- Salgsfremmende omkostninger.
- Kontante kapacitetsomkostninger.
- Afskrivninger. Proportionale variable omkostninger. Degressive variable omkostninger. Progressive variable omkostninger.
Hvilke omkostninger kan en virksomhed have?
Omkostninger betegner det beløb, en virksomhed bruger på at lave eller producere varer og ydelser. Omkostninger inkluderer dog ikke opskrivning for profit. Omkostninger kan inddeles i to overordnede kategorier; kapacitetsomkostninger (også kendt som faste omkostninger) og variable omkostninger.
Hvilke variable omkostninger findes der?
I en produktionsvirksomhed kan variable omkostninger fx være udgifter til råvarer, el-forbrug samt arbejdstimer. I en salgsvirksomhed kan variable omkostninger fx være fragt.
Hvad er variable omkostninger eksempler?
Variable omkostninger er omkostninger, der afholdes i forbindelse med produktion og salg. Ved produktion vil der være omkostninger som råvarer, materialer, energi, indpakning med mere. Ved salg kunne en variabel omkostning være fragt. Som navnet indikerer er variable omkostninger variable.
Hvilke omkostninger har en handelsvirksomhed?
I en handelsvirksomhed består de variable omkostninger af vareforbrug og variable salgsomkostninger som fx salgsfragt, salgsemballage og salgsprovision. I nogle servicevirksomheder kan der desuden være tale om, at arbejdslønnen er en variabel omkostning.
Types of Cost in Economics with Examples || Asst. Prof Shikha Duggar
Hvad er personlige omkostninger?
Personaleomkostninger dækker over de omkostninger, som er forbundet med dine medarbejdere og deres ansættelse. Ofte tages kun få forhold i betragtning, når de samlede personaleomkostninger skal beregnes, men personaleomkostninger inkluderer eksempelvis også rekruttering, pension og sygefravær.
Hvad indgår i personaleomkostninger?
Regnskabsposten ”personaleomkostninger” omfatter det samlede vederlag til virksomhedens ledelse og ansatte, men kun de omkostninger, som er afledt af selve ansættelsesforholdet. I koncerner, hvor ét selskab betaler for lån af ansatte i et andet selskab og overtager instruktionsbeføjelser mv.
Hvad er faste og variable omkostninger?
Er direkte omkostninger variable?
Bonus info: Direkte omkostninger kan både være faste og variable omkostninger. Udgiften skal være forbundet til en specifik aktivitet relateret til et produkt eller en afdeling i virksomheden. Omvendt kan indirekte omkostninger/ kapacitetsomkostninger kun kategoriseres som faste omkostninger.
Er personale omkostninger variable?
Personaleomkostninger er variable omkostninger.
Mere præcist er løn til personale defineret som kapacitetsomkostninger.
Hvad er indirekte omkostninger?
Indirekte omkostninger, omkostninger, som ikke direkte kan henføres til den enkelte vare eller enkelte afdeling mv., fx omkostninger ved bygninger og anlæg samt administrationsudgifter.
Hvad er de faste omkostninger?
De faste omkostninger (FO) er den del af omkostningerne, som er uafhængige af produktionens størrelse, eller for en handelsvirksomheds tilfælde uafhængige af salgets størrelse. Eksempler: husleje, belysning, opvarmning af lokaler, løn til kontorpersonale.
Er råvarer variable omkostninger?
Typiske eksempler på variable omkostninger vil være råvare, energi, fragt osv. Modsat kapacitetsomkostningerne, som også kaldes for faste omkostninger, er de variable omkostninger ikke fastlåste, og virksomhedens kan altså delvist styre omkostningerne gennem produktionen.
Hvad er direkte omkostninger i en virksomhed?
Direkte omkostninger er en betegnelse for de omkostninger, der direkte er forbundet med en bestemt aktivitet, f. eks. råvarer til en bestemt produktion eller reparation. Det er underordnet, om aktiviteten er stor eller lille for virksomheden.
Er udgifter og omkostninger det samme?
En udgift finder sted når du anskaffer en vare hvad enten det er til videresalg, til produktion eller til eget forbrug. En udbetaling finder sted når du betaler for varen. En omkostning finder sted når du forbruger varen, dvs. når du sælger den, når du anvender den til produktion eller når du tager den i brug.
Hvornår opstår omkostninger?
Omkostninger er de udgifter du har ved at drive din virksomhed, såsom husleje, løn, indkøb af vare m.v. Når der tales om omkostninger, skelnes der mellem kapacitetsomkostninger og variableomkostninger, som tilsammen udgør din virksomheds samlede omkostninger.
Hvad er forskellen på direkte og indirekte omkostninger?
Forkellen på direkte og indirekte omkostninger er, at direkte omkostninger er forbundet med en specifik aktivitet, og indirekte omkostninger er de faste driftsomkostninger, der ikke direkte kan forbindes med en specifik vare eller afdeling. Dette kunne for eksempel være administrationsomkostninger.
Hvad er en direkte omkostning?
Hvad er forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger?
Modsat kapacitetsomkostninger, så bliver variable omkostninger påvirket af virksomhedens salg og produktion. Eksempler på variable omkostninger er f. eks. udgifter til energi, som er afhængig, af, hvor meget, der produceres og udgifter til indkøb af råvarer, som er afhængige af, hvor meget, der bliver solgt.
Er strøm en fast omkostning?
De faste omkostninger ændres ikke i forhold til antallet af afsatte enheder eller produktionens størrelse. De er uafhængige af virksomhedes drift. De faste omkostninger er påvirket af faktorer som husleje, strøm, varme og fast løn til ansatte.
Er timelønnede variable omkostninger?
Variable omkostninger er de omkostninger, der kan ændre sig i takt med produktionsniveauet, som f. eks. råvareomkostninger eller løn til timelønnede medarbejdere. Faste omkostninger er de omkostninger, der modsat ikke ændre sig i takt med produktionsniveauet.
Hvad er salgsfremmende omkostninger?
Salgsfremmende omkostninger:
Det er omkostninger virksomheden har i forbindelse med at sælge dens produkter. Typisk vil der være tale om omkostninger til reklamer, møder med kunder eller lignende.
Hvad indgår i sociale omkostninger?
Klassifikationen inddeler sociale udgifter på detaljeret niveau inden for otte områder, henholdsvis: sygdom, invaliditet, alderdom, efterladte, familier, arbejdsløshed, bolig samt øvrige sociale ydelser. Derudover sondres der mellem kontante ydelser og naturalieydelser.
Hvad kan administrationsomkostninger være?
Administrationsomkostningerne er den samlede betegnelse for alle de omkostninger, som er i en forening eller afdeling. Det drejer sig om udgifter til den daglige drift, kontorleje, porto og lønninger, men også om udgifter til markedsføring, depotforvaltning og omkostningerne i forbindelse med porteføljeplejen.