Hvilken lovgivning gælder på arbejdsmiljøområdet?

Arbejdsmiljøloven indeholder de generelle bestemmelser om arbejdsmiljø. Loven er bindende for borgerne. Det kan medføre straf, hvis reglerne overtrædes. Arbejdstilsynet er den danske myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne bliver overholdt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på workplacedenmark.dk

Hvilken lovgivning er med til at sikre dit arbejdsmiljø?

Arbejdsmiljøloven er en rammelov

I formålsparagraffen i arbejdsmiljøloven hedder det, at målet er at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på arbejdsmiljoegruppen.dk

Er der lovgivning omkring det psykisk arbejdsmiljø?

Bekendtgørelsen stiller krav om, at medarbejderne hverken nu eller på længere sigt må blive syge eller komme til skade på grund af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø. Det betyder med andre ord, at arbejdsgiver er forpligtet til at forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvem er ansvarlig for arbejdsmiljøet?

Arbejdsgiveren. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?

Ja, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme virksomhed på byggepladsen, og arbejdet foregår i en periode på mere end 14 dage, så skal der være en arbejdsmiljørepræsentant på byggepladsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Fjendtligt arbejdsmiljø forklaret af advokat



Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?

En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på humanhouse.com

Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?

Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskindustri.dk

Hvem der har hvilket ansvar i forhold til arbejdsmiljøet på en arbejdsplads og hvordan det er organiseret?

Det er arbejdsgiveren, der har det overordnede ansvar for, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Arbejdsgiveren skal desuden sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvem skal overholde arbejdsmiljøloven?

Det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige, men andre persongrupper har også pligter efter arbejdsmiljøloven. Det gælder fx arbejdsledere, ansatte, leverandører, reparatører, bygherrer, udbydere af tjenesteydelser og selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvordan klager man over arbejdsmiljøet?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center: Tlf. 70 12 12 88.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?

Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?

5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:

Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på officefit.dk

Hvad hører under arbejdsmiljø?

Hvad er arbejdsmiljø? Begrebet arbejdsmiljø dækker over en bred vifte af forhold, der tilsammen udgør de vilkår, af sikkerheds- og sundhedsmæssig art, som dit arbejde udføres under. Alle de forhold, som påvirker dig mentalt eller fysisk i dit arbejde hører altså ind under arbejdsmiljøet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på contourdesign.dk

Hvilke 5 faktorer inddeles arbejdsmiljø i?

Af faktorer der spiller ind på det fysiske arbejdsmiljø kan man derfor opsætte følgende:
  • Indeklima.
  • Støj og belysning.
  • Indretning af kontor.
  • Korrekt udstyr og maskineri.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundtarbejdsmiljo.dk

Hvad betyder begrebet arbejdsmiljø?

Et arbejdsmiljø er de fysiske og psykiske forhold, som medarbejderne arbejder under på en arbejdsplads – og omfatter faktorer lige fra det fysiske arbejdsområde, belysning og indeklima til ledelse, forholdet til kollegaer og arbejdsbelastning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på goteam.dk

Hvad er det psykiske arbejdsmiljø?

Psykisk arbejdsmiljø er et samspil mellem psykologiske og sociale forhold på arbejdspladsen og de enkelte medarbejdere. Det samspil kan påvirke medarbejdernes fysiske og psykiske helbred både positivt og negativt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad betyder arbejdsmiljøloven?

Hvad er arbejdsmiljøloven? Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder de generelle bestemmelser for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, og har på den måde til formål at beskytte de ansatte og skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven omfatter både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Er arbejdsmiljøleder beskyttet?

Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling. Læs mere om arbejdsmiljørepræsentantens opgaver her.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvorfor har vi i Danmark en lov om arbejdsmiljø?

Formålet med arbejdsmiljøloven er dels at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, og dels at skabe grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets ...

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvad får en AMR i løn?

Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten

Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?

Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder: Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er en god arbejdsmiljørepræsentant?

En AMR er arbejder på at forebygge og løse problemer med arbejdsmiljøet - det fysiske såvel som det psykiske. En AMR skal være bekendt med både lovgivning og relevante værktøjer - og får derfor betalt uddannelse, som bør tages straks efter udnævnelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på finduddannelse.dk

Hvornår kan man fyre en AMR?

Du skal have gennemført den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse senest 3 måneder efter, at du er tiltrådt som medlem af arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Du har herudover ret til supplerende uddannelse de følgende år, hvor du er arbejdsmiljørepræsentant.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detfagligehus.dk

Kan man fratræde som AMR?

Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvad er forskellen på TR og AMR?

TR's arbejde er styret af rammeaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, som ofte er ret åbne og uden beskrivelser. AMR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder (APV) og holdningsbearbejdning samt det psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk