan et kørekort blive for gammelt?
Kørekort af EF- eller EU-modellen, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet. Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.
Hvor mange dør i bilulykker hvert år i Danmark?
25.000 lettere tilskadekomne, som registreres i Landspatientregistret (gennemsnit 2016-2018). De nyeste og foreløbige ulykkestal fra Vejdirektoratet viser, at i 2023 blev 155 personer dræbt i trafikken og omkring 2.700 kom til skade.
Hvor sker de fleste trafikulykker?
Landzoner er de farligste
Hovedparten af dødsulykkerne sker i landområderne, fordi hastigheden her er højere, så når ulykken rammer, har den ofte fatale konsekvenser. Ifølge Vejdirektoratet skete 116 ud af 164 dødsulykker i 2018 i landzone. 2/3 af dem, der blev dræbt eller kom til skade i landzonerne, var bilister.
Hvor mange bliver dræbt i trafikken i Italien?
I det første halvår af 2023 blev der ifølge Aci-Istat, der er et samarbejde mellem det italienske statistikkontor og landets interesseorganisation for bilister, i gennemsnit registreret 437 trafikulykker om dagen i Italien. I samme periode blev i gennemsnit 7,6 personer hver dag dræbt i trafikken.