Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.
Hvem skal betale fragt ved returnering?
Sender du en vare retur til en webshop, fordi du har fortrudt dit køb, skal du selv betale returfragten – men kun hvis virksomheden har oplyst det på forhånd. Når du sender varen, skal du altid sørge for at få dokumentation for, at varen er sendt – for eksempel en kvittering fra posthuset eller fragtmanden.
Hvem skal betale fragt?
Sælgeren skal betale returfragten, hvis du reklamerer over en vare, du har købt på nettet. Vil du ikke lægge penge for transporten ud, kan du bede sælgeren om en returkuvert eller returlabel. Handler du online, skal du huske, at der er forskel på, om du reklamerer over en vare, eller om du bruger din fortrydelsesret.
Hvad er reglerne for reklamation?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen. Har du brugt din reklamationsret og fået repareret en fejl på varen, træder reglerne for forældelse i kraft.
Hvis en vare går i stykker?
Du har to års reklamationsret
Går en vare i stykker mindre end to år efter købet, kan du klage til butikken. Det samme gælder, hvis du opdager, at varen mangler funktioner eller er udstyret anderledes, end du blev lovet eller havde grund til at forvente ved købet.
Hvad skal man betale i told?
Hvem betaler fragten ved reklamation?
Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.
Kan man få penge tilbage for defekt vare?
Er der fejl ved din vare, skal du klage til sælgeren og ikke producenten. Sælgeren kan ikke komme uden om sit ansvar ved at henvise til producenten. Du har krav på at få det fulde beløb tilbage, som du betalte ved købet. Det gælder også, selv om du har brugt varen, eller den i mellemtiden er faldet i pris.
Hvornår har man krav på en ny vare?
Reklamationsret betyder grundlæggende, at du som kunde har ret til at klage, hvis der er en fejl eller mangel ved varen. Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage.
Hvor lang tid må en reparation vare?
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men du kan i nogle tilfælde have ret til at bruge længere tid. Mens en ombytning til en ny vare typisk vil kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem, vil en reparation som regel tage lidt længere tid.
Er der reklamationsret på reparationer?
I lovgivningen er der heller ikke fastsat en bestemt tid for, hvor længe en reparation skal holde. Nogle reparatører yder en garanti eller tilbyder reklamationsret i en bestemt periode fx i et år. Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Reklamationsret er en rettighed
Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Kan man reklamere uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Kan man bytte en vare uden bon?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Hvor mange gange må man reparere en vare?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Hvad er rimelig tid reklamation?
Klage inden for rimelig tid
Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.
Hvor gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Hvad gør du hvis du opdager en fejl ved en vare du har købt i Ikea?
Hvis du ønsker at reklamere over et produkt, så kan du besøge Retur & Reklamationsafdelingen i et af vores varehuse eller kontakte vores Kundesupport. I Danmark har kunder, ifølge Købeloven, 2 års reklamationsret, men hos IKEA har vi valgt at give vores kunder hele 5 års reklamationsret på vores produkter.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Er der givet en garanti på varen eller på den del, du klager over, er det altid garantigiver, der skal bevise, at det, du klager over, ikke er dækket af garantien. I den situation skal du kun bevise, at der er noget galt med varen.
Hvad er rettidig reklamation?
Ved forbrugerkøb gælder der særlige bestemmelser omkring reklamation. Her skal der reklameres ”inden rimelig tid” efter køber har opdaget manglen, med den ekstra tilføjelse, at hvis køber reklamerer indenfor 2 måneder efter manglen er opdaget, er reklamationen altid rettidig.
Kan man fraskrive sig garanti?
Endelig er det vigtigt at understrege, at du aldrig kan fraskrive dig reklamationsretten. Heller ikke selvom bilforhandleren får dig til at skrive under på det. Sådan en aftale er nemlig ugyldig.
Er der reklamationsret ved privat handel?
Når du som privatperson handler i en butik, er dit køb et forbrugerkøb, og du er beskyttet af nogle særlige regler i købeloven. Disse regler sikrer eksempelvis, at du altid har to års reklamationsret. Reglerne hjælper også med at fastslå, hvornår en vare kan kaldes mangelfuld, og hvad du så har ret til.
Hvordan klager man over et firma?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal din billet have kostet over 1.110 kroner. Har du købt flere billetter på én gang, skal de tilsammen have kostet over 1.110 kroner.