I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Diskussionsafsnittet er typisk et sted, hvor du skal kombinere resultaterne fra begge fag.
Hvilke metoder bruges i en diskussion?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.
Hvordan er en diskussion opbygget?
En diskussion af emnet. Her skal du dels tage afsæt i opgavens hovedtekst, dels inddrage synspunkter fra en eller flere af de andre tekster. Eksempler, der understøtter din argumentation med konkrete eksempler. Det kan både være det eller de eksempler, opgaven foreslår, og eksempler du selv kender.
Hvilke ord bruger man i en diskussion?
- Derimod..
- Tværtimod…
- Men…
- Alligevel…
- På den anden side..
- Man skal også tænke på…
- Man kunne også hævde…
- Det er også noget, der taler for, at…
Hvordan diskuterer man?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Diskussion og vurdering i SSO, SRP SRO
Hvad er Metodediskussion?
Meningen med metodediskussionen er at vise, hvordan du har sikret kvaliteten i eksamensprojektet, og det er vigtigt at anlægge et kritisk perspektiv på og diskutere, hvad der er blevet gjort i projektet. Både styrker og begrænsninger/svagheder i det gennemførte stykke arbejde skal diskuteres.
Hvad kendetegner en diskussion?
I diskussionen stiller man forskellige synspunkter op over for hinanden. I en akademisk opgave vil det fx være forskellige faglige eller videnskabelige positioner eller holdninger, der stilles over for hinanden. Det kan også være forskellige forståelser af dette eller hint, der udlægges.
Hvordan skal en diskussion bygges op?
Din diskussion skal se dit arbejde fra oven
De fleste opgaveformuleringer stiller helt konkrete krav til indholdet i diskussion eller vurdering. Men det er vigtigt, at du ikke diskuterer eller vurderer løsrevet fra dit øvrige projekt. Afsnittet skal nemlig altid tage afsæt i dine pointer fra redegørelse og analyse.
Hvordan starter man en diskussion opgave?
I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Hvordan skriver man en god diskussion i SOP?
Når du skriver din diskussion, skal det ske med en faglig stemme. Det vil sige, at du skal holde et objektivt og neutralt syn, hvor du fremlægger synspunkter og argumenter loyalt og neutralt. Du skal vise dit overblik og din indsigt i emnet, du diskuterer, ikke din egen holdning.
Hvilken metode er en redegørelse?
I opgaver i Historie skal du ofte benytte den metode, der hedder at redegøre/at beskrive. Det kan være, du skal redegøre for en historisk periode, beskrive et historisk emne eller gøre rede for indholdet af en kilde. Metoden 'redegørelse' handler om at forstå indholdet af en tekst eller et emne og gengive det ...
Hvad er en akademisk diskussion?
At du viser, at du kan fortolke og forstå den viden, du er kommet frem til i din analyse. At du overbeviser din læser om, at den måde du forstår resultaterne af din analyse på, er fagligt acceptabelt. At du gennem diskussionen kommer frem til et fagligt svar på din problemformulering.
Er perspektivering og diskussion det samme?
✅ Perspektivering. Perspektivering er endnu et af de flyvske begreber, du ofte vil støde på, når du skriver større skriftlige opgaver. Perspektivering nævnes ofte i sammenhæng med diskussion, og den er det sidste punkt inden den samlede konklusion.
Hvilke analyse metoder findes der?
- Biografisk metode.
- Feministisk metode.
- Ideologikritisk metode.
- Komparativ metode.
- Læserorienteret metode.
- Nykritisk metode.
- Postkolonial metode.
- Psykoanalytisk metode.
Hvilke forskellige metoder findes der?
Fire grundlæggende metodeidealer. Der kan skelnes mellem følgende grundlæggende opfattelser af erkendelsen, og dermed også af den videnskabelige metode: Empirisme, rationalisme, historisme (som den fx kommer til udtryk i hermeneutik) samt pragmatisme.
Hvad er formålet med metoder?
Med andre ord, metode er din fremgangsmåde. Det handler om hvordan du vælger at indsamle viden eller data, og hvordan du forholder dig til det du finder. Typisk, vil man i et metodeafsnit redegøre for hvad man gjorde for at komme frem til en konklusion, og hvorfor man netop har valgt denne måde at gøre det på.
Hvad er en diskussion i en akademisk opgave?
Når man skal skrive en diskussion i en skriftlig opgave, handler det altså om at vise, at man kan belyse sagen fra mere end blot det ene synspunkt, som er fremlagt i opgavens analysedel. Diskussionen handler om at kunne stille sig kritisk over for sine egne synspunkter.
Hvordan skriver man en diskussion og vurdering?
Sådan skriver du en god diskussion eller vurdering
I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Du skal skrive din diskussion eller vurdering med en faglig stemme.
Hvordan skriver man en diskuterende tekst?
- Præsentér konteksten.
- Gennemgå de centrale synspunkter fra teksten/teksterne.
- Inddrag evt. supplerende synspunkter, som du selv formulerer.
- Inddrag konkrete eksempler til at illustrere synspunkterne.
- Skab overgang til det debatterende afsnit.
Hvordan starter man en diskussion SRO?
I din diskussion skal du starte med at præsentere forskellige holdninger/synspunkter til en given problemstilling. Igen er det opgaveformuleringen, som sætter rammen for diskussionen. De forskellige synspunkter/holdninger vil ofte fremgå at dit materiale.
Hvordan starter man en diskussion i en debatterende artikel?
I debatten argumenterer du selv for dit synspunkt om emnet. Og det er helt centralt for en debatterende artikel, at du markerer dit eget synspunkt. Her skal du argumentere grundigt og overbevisende for dit synspunkt. Desuden kan du med fordel understøtte din argumentation ved at anvende retoriske virkemidler.
Hvor meget skal et metodeafsnit fylde?
Metodeafsnittet bør fylde en halv til en hel side, afhængig af opgavens længde: Hvilke fag bruger du, og hvorfor er de særligt velvalgte til at besvare din problemformulering? Hvilke teorier, metoder og modeller bruger du, og hvorfor?
Hvad er forskellen på diskussion og debat?
En diskussion af emnet. Her skal du dels tage afsæt i opgavens hovedtekst, dels inddrage synspunkter fra en eller flere af de andre tekster. En debat af emnet gerne med inddragelse af konkrete eksempler, der understøtter din argumentation og dine holdninger.
Hvordan starter man en diskussion SSO?
- En overordnet problemformulering, som rummer hele det emne, du skal undersøge.
- Omkring 3 undersøgelsesspørgsmål/problemstillinger. ...
- Et spørgsmål som skal besvares med en redegørelse.
- Et spørgsmål som skal besvares med en analyse.
- Et spørgsmål som skal besvares med en diskussion.
Hvad skal en metode indeholde?
- Hvilke kilder har du brugt – og hvorfor?
- Hvilke faglige metoder/analyseredskaber/synsvinkler har du brugt – og hvorfor?
- Hvordan har du gjort i praksis – og hvorfor?