Tillidsrepræsentantens opgaver En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvad er en tillidsrepræsentant og hvilke opgaver har en tr?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvad skal en TR lave?
Som tillidsrepræsentant har du forskellige roller i forskellige situationer. Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer.
Hvad kan man bruge en tillidsrepræsentant til?
- Vejlede og forhandle om løn og ansættelsesforhold.
- Arbejde for at sikre fagligheden.
- Forbedre arbejdsmiljøet i samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten (AMiR)
Hvordan er man en god tr?
En god tillidsrepræsentant er blandt andet modig, empatisk, hurtig, en fremragende forhandler og tydeligt engageret. Det fortæller Frie Skolers Lærerforenings medlemmer i en fokusgruppeundersøgelse. Måske er du ny og grøn i opgaven som tillidsrepræsentant på din skole?
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvorfor vil jeg gerne være tillidsrepræsentant?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Hvor mange skal man være for at have en tillidsmand?
I TR-aftalen, som FOA har indgået i samarbejde med arbejdsgiverne står der, at I skal være mindst fem ansatte indenfor samme faggruppe, for at kunne vælge en TR.
Hvad får man i løn som TR?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Hvem forhandler løn for TR?
Hvem kan forhandle løn? Offentlige ansatte har normalt ikke selv retten til at forhandle deres egen løn. Det er dig som tillidsrepræsentant, der har forhandlingsretten. Tillidsrepræsentanten har fået uddelegeret retten fra Djøf.
Hvor længe er man tr?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år.
Kan man fyre en TR suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Kan man fyre en tillidsmand?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat. Hvis du bliver fyret uretmæssigt, dvs. hvis der ikke er tvingende årsager til stede, kan du kræve op til 12-18 måneders løn i godtgørelse.
Hvad får en tillidsmand i løn 3F?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvorfor skal jeg være TR?
5 grunde: det laver tillidsrepræsentanten
Samarbejder med ledelsen om udvikling af arbejdspladsen. Hjælper kollegerne med at forstå deres arbejds- og lønvilkår. Sørger for, at regler bliver overholdt, og overenskomsten bliver fulgt. Finder løsninger og er der for kolleger, der har brug for hjælp i deres arbejdsliv.
Hvad skal en tillidsrepræsentant 3F?
Du er 3F på arbejdspladsen, din lokale 3F afdeling vil altid være klar med hjælp, vejledning og sparring. Medvirke til at fremme et godt og roligt samarbejde på virksomheden. Denne pligt gælder også for ledelsen, de skal også medvirke til et godt og roligt samarbejde, Deltage i møder med ledelsen.
Hvad får man i tillæg som tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanter får sin almindelige løn, uden fastsatte tillæg, når man arbejder i det private. Er man tillidsrepræsentant i en kommune, region eller for staten vil man få et løntillæg, der vil være fastlagt enten af lov eller overenskomst.
Hvem kan blive tillidsrepræsentant?
I skal være mindst 5 ansatte på samme overenskomst for at kunne vælge en (TR). Du kan godt være den 5. medarbejder, der stiller op som TR. Er der ikke 5 kolleger i overenskomstgruppen, kan I også vælge en TR sammen med kolleger fra andre FOA-overenskomster (valgforbund).
Hvordan stopper man som TR?
Når du stopper som TR eller FTR - overlevering og afmeldelse. Udfyld formularen for at afmelde dig som tillidsvalgt og få gode råd til, hvordan du overdrager din viden til din afløser. Du kan også søge om penge til at dække udgifter i forbindelse med TR/FTR overleveringsmøde.
Hvor mange ansatte skal man være for at have en tillidsmand 3F?
Hvem kan vælges? Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Hvem repræsenterer en tillidsrepræsentant?
Det kan mellem de lokale afdelinger (sektioner og klubber) og ledelsen aftales, at der for medarbejdergrupperne vælges en fællestillidsrepræsentant, dvs. en tillidsrepræsentant, der repræsenterer en medarbejdergruppe med flere tillidsrepræsentanter.
Hvor lang tids opsigelse har en tillidsmand?
Afskedigelse. Opsigelsesvarslet for en tjenestemandsansat tillidsrepræsentant er 6 måneder til udgangen af en måned.
Hvornår har man krav på en tillidsrepræsentant?
Der skal være en overenskomst på arbejdspladsen, for at man kan vælge en tillidsrepræsentant. Desuden er der nogle andre krav, der skal være opfyldt. Blandt andet at man skal være mindst seks kolleger på HK-området.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Det er blandt andet tillidsrepræsentantens opgave såvel over for BUPL - forbundet for pædagoger og klubfolk som over for institutionen at gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Den samme pligt påhviler ledelsen af institutionen.