Hvem skal betale for de ødelagte varer?

Det er sælgers ansvar, hvis varen forsvinder eller bliver skadet, før du får den leveret. Sker det efter leveringen, skal sælger kun betale, hvis det er hans skyld. Forsvinder varen, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvem skal betale fragt for defekt vare?

Hvem skal betale returforsendelsen, hvis jeg klager over en vare købt på nettet? Sælgeren skal betale returfragten, hvis du reklamerer over en vare, du har købt på nettet. Vil du ikke lægge penge for transporten ud, kan du bede sælgeren om en returkuvert eller returlabel.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvis en vare går i stykker?

Du har to års reklamationsret

Går en vare i stykker mindre end to år efter købet, kan du klage til butikken. Det samme gælder, hvis du opdager, at varen mangler funktioner eller er udstyret anderledes, end du blev lovet eller havde grund til at forvente ved købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på jyllands-posten.dk

Hvem skal betale tilbagesendelse omkostningerne?

Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emaerket.dk

Hvornår gælder købeloven ikke?

Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvem skal betale for skattelettelsen til de rigeste boligejere?



Hvor lang tid må et produkt være til reparation?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår har man krav på en ny vare?

Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan en butik nægte at give penge tilbage?

I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Kan jeg forlange mine penge tilbage?

Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage. Du kan som udgangspunkt selv vælge, om du ønsker ombytning, reparation eller pengene tilbage. Butikken kan dog undgå at give pengene tilbage ved at tilbyde en reparation eller ombytning af varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?

Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad? Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der reklamationsret på reparationer?

I lovgivningen er der heller ikke fastsat en bestemt tid for, hvor længe en reparation skal holde. Nogle reparatører yder en garanti eller tilbyder reklamationsret i en bestemt periode fx i et år. Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor lang garanti er der på en vare?

Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

Hvilke varer er omfattet af købeloven?

Købeloven gælder både ved forbrugerkøb (B2C) og ved handelskøb (B2B). Loven fastsætter sælgerens og kundens forpligtigelser i forbindelse med et køb, og hvad konsekvenserne er, hvis forpligtigelserne ikke overholdes. Vær opmærksom på, at der gælder andre regler, når du sælger tjenesteydelser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvornår skal kunden have fragten tilbage?

Det korte svar er, at kunden skal betale returfragten, når varen bliver returneret til sælgeren, fordi den ikke er hentet i pakkeboksen. Det er dog en forudsætning, at kunden har givet en ”utvetydig erklæring” om fortrydelse og, at kunden er oplyst om, at han eller hun skal betale returfragten ved fortrydelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvad gør man hvis man ikke får sine penge retur?

Du kan gøre indsigelse, hvis du har betalt varen/ydelsen med Dankort og du har udnyttet din fortrydelsesret. Enten ved at du har nægtet at modtage varen eller undladt at afhente den og informeret sælger herom, og ikke har modtaget pengene retur 30 dage efter, at varen er returneret eller kreditnota er modtaget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på media.sparnord.dk

Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår gælder 14 dages fortrydelsesret ikke?

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber varer på nettet. Der er dog enkelte undtagelser, fx ved levering af mad og drikke eller billetter til et kulturarrangement på en bestemt dato.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrugerombudsmanden.dk

Kan man reklamere uden kvittering?

Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning

Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Er der forskel på bytteret og returret?

Når man bytter en vare betyder det at kunden kan bytte varen til en anden vare i butikken. Returret betyder at kunden kan få pengene tilbage for varen i butikken. Giver en butik returret eller bytteret, er butikken forpligtet til at bytte varen eller give pengene retur inden for fristens udløb.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kroneadvokater.dk

Hvornår har man ikke fortrydelsesret?

Som sælger har du ikke fortrydelsesret og er ved underskrift af købsaftalen derfor bundet til handlen – dog med undtagelse af, hvis du har fået indskrevet et forbehold i købsaftalen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danbolig.dk

Kan man returnere en vare uden kvittering?

Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på samvirke.dk

Hvornår er der tale om et forbrugerkøb?

Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvad er en mangel købeloven?

Efter Købelovens § 76, stk. 1 foreligger der en mangel ved salgsgenstanden, hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af salgsgenstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på denstoredanske.lex.dk

Hvem har bevisbyrden ved reklamation?

Det grundlæggende princip i dansk ret er, at bevisbyrden ligger hos den person, der ønsker at gøre et krav gældende. Altså skal du som forbruger som udgangspunkt bevise, at produktet allerede var mangelfuldt på købstidspunktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk