Vi autoriserer sundhedspersoner, fører tilsyn på sundhedsområdet, rådgiver myndigheder og arbejder med læring på tværs af sundhedsvæsenet.
Hvilken rolle har Styrelsen for Patientsikkerhed?
Styrelsen for Patientsikkerhed er den overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed i Danmark. De fører blandt andet tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner. Du kan også indberette en utilsigtet hændelse.
Hvad indeholder patientsikkerhed?
Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader, når borgere og patienter behandles eller på anden måde er i kontakt med sundhedsvæsenet. Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader, når borgere og patienter behandles eller på anden måde er i kontakt med sundhedsvæsenet.
Hvilke sanktionsmuligheder har Styrelsen for Patientsikkerhed over for en sundhedsperson?
Styrelsen kan give sanktioner, herunder midlertidigt fratage autorisation eller indskrænke en sundhedspersons virksomhed, hvis man vurderer, at eksempelvis sundhedspersonens faglige virke er til fare for patientsikkerheden.
Hvordan sikrer man patientsikkerhed?
- rapportere og analysere de utilsigtede hændelser, der sker, for derved at lære af dem og forebygge, at de sker igen.
- opbygge sikkerhedssystemer og indføre arbejdsgange, der forebygger og fanger utilsigtede hændelser, før de når at skade patienten.
AVSLØRING - Teams samtale med barnevernet i Nord Østerdal
Hvad indeholder pjecen fra Styrelsen for patientsikkerhed?
Pjecen er udarbejdet af Styrelsen for Patientsikkerhed. Vi har set på, hvilke spørgsmål vi ofte får om medicinhåndtering, og vi har lyttet til personale og ledelse på de behandlingssteder, vi besøger i forbindelse med det sundhedsfaglige tilsyn. Desuden har vi set på typiske fejl og utilsigtede hændelser med medicin.
Hvordan kan man arbejde proaktivt med patientsikkerhed?
For regionens hospitaler, Psykiatri og Socialområde er det vigtigt at reagere, hvis der er noget, der udsætter patienterne for risiko eller farer. Det er derfor vigtigt at reagere på viden om dette, eksempelvist fra utilsigtede hændelser, patientklager eller anden viden, som har betydning for patientsikkerheden.
Hvad laver Styrelsen for Patientklager?
Styrelsen for Patientklager er samlet indgang for dig, der ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.
Kan man klage over Styrelsen for Patientsikkerhed?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget.
Kan man anke en afgørelse fra Styrelsen for Patientklager?
Klag over en tilsynsafgørelse
Du kan klage over din afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed om: midlertidig fratagelse af autorisation, indskrænkning af virksomhedsområde og. afgørelser om arbejdsforbud og suspension.
Er Styrelsen for Patientsikkerhed under Sundhedsstyrelsen?
Styrelsen for Patientsikkerhed er en del af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vi fører det overordnede tilsyn på sundhedsområdet, yder sundhedsfaglig rådgivning og arbejder med læring på tværs af sundhedsvæsenet.
Hvorfor er patientsikkerhed vigtigt?
Patientsikkerhed fokuserer på at beskytte patienterne imod unødige risici, skader og fejl, så sundhedsvæsenet kan levere sikre faglige ydelser af høj kvalitet. Patientsikkerhed bør derfor være integreret i alle sundhedsfaglige ydelser og er dermed en grundlæggende del af sundhedsprofessionernes faglighed.
Hvorfor patientsikkerhed?
Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader - det der kaldes utilsigtede hændelser - når patienten er i kontakt med sundhedsvæsnet. Alle hændelser kan forebygges, hvis vi kan lære hvorfor, og hvordan de opstod.
Hvad er de 7 Risikosituationslægemidler?
- Medicin mod diabetes (antidiabetika)
- Blodfortyndende medicin (antikoagulantia)
- Digoxin.
- Gentamicin.
- Kalium.
- Lavdosis methotrexat.
- Opioider.
Hvad er formålet med at autorisere sundhedspersonale?
Med en autorisation har du bevis for, at du må arbejde som autoriseret sundhedsperson og kalde dig en bestemt titel. En autorisation får du på baggrund af en gennemført uddannelse.
Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen?
Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientvejlederne i sin region.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade). Din sag skal først anmeldes til Patienterstatningen, som behandler sagen og træffer en afgørelse.
Hvad får man ud af at klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage over f. eks. en undersøgelse, et behandlingsforløb, fødselshjælp, genoptræning, journalføring mm. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvem kan klage til Styrelsen for Patientklager?
Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.
Kan man klage over manglende behandling?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med sundhedsfaglig behandling, du har fået i sundhedsvæsenet.
Hvad er en kerneårsagsanalyse?
Formålet med en kerneårsagsanalyse er at undersøge, hvorfor en utilsigtet hændelse forekom, med henblik på at forstå, hvorledes lignende kan undgås fremover (3).
Hvad er en Nærhændelse?
Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, der ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende, eller kunne have været skadevoldende (nær-hændelse).
Hvad er Fram?
FRAM står for Funktionel Resonans Analyse Metode. Metoden fokuserer på forudsætnin- ger for, at noget går godt. HVAD ER FRAM? FRAM er en metode til at beskrive, hvordan det faktiske arbejde udføres i komplekse socio-tek- niske systemer.