De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er akkomodativ læring?
Akkomodativ læring
Når noget knyttes til noget allerede kendt - tilføjende læring. Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer.
Hvad er Læringstrekanten?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvad siger Knud Illeris om læring?
Illeris definerer læring som enhver proces, der medfører psykiske ændringer af forholdsvis varig karakter, som ikke skyldes biologisk-genetiske forhold som modning eller aldring (s. 17). Læring er således mere eller mindre sammenfaldende med (psykisk) udvikling, socialisering og kvalificering.
Hvordan opstår læring?
Mennesket er i meget høj grad et socialt menneske, og læring sker enten direkte eller indirekte i samspil med andre mennesker. Læringen betragtes som et centralt element i samspillet mellem det enkelte individ og omgivelserne. ”Læring er en social proces, der foregår i samspil med andre.”
Hvilken type elev er du? QUIZ
Hvad er de 4 læringsstile?
De fire positioner på læringscirklen, fire måder at lære på, svarer til Honey og Mumfords begreb 'læringsstile'. De navngiver dem aktivist (opleve), reflektor (tænke over), teoretiker (skaffe viden) og pragmatiker (prøve af). Honey og Mumford siger, at de fleste foretrækker en eller to stile.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig.
Hvad er didaktisk læring?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Hvad er social læring?
Mennesker er sociale væsner og vi lærer om verden gennem sociale samspil og sanseoplevelser. Social læring handler om, at træne de færdigheder som vi er dybt afhængige af, i forhold til at blive forstået, forstå andre og danne relationer.
Hvad er signifikant læring?
Ved signifikant læring omstruktureres et større antal skemaer samtidig, sådan som vi kender det fra de klassiske kognitive teorier, men signifikant læring indebærer også ændringer i selvets organisation, adfærd, holdninger og personlighed.
Hvad er tegn på læring?
Hvad er tegn på læring? Tegn på læring er de synlige udtryk for læring som I forventer at kunne se blandt børnene. Tegn på læring gør læringsmålene konkrete. I skal se efter tegnene når I vil vurdere om de metoder og aktiviteter I har arbejdet med, har ført til den ønskede læring og udvikling hos børnene.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvorfor er læring vigtig?
Livslang læring er en mentalitet, der skal sikre et større og bedre arbejdsudbud, hvor medarbejderne hele tiden har mulighed for at opkvalificere deres kompetencer og giver plads til nysgerrighed og innovation. Behovet for nye kompetencer er nemlig ikke statisk. Det ændrer sig hele tiden.
Hvad betyder kumulativ læring?
Kumulativ læring omhandler det stadie eller situationer, hvor den enkelte ikke har i forvejen eksisterende skemaer, som den nye læring kan tilknyttes. Dette er typiske det, man ser ved små børn, hvor al læring forekommer som relativt ny.
Hvad betyder assimilation og akkomodation?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvad er Piagets kognitive læringsteori?
Den kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem assimilation og akkomodation. Piagets kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem de to mekanismer assimilation og akkomodation.
Hvad er kooperativ læring?
Cooperative Learning er virkeliggørelsen af den social-konstruktivistiske læringstænkning. Det består af konkrete, lettilgængelige strategier, som alle lærere kan anvende. Strukturerne er redskaber for resten af livet, som sikrer, at du kan skabe effektiv læring og trivsel i ethvert klasseværelse.
Hvad er uformel læring?
De to læringsformer, som børn og unge møder i skole og til spejder kaldes for formel og uformel læring. I skolen hersker den formelle læring, hvor læreren har svaret på, hvad der skal læres, og elevernes læring testes efterfølgende.
Hvad er læringsstrategier?
Læringsstrategier er processer, teknikker eller procedurer, som eleven anvender, når noget nyt skal læres og opgaver skal løses. En læringsstrategi er viden om, hvilke fremgangsmåder, der kræves for at løse forskellige opgaver.
Hvad er projektbaseret læring?
Projektbaseret læring er en kreativ og dynamisk tilgang til undervisning, hvor eleverne dykker ned i spændende emner gennem praktiske projekter og opgaver. Det er en metode, der ikke kun fremmer dyb forståelse, men også udvikler vigtige kompetencer som problemløsning, samarbejde og kritisk tænkning.
Hvad er Etnodidaktik?
Etnodidaktik (didaktik baseret på hverdagserfaring) Udfordringsdidaktik (didaktik baseret på aktuelle og relevante samfundsproblemer) Eksistensdidaktik (didaktik baseret på menneskets grundlæggende vilkår)
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad er forskellen på Piaget og Vygotsky?
Hvor Piaget havde et individbaseret syn på læring og udvikling, var Vygotsky optaget af det sociale og kulturelle perspektiv.
Hvad går Vygotskys teori ud på?
Psykologen Lev Semyonovic Vygotsky er kendt for sin teori om nærmeste udviklingszone. Den går ud på, at du befinder dig i zoner, når du arbejder, og når du skal flytte dig fra en zone til en ny zone, altså udvikle dig, skal det ske ved interaktion med fx læreren.
Hvad er leg teori?
Ifølge Piaget (1962) er leg sammen med imitation grundlæggende for den kognitive udvikling. Ifølge Piaget (1962) er leg sammen med imitation grundlæggende for den kognitive udvikling. Mens imitation hovedsagelig forstås som en ren akkommodationsproces, forklarer Piaget leg som mere ren assimilation.