Som tillidsrepræsentant har du forskellige roller i forskellige situationer. Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer.
Hvad beskæftiger en tillidsrepræsentant sig med?
Tillidsrepræsentantens opgave er at varetage interesser for den gruppe kolleger, som han repræsenterer, og som har valgt ham. Typisk ved at forhandle med ledelsen om løn, arbejdsforhold, ansættelser og afskedigelser, overarbejde mm. Tillidsrepræsentanten forhandler om, hvor store lønforhøjelser, der skal aftales.
Hvilke opgaver har en tillidsrepræsentant?
TR's grundlæggende rolle er at varetage fællesskabets interesser på arbejdspladsen gennem at få den bedst muligt indflydelse på alle de forhold, der har betydning herfor.
Hvilke opgaver har en tr?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvad er en TRs opgave?
Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den institution, hvor pågældende er valgt.
JED MURRAY - opgaver og pligter for en fagforeningsrepræsentant
Hvad laver en tillidsrepræsentant suppleant?
TR-suppleanten (ergoterapeut)
Har en aktiv rolle i forholdet mellem kolleger og ledelse samt mellem kolleger og forening. Rådgive kolleger og være bisidder. Forhandle løn m.v. sammen med suppleanten – forberedelse og aftaleret i forhold til fysioterapeuterne.
Hvad laver en tillidsrepræsentant HK?
Som tillidsrepræsentant er man sine HK-kollegers repræsentant på arbejdspladsen. Det betyder, at man fx: Samarbejder med ledelsen om udvikling af arbejdspladsen. Hjælper kollegerne med at forstå deres arbejds- og lønvilkår.
Hvad betyder det at være tillidsrepræsentant?
Det er tillidsrepræsentantens primære opgave, at varetage interesserne hos den gruppe af kollegaer, som har valgt at vedkommende skal repræsentere dem. Tillidsrepræsentanten er udvalgt blandt anerkendte og dygtige medarbejdere, som ofte har en vis anciennitet.
Hvad får en tillidsmand i løn 3F?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvad skal en tillidsrepræsentant 3F?
Du er 3F på arbejdspladsen, din lokale 3F afdeling vil altid være klar med hjælp, vejledning og sparring. Medvirke til at fremme et godt og roligt samarbejde på virksomheden. Denne pligt gælder også for ledelsen, de skal også medvirke til et godt og roligt samarbejde, Deltage i møder med ledelsen.
Hvorfor skal jeg være TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Er det lovpligtigt at have en tillidsrepræsentant?
Jeres forskellige medarbejdergrupper har krav på at vælge en tillidsrepræsentant, hvis de opfylder visse betingelser. Men de har ikke pligt til at vælge en tillidsrepræsentant. En tillidsrepræsentant er organisationens repræsentant på arbejdspladsen.
Hvem forhandler løn for TR?
Hvem kan forhandle løn? Offentlige ansatte har normalt ikke selv retten til at forhandle deres egen løn. Det er dig som tillidsrepræsentant, der har forhandlingsretten. Tillidsrepræsentanten har fået uddelegeret retten fra Djøf.
Hvordan vælger man en tillidsrepræsentant?
Du/I skal orientere jeres ledelse om, at I gerne vil vælge en tillidsrepræsentant samt bede om lov til at måtte afholde valg i arbejdstiden. De kolleger som tillidsrepræsentanten skal repræsentere – indenfor samme overenskomstgruppe – indkaldes til et valgmøde, hvor ledelsen ikke er med.
Hvilken rolle har tillidsrepræsentanten og sikkerhedsrepræsentanten?
Arbejdsfordeling. Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Det er blandt andet tillidsrepræsentantens opgave såvel over for BUPL - forbundet for pædagoger og klubfolk som over for institutionen at gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Den samme pligt påhviler ledelsen af institutionen.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Hvad laver en TR DSR?
Din tillidsrepræsentant har mange forskellige opgaver, og hjælper fx dig og dine kolleger ved at: Vejlede og forhandle om løn og ansættelsesforhold. Arbejde for at sikre fagligheden. Forbedre arbejdsmiljøet i samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten (AMiR)
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat. Hvis du bliver fyret uretmæssigt, dvs. hvis der ikke er tvingende årsager til stede, kan du kræve op til 12-18 måneders løn i godtgørelse.
Kan man fyre en tillidsrepræsentant?
Du er den sidste der bliver opsagt
Som tillidsvalgt er du i princippet den sidste, der bliver afskediget inden for dit område. Du kan kun opsiges, hvis der er det, man kalder tvingende årsager.
Hvor længe er man tr?
Du er typisk valgt som tillidsrepræsentant i to år.
Hvem repræsenterer en tillidsmand?
Tillidsrepræsentanten repræsenterer medarbejderne og forbundene i faglige spørgsmål. De forelægger forslag, henstillinger og klager fra medarbejderne. Tillidsrepræsentanten har pligt til at fremme et roligt og godt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderne.
Hvornår kan en tillidsmand fyres?
Afskedigelse eller forflyttelse af en tillidsrepræsentant kan kun ske, når forhandlingsprocessen er afsluttet.
Hvor lang opsigelse har en tillidsmand?
Tillidsrepræsentanter har længere opsigelsesvarsler end andre ansatte. Opsigelse skal ske med tillidsrepræsentantens individuelle varsel tillagt 3 måneder, medmindre der er tale om arbejdsmangel.
Kan man vælte en tillidsrepræsentant?
Kan en tillidsrepræsentant væltes? Der kan opstå helt særlige situationer, hvor dine kolleger af en eller anden grund bliver så utilfredse med din måde at være tillidsrepræsentant på, og at de ikke længere ønsker, du skal repræsentere dem. I sådanne situationer kan kollegerne vælte dig.