Hvilke telefonsamtaler skal en offentlig ansat gøre notat om?

Ombudsmanden udtalte, at offentlighedslovens § 6, stk. 1, må ses som udslag af en almindelig retsgrundsætning om, at offentlige myndigheder har pligt til at gøre notat om alle væsentlige ekspeditioner i en sag - herunder telefonsamtaler, som ikke fremgår af brevvekslingen i sagen eller af sagens øvrige dokumenter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvornår har kommunen notatpligt?

En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad er et telefonnotat?

Notatpligt Offentlighedsloven § 6, stk. 1 Alle offentligt ansatte har pligt til at gøre notater om alle mundtlige oplysninger, som myndigheden modtager, og som tænkes brug i en sag. Det er altså ikke tilstrækkeligt at en myndighed ”har talt med nogen” – Det skal fremgå af et telefonnotat.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på frivillighed.dk

Hvem er omfattet af offentlighedsloven?

Offentlighedsloven giver den almindelige borger ret til at søge om aktindsigt i sager hos: Statslige myndigheder. Regionale myndigheder. Kommunale myndigheder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad er omfattet af aktindsigt?

Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

VIRKSOMHEDSOPKALD. DÅRLIGE TELEFONFORBINDELSER. SITUATION 1



Hvornår er der tale om aktindsigt?

En aktindsigtssag indledes ved en anmodning om at se en myndigheds dokumenter om en sag eller et emne. Der stilles ikke efter offentlighedsloven nogen formkrav til en anmodning om aktindsigt, ligesom der ikke stilles noget krav om, at der gives en begrundelse for anmodningen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvornår er der tale om en aktindsigt?

En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvilke personer har notatpligt?

Som medarbejdere i kommunen er vi omfattet af reglerne om notatpligt. Det betyder, at vi har pligt til at notere mundtlige oplysninger i en sag, hvis de har betydning for den afgørelse, vi efterfølgende skal træffe, eller hvis de i øvrigt er væsentlige.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på holbaek.dk

Hvilke dokumenter skal journaliseres?

Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvor hurtigt skal man svare på aktindsigt?

Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvem har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven?

Retten til aktindsigt efter forvaltningsloven gælder kun for parter i afgørelsessager. Parters adgang til aktindsigt omfatter alle dokumenter, der vedrører den pågældende afgørelsessag. Sags- og dokumentbegrebet i forvaltningslovens § 9 afgrænses på samme måde som i offentlighedslovens § 7.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvad skal ikke journaliseres?

Mails eller sms, hvor indholdet er omfattet af notatpligt. I mere generelle sager, der ikke har karakter af afgørelsessager, vil der ofte være e-mails, som ikke skal journaliseres, fordi de ikke har betydning for sagen eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det gælder særligt for interne mails.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hosfrede.dk

Hvem skal journalisere?

Journalen er et arbejdsredskab for autoriserede og ikke-autoriserede sundhedspersoner. Du skal føre journal, hvis du udfører sundhedsfaglige opgaver som en del af dit arbejde. Når du fører patientjournalen, skal du skrive det, der er nødvendigt for god pleje og behandling. Læs mere om hvad der gælder for din faggruppe.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvornår har kommunen Journaliseringspligt?

Du skal journalisere et dokument, hvis dokumentet er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, og dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt, jf. pkt. 1-4 nedenfor.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvilke oplysninger må kommunen indhente?

Uden samtykke: Kommunen kan indhente oplysninger om økonomiske forhold og ferieforhold fra offentlige myndigheder og a-kasser uden samtykke. visse oplysninger i forbindelse med sager om mellemkommunal refusion.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Er en kommune en offentlig myndighed?

Kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, er omfattet af begrebet offentlige myndigheder. Dette gælder, uanset om fællesskabet er organiseret i privatretlig selskabsform, f.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvad er god forvaltningsskik?

God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad er Journalpligt?

Som psykolog har du i langt de fleste tilfælde journalpligt. Det betyder, at du skal notere alle vigtige ting i klientens journal. Journalpligten er blandt andet med til at sikre dine klienters retssikkerhed, idet klient ensom hovedregel har ret til at få aktindsigt i egen journal.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dp.dk

Hvornår gælder officialprincippet?

Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvem har vejledningspligt?

Af den almindelige vejledningspligt, der gælder for alle myndigheder, følger det derudover, at myndighederne, når der skønnes at være behov for det, skal oplyse borgerne om muligheden for at rette henvendelse til en tilsynsmyndighed, f. eks. de kommunale tilsynsmyndigheder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvornår er der krav om partshøring?

Forvaltningsloven indeholder ingen regler om, hvornår en partshøring skal iværksættes. Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering, herunder af den enkelte sags karakter og omfang. Det er dog givet, at parten skal have lejlighed til at udtale sig, inden der træffes afgørelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvornår skal der gives klagevejledning?

En myndighed skal give en borger klagevejledning, hvis borgeren ikke får fuldt ud medhold i en sag. Det fremgår af sagsbehandlingslovens § 25, der kun gælder skriftlige afgørelser. Pligten til at give klagevejledning efter sagsbehandlingsloven gælder kun i de tilfælde, hvor borgeren kan klage til en anden myndighed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmand.gl

Hvad kan man ikke få aktindsigt i?

Undtagelser - hvornår kan man ikke få aktindsigt?
  • Straffesager.
  • Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
  • Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
  • Førelse af kalender.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hedensted.dk

Kan man se sin personalemappe?

Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe. Loven sikrer dig også en partshøring forud for afgørelser, der vedrører dit ansættelsesforhold.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detfagligehus.dk

Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?

Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk